خبرگزاری کار ایران

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس
کد خبر : ۱۵۲۲۴۳۴

ایوان آرگوت (مجسمه‌ساز معاصر) که او را با آثار هایپررئالش می‌شناسند، قرار است به زودی نیویورکی‌ها را در پارک «های‌لاین» با یک اثر خیلی واقعی و غول‌پیکر سورپرایز کند!

به گزارش خبرنگار ایلنا، طراحی اماکن شهری با تفکر هنرمندانه و تمهیدات زیباشناسانه، یکی از تلاش‌های هنر امروزی در جهت حرکت در مسیر «مدرنیته» است. کشورهای کمی را می‌توان سراغ داشت که با طراحی دقیق و هنرمندانه و مشورت با طراحان و هنرمندان هنر شهری، دست به ساخت چنین امکانی زده باشند. 

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» به تازگی درباره اتفاقات جدیدی که قرار است در پارک «های‌لاین» رخ دهد، گزارشی تهیه کرده است.

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

نمایی از پارک «High Line»

«The High Line» یک مکان مهم در «نیویورک»

پارک خطی «The High Line» / «های‌لاین» در شهر نیویورک مکانی طراحی شده با نگاهی هنرمندانه است. این پارک شهری، با طولی معادل یک مایل (۲.۳۳ کیلومتر) در مسیر راه‌آهن مرکزی سابق نیویورک (سمت غربی منهتن) واقع شده است. این پارک در واقع از پروژه مشابهی در پاریس (تاسیس شده به سال ۱۹۹۳)، الهام گرفته شده است. 

طراحی «The High Line» با همکاری چند موسسه و شخص انجام شده است. «Diller Scofidio + Renfro» یک شرکت تخصصی در امور میان‌رشته‌ای است که هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و معماری را در دستور کار دارد.

«جیمز کرنر» معمار و نظریه‌پرداز و «پیت اودولف»، طراح باغ و معماری بر مبنای رویکرد طبیعت‌گرایانه، نیز همراه با تعدادی دیگر از معماران، طراحان «های‌لاین» هستند. این پارک بر روی یک بخش متروکه جنوبی خط راه آهن مرکزی نیویورک در سمت غرب منهتن ساخته شده است.

«های‌لاین» الگویی برای ایجاد جاذبه‌های توریستی 

موفقیت «های‌لاین» در پرداختن به امور هنری شهری، الهام‌بخش شهرهای سراسر ایالات متحده است تا زیرساخت‌های منسوخ شده را به عنوان فضای عمومی بازسازی کنند. حال این پارک به یک جاذبه توریستی تبدیل شده و باعث توسعه املاک و مستغلات در محله‌های مجاور شده است. «های‌لاین» تا سپتامبر ۲۰۱۴، این  حدودبه پنج میلیون بازدیدکننده داشته که این تعداد در سال ۲۰۱۹ به هشت میلیون نفر افزایش یافته است.

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

تصویر ساخته شده از مجسمه «دایناسور»  ساخته ایوان آرگوت که پاییز امسال در منهتن جانمایی می‌شود

چالش نیویورکی‌ها بر سر نماد شهری

تقریبا همه اهالی نیویورک درباره اینکه چه موجود و موضوعی باید به عنوان نماد شهرشان انتخاب شود، نظراتی دارند و در اینباره تفاهم و اتفاق نظری وجود ندارد. اما احتمالا نظرها درباره انتخاب کبوتری به عنوان نماد شهری یکی خواهد بود. این کبوتر غول‌پیکر به ارتفاع ۱۶ فوت در بالای پارک «های‌لاین» و غرب شهر، نصب خواهد شد. 

این اثر که در ضلع شمالی چهارراه دهم «های‌لاین» در جایگاه اصلی این پارک نصب خواهد شد، «دایناسور۲۰۲۴» نام دارد. این سازه کبوتری آلومینیومی در سبک «هایپر رئال» است که توسط ایوان آرگوت، هنرمند زاده‌ی باگوتا و مقیم پاریس، ساخته شده است.

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

این کبوتر شانزده فوتی که جنس آن از آلومینیوم است قرار است در تقاطع خیابان دهم و خیابان سی‌ام جانمایی شود

چرا نام این اثر غول‌پیکر «دایناسور» است؟

ایوان آرگوت (سازنده تندیس غول‌پیکر) در این رابطه بیانیه‌ای نوشته است. 

در بیانیه آرگوت آمده است: نام «دایناسور» به مقیاس مجسمه و اجداد کبوتر اشاره دارد که میلیون‌ها سال پیش مانند ما انسان‌های امروزی بر کره زمین تسلط داشتند. این نام همچنین به عنوان اشاره‌ای به انقراض دایناسورها عمل می‌کند. ما نیز روزی مانند آن‌ها وجود نخواهیم داشت، هرچند شاید آخرین نسل‌های بشر نیز مانند کبوترها که بقایای دایناسورها هستند در گوشه‌های تاریک و شکاف‌های جهان آینده به زندگی خود ادامه دهند. لذا این مجسمه جدید، احساساتی عجیبی از جذابیت، اغوا و ترس و آینده را در میان ساکنان نیویورک ایجاد خواهد کرد.

فایلی تصویری از کبوتر غول‌پیکر موسوم به «دایناسور» که ایوان آرگوت آن را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است/ در این فایل می‌توان به اندازه و ابعاد واقعی اثر پی برد

چرا کبوترها در نیویورک اهمیت دارند؟

اما این اهمیت کبوترها در میان اهالی نیویورک از کجا می‌آید؟ چرا که ظاهرا این پرنده‌ بومی منطقه نیست. باوری که از گذشته وجود داشته این است که آن‌ها در قرن هفدهم توسط مهاجران اروپایی به شهر آورده شده‌اند.

اما موضوع جالب بر اساس برآوردها و آمار این است که در حال حاضر تعداد کبوترها از اهالی نیویورک بیشتر است و همین موضوع دلیل مهمی برای توجه به این گونه از جانداران است که آن‌ها را بازمانده و نسخه کوچکی از دایناسورها می‌دانند.

به طور دقیق‌تر تعداد کبوترهای نیویورک ۹ میلیون پرنده اعلام شده و این در حالی است که تعداد شهروندان چیزی حدود هشت میلیون نفر است. 

سیسیلیا آلمانی (مدیر و کیوریتور هنرِ پارک های‌لاین)، ایوان آرگوت را هنرمندی دارای توانایی‌های ویژه می‌داند. وی معتقد است که ایوان این توانایی را دارد تا سوژه‌های آشنا و تکراری را به صورت تازه، نو و عمیق خلق نماید. 

گفتنی است «دایناسور» که رسما به عنوان اثر هنری شناخته می‌شود، ماه آینده رونمایی شده و به مدت ۱۸ ماه در معرض دید عموم خواهد بود. 

رئیس کیوریتور هنرِ «های لاین» برای ارائه توضیحات بیشتر درباره اثر و آثار ایوان آرگوت بیانیه‌ای نوشته است.

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

مجسمه «دایناسور» به‌ عنوان اثر هنری به مدت ۱۸ ماه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد

در پایان باید گفت مجسمه کبوتر اثر آرگوت چهارمین پس از آثار پاملار روزنکرانز، سیمون لی و سام دورانت، چهارمین اثری است که در جایگاه اصلی «های‌لاین» جانمایی می‌شود. پیش‌تر و تا سال ۲۰۲۳ مجسمه «درخت قدیمی» اثر روزنکرانز در این مکان قرار داشت.

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

«who» یک اثر دیگر از ایوان آرگوت/ این اثر  در « Speelmansrei» پای یکی از اولین دیوارهای بروژ جانمایی شده

همزیستی ۸ میلیون نیویورکی با ۹ میلیون کبوتر+فیلم و عکس

چکمه‌های «who» از نمایی دیگر در کنار دیوارهای باستانی بروژ/ قدمت ساخت این ساختما‌ن‌ها به قرن دوازدهم می‌رسد

درباره ایوان آرگوت

ایوان آرگوت فیلمساز و مجسمه‌ساز است. او تلاش دارد از طریق ساخت آثار هنری چون مجسمه‌ها، فیلم‌ها و چیدمان‌ها به مسائل اجتماعی و سیاسی انتقاد کند. او با ایجاد طنز در آثار تلاش دارد با لطافتی هنرمندانه به بیان مسائل بپردازد. ساخت آثاری در مقیاس‌های بزرگ از جمله تخصص‌های اوست. 

آثار این هنرمند در مجموعه‌های دائمی نهادهای معتبر متعدد در سرتاسر جهان گنجانده شده‌اند، از جمله موزه گوگنهایم (نیویورک، ایالات متحده)؛ سنتر پومپیدو (پاریس، فرانسه)؛ موزه هنر ASU (فینیکس، ایالات متحده)؛ بنیاد هنر سیسنروس فونتانالز (میامی، ایالات متحده)؛ مجموعه هنر بانک جمهوری (بوقوتا، کلمبیا)؛ کادست (سان فرانسیسکو، ایالات متحده)؛ و MACBA (بارسلونا، اسپانیا).

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز