مخالفت خانه سینما با «پیشنویس سند ملی سینما»
خانه سینما با انتشار بیانیهای مخالفت خود با «پیشنویس سند ملی سینما» را اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، در متن بیانیه خانه سینما آمده است:
در پی اخباری که از انتشار پیشنویس سند ملی سینما طی روزهای اخیر منتشر شده نکاتی را لازم به توضیح میدانیم:
اوائل مرداد تصاویر متن پیشنویس سند ملی سینما برای خانه سینما به صورت مجازی ارسال شد و تقاضای اظهار نظر در خصوص آن شد، که البته در همان هنگام انتقاد جدی هیئت رئیسه خانه سینما از عدم انجام روال تشریفاتی و اداری در خصوص ارسال متن پیشنهادی و بیاطلاعی خانه سینما از تدوین متن بوسیله مدیرعامل محترم به صورت شفاهی به جناب آقای دکتر خزائی اعلام شد.
در پی آن از سوی جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیر عامل خانه سینما برای حضور در شورای هنر و گفتگو پیرامون سند ملی سینما دعوت به عمل آمد، که ایشان نیز به نمایندگی از سوی خانه سینما روز دوشنبه هشتم مرداد ۱۴۰۳ در آن جلسه حاضر شدند، از آنجا که تنها بخش بسیار کوتاهی از سخنان آقای دهکردی به صورت خبری منعکس شد، که احتمال شائبه تناقض نظرات هیئت رئیسه و مدیر عامل خانه سینما را به ذهن منتقل میکرد، از آقای دهکردی موضوع را جویا شدیم و ایشان اینچنین توضیح دادند:
" بنده در ابتدای حرفهایم وظیفه اخلاقی دانستم که از دعوتم تشکر کنم، همچنین از جناب وزیر و دوستانی که در جلسه حضور داشتن تشکر کردم، و به اهمیت کلی اسناد اینچنینی هم اشاره کردم، اما در ادامه، گلهمندی خانه سینما را از اینکه در هیچ بخشی از تدوین و نگارش از آنها دعوت نشده ابراز کردم و توضیح دادم که صاحبان اصلی سینما صنوف و دستاندرکاران هستند، و دوستان در هیئت رئیسه نسبت به این پیشنویس انتقادات و دیدگاهها و سئوالاتی دارند و همچنین اشاره کردم که سند، چیزی نیست که بشود عجولانه از آن عبور کرد به خاطر اینکه کلمه کلمهاش اهمیت بسیار زیادی دارد، بعدهم از طرف هیئت رئیسه خانه سینما گفتم که انتظار داریم نمایندگانی از طرف گروه نویسندگان متن پیشنویس دیداری با اعضای هیئت رئیسه خانه سینما داشته باشند، که البته بلافاصله هم با نظر مثبت و دستور جناب وزیر در همان جلسه برای چهارشنبه دهم مرداد قرار مشترک گذاشته شد.
روابط عمومی خانه سینما لازم میداند توضیح دهد که جلسه مذکور در موعد مقرر در حضور دو نفر نماینده از سوی شورای هنر، هیئت رئیسه و مشاورین حقوقی خانه سینما، انجام پذیرفت.
پس از گفتگو و تبادل نظر مفصل مقرر شد که خانه سینما نظر مکتوب خود را ارائه دهند.
هیئت رئیسه خانه سینما نیز پس از بررسی تمامی جوانب، دیدگاه و نظر خود را بشرح ذیل به حضور جناب وزیر و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سینمایی ارسال کردند.
«هیأت رئیسه خانه سینما به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران پس از مطالعه و بررسی متن پیشنهادی با سرنام «سند ملی سینما» اعلام میدارد که با کلیات این پیشنویس کاملا مخالف است و از انگیزههای تنظیم کنندگان این سند ابراز شگفتی کرده است. دلایل این مخالفت را بدین شرح اعلام میکند.
۱) از مطالعه این پیشنویس چنین بر میآید که تنظیم کنندگان کوشیدهاند تا به هر چه دولتیتر کردن سینما دست یازند و دستورالعملی برای نهادهای دولتی تهیه کردهاند و هیچ حقوقی را برای هنرمندان و بخش خصوصی قائل نشدهاند. رویکردی که به حکم تجارب بشری نامیمون و شکست خورده، در جای جای این پیشنویس قابل مشاهده است که هدف نه تسهیل و تشویق به خلاقیت و نوآوری که ویژگی نخستین تنظیمگری در سپهر هنر به شمار میرود، بلکه کوشیده شده تا به کنترل و محدود کردن بیشتر امکان خلاقیت و کنش هنری هنرمندان بیانجامد.
۲) تفویض تصویب مقررات و ضوابط و آیین نامههای فیلمسازی به شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماموریت آن نه تقنین و تصویب مقررات و آیین نامه، بلکه سیاستگزاری و تنظیم اسناد بالا دستی است، نشان از ناآگاهی از بدیهیات حقوقی و مآلا بستهتر کردن امکان تغییر مقررات بر اساس مقتضیات معاصر است. با عنایت به مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ مبنی بر غیر قابل دادخواهی بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم دو چندان معنا مییابد. (با چشم پوشی از نظرات حقوقدانان که آن مصوبه مجلس را در تعارض با اصل ۱۷۷قانون اساسی، میدانند)
۳) بنظر میرسد در متن پیشنهادی، تنظیم کنندگان به عمد کوشیدهاند تا از جایگاه قانونی جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) به منظور گریز از هر گونه مشارکت و پاسخگویی، چشم پوشی کنند و عملا بر خلاف اهداف پیشبینی شده فرهنگی و هنری دربرنامه افق ۲۰ساله کشور و قانون اساسی است زیرا برای کاهش و حذف تدریجی تصدیگری دولت و تقویت بخش خصوصی که باید به رشد و اعتلای بخش خصوصی بیانجامد تلاشی نشده است و بلعکس سند پیشنهادی به حذف بخش خصوصی و تشکل¬های مردم نهاد نظر دارد.
۴) پیشنویس سند تنظیم شده بر خلاف نامش فاقد مولفههای یک سند ملی است چرا که برای تنظیم چنین سندی رعایت مولفههای زیر ضروری بنظر میرسد:
۴-۱- سند ملی به معنای تنظیم چشمانداز با تحولات انسانی و فنآوری با رویکرد تنظیمگری ملی و نه صرفا حکومتی است.
۴-۲- سند ملی یعنی باور و اعتماد به مسئولیتپذیری شهروندان و در این بخش یعنی باور به هنرمندان و نه تعبیه ابزار بیش کنترلی و اعمال نظارت پیشینی.
۴-۳- سند ملی دربردارنده گزارههای تسهیلگری و مشوق خلاقیت و نوآوری است و نه انباشت احکام محدودیت ساز و تحکمی.
۴-۴-سند ملی را با اشتراک آرای صاحبنظران و نمایندگان نهاد صنفی مردمی آن عرصه تنظیم میکنند نه صرفا با کارشناسان اداری.
در پایان بار دیگر جامعه اصناف سینمای ایران صریحا مخالفت خود را با پیشنویس سند ملی سینما اعلام میکند، همچنین خانه سینما بر اساس وظیفه ذاتی خود میتواند به اتکای اندیشهی جمعی صنوف مختلف سینمایی و با دقت نظر و کارشناسیهای لازم با در نظر گرفتن زمان کافی پیشنویسی را تهیه و به اطلاع برساند.»