خبرگزاری کار ایران

محمدحسین علمدار مطرح کرد؛

تجاری‌سازی انیمیشن باید در اولویت باشد/ تا دستیابی به انیمیشن ملی، راه زیادی در پیش است

تجاری‌سازی انیمیشن باید در اولویت باشد/ تا دستیابی به انیمیشن ملی، راه زیادی در پیش است
کد خبر : ۱۵۱۳۶۷۳

محمدحسین علمدار معتقد است که امروز توجه به بازارهای جهانی و تجاری‌سازی انیمیشن باید در اولویت سیاستگذاران این عرصه باشد.

محمدحسین علمدار (تهیه‌کننده انیمیشن) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اولویت‌های موجود در حوزه انیمیشن که انتظار می‌رود به آن‌ها رسیدگی شود، گفت: تولید و چرخه و بازار انیمیشن دو مقوله متفاوت هستند که از دو منظر بازار داخلی و خارجی باید مورد توجه باشند. در بازار داخلی آثار تولید و توزیع می‌شوند و شاهد هستیم که انیمیشن در سال‌های اخیر به شکل قابل توجهی نظر مخاطبان داخلی را به خود جلب کرده است.

علمدار خاطرنشان کرد: بازار بین‌الملل مسئله بسیار مهمی است که به نظر من در این بخش ما ضعف داریم و باید شرایطی فراهم شود که آثار تولید شده در کشورمان با بازاریابی مناسب در عرصه بین‌الملل نمایش داده شوند و بتوانند نظر مخاطبان خارجی را هم به خود جلب کنند. موفقیت در این زمینه به دو مسئله مهم مربوط است؛ اولین مسئله این است که قبل از شروع تولید باید استانداردها رعایت شود و رعایت استانداردها نیازمند یک سیاستگذاری است تا هر اثری قبل از تولید معیارهای موفقیت تجاری را در نظر داشته باشد تا بتواند در بازارهای جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. در حوزه پخش نیز باید چشم‌اندازها وسیع‌تر باشد و ما برای بالا رفتن سطح کیفی آثار انیمیشن و همچنین موفقیت‌های تجاری بیشتر به بازارهای جهانی نیاز داریم.

وی افزود: اگر بازار انیمیشن رونق پیدا کند به نفع کل کشور است. سالانه تعداد زیادی از فعالان حوزه انیمیشن برای ادامه فعالیت حرفه‌ایشان به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و با بیشتر و بهتر شدن شرایط کار در کشورمان این مهاجرت‌ها کمتر می‌شود و شوق و انگیزه کار در جوانان بیشتر به چشم می‌خورد.

این تهیه‌کننده درباره عملکرد بنیاد ملی پویانمایی ایران گفت: چند سال پیش ما با معضل بزرگی در انیمیشن مواجه بودیم که آن هم مربوط به سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌شد ولی خوشبختانه در این چند سال این مشکل کمتر شده و نهادهای مختلف مثل حوزه هنری با سرمایه‌گذاری در تولیدات انیمیشن موجب رونق تولید شده‌اند و فکر می‌کنم بنیاد ملی پویانمایی می‌تواند با برنامه‌ریزی در جهت هدایت سرمایه‌گذارها به سمت تولید انیمیشن موجب رونق بیشتر تولیدات در این زمینه و شکل‌گیری چرخه‌ای پرفروغ در حوزه انیمیشن شود. به نظر من تجاری‌سازی انیمیشن یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که باید بنیاد ملی پویانمایی آن را در اولویت برنامه‌های خود داشته باشد.

وی افزود: به نظر من این نکته بسیار مهم است که تولیدات انیمیشن ما قابلیت فروش جهانی داشته باشند. ما نباید نگاهمان را فقط محدود به بازارهای داخلی کنیم و انتظار اتفاقی ویژه در انیمیشن کشورمان داشته باشیم. صدور آثار انیمیشن علاوه بر موفقیت‌های تجاری می‌تواند به لحاظ فرهنگی نیز برای ما دستاوردهای ویژه‌ای داشته باشد.

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «مسافری از گانورا» تأکید کرد: ما نیازمند کارشناسی دقیق بر محتوای آثار انیمیشن هستیم و لازم است کارشناسان این حوزه با بررسی دقیق، محتواهایی که می‌توانند در بازارهای جهانی دیده شوند را شناسایی کرده و مورد حمایت خود قرار دهند. بارها هزینه‌های بالایی برای تولید آثار انیمیشن صورت گرفته که بعضاً آثاری شعار بودند و نتوانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. از آنجا که پرداختن به محتواها توسط تولیدکنندگان وابسته به سلیقه آن‌هاست بنیاد ملی پویانمایی می‌تواند با نگاهی کارشناسانه، محتواها را به لحاظ قابلیت‌های تجاری شناسایی کند یا محتواهای موجود را در جهت تجاری‌سازی هدایت کند.

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که باید مدنظر مسئولان باشد ساماندهی شرکت‌هاست و لازم است موسسان بنیاد ملی پویانمایی با فعالان عرصه انیمیشن در تعامل و ارتباط مستمر باشند و مشکلات و دغدغه‌هایشان را بشناسند و در صورت لزوم از آن‌ها حمایت کنند. دغدغه‌ها و مشکلات در حوزه انیمیشن بسیار زیاد است اما بنیاد ملی پویانمایی یک نهاد نوپا است و باید به آن فرصت داد تا با پشت سر گذاشتن چالش‌های اولیه و رسیدگی به اولویت‌ها در مراحل بعد به دیگر موارد مهم و حائز اهمیت سینمای انیمیشن رسیدگی کند.

علمدار درباره چالش‌های عدم وجود یک نهاد مستقل در حوزه انیمیشن گفت: تولید فیلم انیمیشن هزینه بسیار بالایی دارد اما خوشبختانه فعالان این عرصه خود را در این سال‌ها به اثبات رسانده‌اند و ثابت کرده‌اند که سینمای انیمیشن در کشور ما می‌تواند مورد استقبال قرار بگیرد و پتانسیل بالایی دارد. با رونق گرفتن تولیدات انیمیشن وجود یک نهاد مستقل برای این سینما که با سیاستگذاران و حاکمیت در ارتباط باشد لازم و ضروری بود تا معضلات موجود از این طریق به مسئولان فرهنگی منتقل شود و قدمی در جهت حل آن برداشته شود. سال‌های گذشته شاهد شکل‌گیری صنف بودیم اما متأسفانه صنف کار چندانی نتوانست انجام دهد و به نظر من شکل‌گیری بنیاد ملی پویانمایی می‌تواند در جهت سیاستگذاری، قانون‌گذاری و رسیدگی به معضلات با حفظ ارتباط با سینماگران عرصه انیمیشن نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

این تهیه‌کننده در پایان درباره شکل‌گیری انیمیشن ملی در ایران اظهار کرد: سینماگران ما تا حدی توانسته‌اند به هویت و زبان ملی برسند اما هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید به آن گرافیک و تصویر خاصی که معرف سینمای انیمیشن کشور خودمان باشد برسیم. ژاپن از کشورهایی است که سال‌های سال در این زمینه کار کرده و توانسته به این زبان و هویت خاص سینمای انیمیشن برسد ولی انیمیشن در کشور ما یک هنر و صنعت نو پا است که باید به آن فرصت دهیم. شالوده سینمای انیمیشن ایران در حال شکل‌گیری است و بنیاد ملی پویانمایی به همراه کارشناسان این عرصه می‌توانند به شکل‌گیری دقیق‌تر این هویت کمک کنند تا ما انیمیشن خاص خودمان را داشته باشیم. در سال‌های گذشته ما برای شروع احتیاج داشتیم که از آثار خارجی وام بگیریم ولی امروز می‌توانیم مسیرمان را جدا کنیم و به سینمای مستقل انیمیشن خودمان برسیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز