خبرگزاری کار ایران

در حوزه میراث فرهنگی؛

پروژه‌های نیمه‌تمام پایگاه‌های ملی و جهانی تا هفته دولت به اتمام می‌رسد

پروژه‌های نیمه‌تمام پایگاه‌های ملی و جهانی تا هفته دولت به اتمام می‌رسد
کد خبر : ۱۵۱۳۷۱۰

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی از اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام پایگاه‌های ملی و جهانی تا هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروژه‌های نیمه‌تمام پایگاه‌های ملی و جهانی کشور تا هفته دولت به اتمام می‌رسد. «رضا سامه» مدیر کل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور با بیان این مطلب گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که با پایان دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد، اتمام پروژه‌های ملی و جهانی کشور در آستانه هفته دولت است.

او گفت: تعدادی پروژه شاخص در پایگاه‌ها اولویت‌بندی شده و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این پروژه‌ها در آستانه هفته دولت اعلام شود.

او همچنین به برگزاری سالگردهای ثبت جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی ایران در یونسکو اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه ایام اربیعن را در پیش رو داریم تعدادی از مراسم‌های ثبت جهانی آثار تاریخی ایران به بعد از اربعبن و اواخر شهریورماه که مصادف با ربیع‌الاول و میلاد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است، موکول شده است.

سامه افزود: قرار است جشن‌های مفصلی در پایگاه‌های جهانی به مناسبت سالگرد ثبت جهانی بناها و محوطه‌های جهانی برگزار شود و در این میان نشست‌های مختلفی با موضوع جهانی شدن هگمتانه با هدف نحوه مدیریت، موانع و فرصت‌های این محوطه ارزشمند جهانی با حضور کارشناسان و صاحبان فن برگزار شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور همچنین به ابلاغ بودجه پایگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بودجه پایگاه‌های ملی و جهانی ابلاغ شده و منتظریم سال آینده تخصیص پیدا کند. با این حال، برنامه‌های پایگاه‌ها درحال بررسی است تا پس از برآورد برنامه‌ها و هزینه‌ها از طریق دفتر برنامه و بودجه و سازمان مدیریت اعتبار مورد نظر تامین شود.

در حال حاضر ۹۸ پایگاه ملی و ۲۶ پایگاه جهانی در قالب ۴۶ مکان در کشور در حیطه پژوهش، حفاظت، معرفی و مرمت به صورت چند رشته‌ای فعالیت دارند. ایران تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۴۰۰۰ اثر در فهرست نامنقول تاریخی _ فرهنگی و ۲۴۹۵ اثر منقول، و ۱۲۶۴ اثر طبیعی را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسانده است.

این درحالی است جایگاه ایران در ثبت جهانی میراث فرهنگی ملموس تا پایان سال ۱۴۰۲ در آسیا سوم است و در جایگاه نهم جهان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز