خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره فیلم «اشراق» مطرح شد؛

«اشراق» محدود به جشنواره فیلم نیست/ مهلت ارسال آثار تا ده آبان‌ماه

«اشراق» محدود به جشنواره فیلم نیست/ مهلت ارسال آثار تا ده آبان‌ماه
کد خبر : ۱۵۱۵۴۴۹

نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره «اشراق» که با چند سال وقفه همراه بوده، صبح امروز شنبه بیستم مردادماه با حضور دبیر این رویداد در دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم دینی «اشراق» صبح امروز شنبه بیستم مردادماه در دفتر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. 

مسعود امینی‌پور (دبیر جشنواره) و محمدرضا قربان‌زاده (عضو کمیسیون اطلاع‌رسانی و روابط عمومی) در این رویداد حضور داشتند. 

جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود

معینی‌پور در ابتدای صحبت‌هایش گفت: پنجمین جشنواره فیلم دینی «اشراق» را داریم که دی‌ماه سال جاری اختتامیه و مراسم اهدای جوایزش انجام خواهد شد. تا ده آبان‌ماه دریافت آثار را داریم که در دو بخش برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سابقه جشنواره «اشراق» بیش‌از ده، دوازده سال است و چند سالی وقفه داشته و بعد دوسالانه شده، افزود: بیش‌از ۸۰۰ اثر به آخرین دوره رسیده بود. 

معینی‌پور در ادامه صحبت‌هایش گفت: از آن دو بخش اصلی،‌ یک بخش ویژه عموم است و بخش رواق را هم داریم که برای طلاب در نظر گرفته شده است.

تاکید بر تولید آثار پژوهش‌محور

او بیان کرد: در بخش‌های داستانی و مستند آثاری خواهیم داشت که پژوهشی هستند که این روند در رابطه با گونه‌های مختلف وجود دارد. مثلا ممکن است موضوع یک اثر ربط مستقیمی به دین نداشته باشد اما پژوهشی باشد، چنین اثری مورد قبول قرار خواهد گرفت. این بخش امسال اضافه شده. کمیته علمی را هم امسال به بخش‌های دیگر اضافه کرده‌ایم و امیدواریم خوب برگزار شود. 

معینی‌پور ادامه داد: باید درباره اینکه کار دینی چیست گفتگو کنیم و تلاش ما هم بر همین موضوع است. در همین راستا دانشکده‌ها دانشگاه‌های مختلفی داریم که  بازیگر، کارگردان و دیگر عوامل را تربیت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند برای آدم‌های دینی و توسط آن‌ها کار‌های دینی انجام می‌دهند. ما نیز امیدواریم همینطور باشد و بهره‌گیری از چنین افرادی از ثمرات این دوره جشنواره باشد. 

معینی‌پور بیان کرد: برای انتشار فراخوان عجله کردیم؛ چون در آستانه اربعین بودیم. در این رابطه، آثاری در محرم تولید شده‌اند و فیلم‌هایی هم برای اربعین ساخته خواهد شد. این آثار درباره مناسک دینی و اتفاقاتی هستند که در این بستر رخ می‌دهد. لذا فراخوان را زودتر دادیم که اگر کسی بنا دارد تولید کند همزمان با بازه فراخوان باشد. 

توجه به حوزه مقاومت در جشنواره امسال

او ادامه داد: بخش دیگری هم داریم که ویژه است و سال قبل به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حوزه‌های علمیه پرداخت. بنا به اتفاقات بنا داریم امسال را به مقوله مقاومت اختصاص دهیم؛ لذا  با مشورت دوستان بازنمایی مقامت در فیلم‌های دینی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

معینی‌پور گفت: ویژگی دیگر جشنواره «اشراق» حضور آثار بین‌الملی است که البته این روال در دوره قبل هم وجود داشته است.. منتهی امسال سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش بیشتر بوده، تا آثار دینی خوب و با کیفیتی در حوزه دینی به دستمان برسد. در پی آن هستیم آثار ویژه را کمک هزینه بدهیم یا اگر اثر خوب در حوز فیلمنامه و پژوهش تولید شود، از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. 

دبیر جشنواره اشراق ادامه داد: در باشگاه فیلم «اشراق» نیز برنامه‌هایی داریم تا بستر کامل‌تر شود. این بخش پس از جشنواره کارش را انجام می‌دهد. 

اگر بنا به انجام کارهای غیر تخصصی بود کارهای زیادی انجام می‌شد

او در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره «اشراق» موازی‌کاری با رویدادهای دیگر دینی چون جشنواره امام رضا (علیه السلام) نیست، گفت: جشنواره امام رضا (علیه السلام) تخصص آن‌هاست و اگر به حوزه دینی آمده‌اند نباید این اتفاق رخ می‌داده. به طور واضح‌ اگر جشنواره امام رضا (علیه السلام) به رویدادی در رابطه با سینمای دینی تبدیل شده؛ ما از این موضوع بی‌خبر هستیم. ما در قم هستیم و آن دفتر سابقه‌ای پنجاه‌ساله دارد. ما هم پانزده سالی است کارهایش را انجام می‌دهم. به هرحال قبلا هم جشنواره‌های دینی داشته‌ایم. ما هم خواستیم کاری تخصصی انجام دهیم وگرنه کارهای دیگری هم می‌توان کرد. 

او گفت: در رابطه با تبلیغ ادیان در فیلم‌های حاضر در جشنواره،  همه چیز بر اساس قواعد و قوانین جمهوری اسلامی خواهد بود. به هرحال ما از ارشاد مجوز برگزاری دریافت می‌کنیم و همه چیز بر اساس قوانین موجود پیش می‌رود. در رابطه با آنچه باعث نشر ادیان دیگر شود ما وظیفه‌ای نداریم و مجلس باید برای اقلیت دینی کارهایی انجام دهد تا آن‌ها هم جشنواره دینی داشته باشند. ممکن است فیلمی چالش‌های دینی را مورد توجه قرار دهد اما بر اساس قوانین کشور در جشنواره ما حضور یابد. 

معینی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در دوره‌های قبل فیلم‌ها و سریال‌ها و آثار کوتاه داشته‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته‌اند. 

امیدواریم پس از مذاکره با سیستم جدید ارشاد فیلم‌های دینی بهتری تولید کنیم

دبیر پنجمین جشنواره فیلم دینی «اشراق» در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:  امیدوارم با سیستم جدید ارشاد مذاکراتی داشته باشیم تا در حوزه فیلم‌های دینی کارهای بهتری تولید کنیم.

او تاکید کرد: ما فقط جشنواره فیلم «اشراق» را نداریم. و در بخش‌های دیگر نیز رویدادهایی را برگزار می‌کنیم. مثلا بخش کودک و نوجوان دینی را هم داریم که توسط خودمان احیا شد. در این حوزه سیصد نفر حضور یافتند و همگی صاحب کتاب و اثر هستند. جشنواره شعر دینی را هم داریم، و خب بخشی از بدنه شعر آیینی کشور تولید طلبه‌هاست. جشنواره خاطره‌نگاری طلاب اشراق را هم رویداد دیگر ماست.

او در پایان گفت: دهه نود جشنواره تجسمی اشراق را داشتیم که نقاشان بزرگ و خطاطان درجه یک و کاریکاتوریست‌ها، نگارگران و هنرمندان رشته‌های دیگر در آن حضور یافتند. عکاسان بزرگی داریم که آثار دینی تولید می‌کنند.

در پایان مراسم از پوستر پنجمین جشنواره فیلم دینی «اشراق» رونمایی شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز