خبرگزاری کار ایران

پرتره‌ای درباره عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در شبکه چهار + فیلم

پرتره‌ای درباره عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در شبکه چهار + فیلم
کد خبر : ۱۵۲۳۱۸۷

مستند «تکاپوگر تقریب» فیلمی درباره زندگی، آثار و سلوک علمی و فرهنگیِ عبدالکریم بی‌آزار شیرازی چهره نامدار عرصه تقریب مذاهب اسلامی و قرآن‌پژوهی است که پنجشنبه هشتم شهریورماه ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایلنا، مستند «تکاپوگر تقریب» بیست و هفتمین و آخرین فیلم از فصل اولِ مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده روی آنتن این شبکه تلویزیونی می‌رود.

محراب محمدزاده کارگردان این فیلمِ مستند با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی عبدالکریم بی‌آزار شیرازی گفت: استاد بی‌آزار شیرازی، حوزه و دانشگاه را در آثار خود تلفیق کرده و علم و عمل را درهم آمیخته و با عنصر پرهیزگاری همراه کرده است و بدون داشتن دغدغه نام و نشان، از اعماق دل سخن می‌گوید و با چنین ایمان و باور قلبی به پژوهش‌های قرآنی - تقریبی و انتشار آثار متعدد مکتوب اهتمام نموده است.

او اضافه کرد: عبدالکریم بی‌آزار شیرازی زاده ۱۳۲۳ شمسی در شیراز است. وی پس از اینکه مقدمات علوم حوزوی را در شیراز طی کرد، سطوح عالی و دروس خارج را در قم و نجف اشرف، نزد علمای بزرگ از جمله امام خمینی (ره) فراگرفت. سپس در سال ۱۳۵۳ شمسی به دریافت گواهی افتا و اجتهاد از وزارت علوم و آموزش عالی نائل آمد و در سال ۱۳۵۴ به دانشگاه مک گیل کانادا رفت و در انستیتو مطالعات اسلامی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت. استاد بی‌آزار شیرازی در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ درجه استادیاری در فقه و حقوق گردید و در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ درجه دکتری در علوم قرآن و حدیث شد و در سال ۱۳۸۰ به مرتبه دانشیاری و در ادامه به مرتبه استاد تمامی ارتقا یافت.

کارگردان مستند «تکاپوگر تقریب» اظهار کرد: کمتر کسی است که با مجموعه چند جلدی «قرآن و طبیعت» اثر بدیع و مبتکرانه استاد بی‌آزار شیرازی که به شگفتی‌های کیهان و دریا، پدیده‌های جوی، راز صحرا و کوه ها، دنیای اتم، و… با خوش‌ذوقی تمام می‌پردازد و به زبان روز و سبک و سیاق جدید آن دوران نوشته شده بود، آشنایی نداشته باشد.

محمدزاده اضافه کرد: پژواک نام استاد دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی در کنار بزرگانی چون استاد سید هادی خسروشاهی در جای جای جهان اسلام طنین‌انداز بود و از چشمان تیزبین پیروان سایر مذاهب اسلامی در ایران و جهان اسلام پنهان نماند.

کارگردان مستند «تکاپوگر تقریب» تأکید کرد: استاد بی‌آزار شیرازی از همان ابتدا، تحقق وضع مطلوب جهان اسلام را در فعالیت در مجمع تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی دیده و بدان اهتمام فوق‌العاده می‌ورزید. ایشان بر این باور بود که اندیشه تقریب از جمیع علوم برآمده و باید بدان توجه ویژه داشت و این باور و آرمان در همه حیات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اوی نقش مؤثری داشت. چه اینکه مرحوم دکتر علی شریعتی ضمن تمجید از آثار ایشان از استاد بی‌آزار شیرازی با عنوان «مترجم آزاداندیش و فاضل» یاد می‌کند.

او اضافه کرد: دکتر بی‌آزار شیرازی علاوه بر داشتن شجاعت، بصیرت و حکمت در تعامل تقریبی، از تواضع، تسامح، آرامش و وقار همیشگی بسیاری برخوردار است که این خود ناشی از صفای درونی ایشان بوده و باعث شده است همواره گوش شنوایی برای مخاطب داشته باشد.

محمد زاده در پایان گفت: در این مستند استاد بی‌آزار شیرازی با بیانی دلنشین، حاصل چندهه فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود را روایت می‌کند و در کنار گفتارهای ایشان، چهره‌هایی چون غلامرضا امیرخانی استاد تاریخ و عضو هیئت علمی کتابخانه ملی ایران، محمد رضا نورالهیان استاد حوزه و دانشگاه، احمد مبلغی رییس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی و عباس خامه یار استاد دانشگاه ادیان و مذاهب پیرامون جایگاه و اهمیت استاد بی‌آزار شیرازی در سپهر فرهنگی، علمی و دینی ایران و جهان اسلام به ایراد سخن پرداخته اند.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی چهره‌های نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز