خبرگزاری کار ایران

نامزدهای نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند

نامزدهای نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند
کد خبر : ۱۵۱۳۰۹۶

نشست خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان صبح امروز یکشنبه (۱۴ مرداد) در ساختمان سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست خبری علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با یادی از شهدای غزه اظهار کرد: پیش‌تر سابقه این موضوع را داشتیم که رشته‌هایی از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به واسطه ضرورتشان منفک شده‌اند که جشنواره شعر فجر و بعد از آن جایزه بین‌المللی جلال آل احمد در حوزه رمان از جمله این جوایز است و الان هم جایزه ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان را داریم که تخصصی‌تر به این مقوله می‌پردازیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: این جشنواره به صورت یک بسته کامل از آموزش و پژوهش است. امیدوارم با برپایی این جایزه حوزه مهم و خطیر کودک و نوجوان مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد. در طول سالیان مختلف برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ناشران آموزشی و کمک آموزشی همیشه در صدر جدول تعدادی بودند و در دوره سی‌وپنجم ناشران کودک صدر جدول تعدادی و ریالی را هم از آن خود کردند.

در ادامه این نشست حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی اظهار کرد: آثار رسیده به تفکیک رشته‌های داوری به این شرح است؛ در حوزه شعر ۲۲۵ کتاب، حوزه داستان کوتاه ۲۱۲۵ کتاب، حوزه داستان بلند ۱۶۰ کتاب، در بخش کلیات ۵۵۶ کتاب و حوزه پژوهش ۴۰ کتاب به جشنواره ارسال شده و و همه این‌ها ۳۱۰۶ کتاب هستند که مورد داوری قرار گرفت. ۷۴۶ ناشر در این دوره کتاب داشتند، که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهرک دارای بیشترین نامزدها هستند.

محقق خاطرنشان کرد: سومین دوره قاصدک با جشنواره آغاز به کار می‌کند و برای آن ۱۴ کارگاه پیش‌بینی شده است. جشنواره بسته کاملی از آموزش، ترویج و نشست‌های علمی ملی و بین‌المللی خواهد بود.

در ادامه این نشست محمد حمزه‌زاده دبیر علمی جشنواره اظهار کرد: در جشنواره کتاب سال توجه چندانی به حوزه کودک و نوجوان نمی‌شد و بخش کتاب کودک معمولا غیر از چند سال اخیر جایزه‌ای نداشت. این مشکل امروز رفع شده و کودک شخصیت مستقلی پیدا کرده که من از آقای رمضانی به دلیل این توجه تشکر می‌کنم.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: هر وقت اسم جایزه و جشنواره می‌آید، این نقد مطرح می‌شود که تعداد جشنواره‌های ما بسیار زیار است. مفهوم جایزه در دنیا با راهنمایی مترادف است و گاهی ما فکر میکنیم که جایزه مقصد است در صورتیکه جوایز در دنیا مقصد نیستند، بلکه تابلوهای راهنمایی هستند که برای پیدا کردن راه نصب می‌شوند. جایزه چیزی است که داخل کشوی نویسنده‌ها نمی‌رود، بلکه می‌گوید در این حوزه خاص به دنبال ویژگی‌هایی بگردید و از این منظر جایزه کودک و نوجوان اهمیت پیدا می‌کند.

وی افزود: در حوزه ادبیات کودک بعد از انقلاب اسلامی، به دلیل فرهنگی بودن انقلابمان و رشد جمعیت با جامعه چند ده میلیونی از کودکان و نوجوانان روبرو بودیم که نیاز به ادبیات کودک بیشتر احساس شد. ادبیات کودک و نوجوان نسبت به همه جای دنیا ویژگی و جایگاه خاصی دارد. امیدوارم این جایزه ادامه داشته باشد. ما قائل به این هستیم که زبان کودک بین‌المللی است و بچه آدم در همه جای دنیا زبانش زبان کودکی است و ما می‌توانیم محتوایمان را به فرامرزها هم برسانیم تا بازاری در حوزه محصولات کودک و نوجوان شکل بگیرد. باید داشته‌هایمان را شناسایی کنیم و راهی برای عبور از مرزها پیدا کنیم. نویسنده‌های ما هیچ کم از نویسنده‌های دنیا ندارند بلکه سر و گردنی هم بالاتر هستند. اینکه سه ناشر پرفروش نمایشگاه کتاب تهران امسال ناشران حوزه کودک و نوجوان هستند، خبر بسیار مهمی است و اینها باید نقطه امید و پله‌ای برای طی کردن پله‌های بعدی باشد.

در ادامه این نشست حمزه‌زاده تأکید کرد: تعداد کتابها خصوصا در حوزه نوجوان زیاد نیست و نیازمند یک برنامه‌ریزی، رصد و پویش هستیم که این کارکرد جشنواره‌ها است. ما با یک ناهمگونی در نیاز گروه‌های سنی مواجه هستیم و باید این اشکالات رفع شود.

در ادامه رمضانی خاطرنشان کرد: بخشی داریم به نام ارایه تحقیقات حوزه کودک و نوجوان و ما ۳۱ سال تولیدات کودک و نوجوان را در این بخش مورد تحقیق و پژوهش قرار داده‌ایم. مراسم اختتامیه جشنواره کتاب کودک و نوجوان چهارشنبه ۱۷ مرداد در تالار وحدت ساعت ۱۵ تا ۱۷ با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: ما در حوزه نوجوان به شدت ضعیف هستیم و بیشتر کتابهای بزرگسال و ترجمه برای این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال گذشته در تیرماه در قم اولین دوره قاصدک انجام شد و بنابراین الگوسازی و ترویج و آموزش به صورت یک بسته کامل برای پر کردن حفره‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این جشنواره‌ها و جوایز با فضایی که اصحاب آن نویسنده‌ها، خوانندگان، مخاطبان و اصحاب رسانه هستند، می‌تواند جذاب شود و کسی منکر ضرورت پرداخت تخصصی و توجه به حوزه کودک و نوجوان نیست. در دو سال اخیر در بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب به حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه شد. وقتی به این سطح می‌رسیم توجه به این حوزه تبدیل به یک مطالبه جمعی می‌شود.

در ادامه حمزه‌زاده اظهار کرد: چطور می‌شود گفت یک جایزه جریان‌ساز است؟ جوایز اصولا ظرفیت، ارزش و توانایی خود را در ابتدا از هیئت‌های برگزارکننده خودشان می‌گیرند. تلاش ما این بود در انتخاب هیئت علمی و داوری بهترین‌ها را انتخاب کنیم ولی محدودیت‌هایی وجود دارد. همه جشنواره‌های مهممان پشتیبانی عمومی دارند و برای پرهیز از سیاسی شدن، عمدتاً از طریق خود فعالان آن حوزه در این جشنواره‌ها انتخاب می‌شوند. قدرت جشنواره‌های معتبر دنیا، درونی است و قدرتشان را از دولت‌ها نمی‌گیرند.

وی افزود: نقش ناشر بسیار مهم است، کار نویسنده خلق یک اثر است که پس از آن کارش تمام می‌شود و بعد کار جامعه نشر آغاز می‌شود. بسیاری از مشکلات از سوی ناشر ایجاد شده و اثر را از دایره انتخاب خارج کرده و امیدواریم این مجموعه به حوزه ادبیات کودک و نوجوان کمک کند.

در ادامه این نشست علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات اظهار کرد: علاوه بر اینکه قضاوت آثار توسط هیئت داوران انجام شده، جوایزی هم توسط داوران نوجوان ارائه خواهد شد. نوجوانهایی معرفی شدند، آموزش‌هایی دیدند و همه آثار نامزدشده را خواندند و در اختتامیه سه جایزه از سوی نوجوانان داده خواهد شد. در حوزه رسانه نیز باید بگویم که حتما احتیاج است تا بیشتر در این حوزه کار کنیم و یک ستاد خبر دائم داشته باشیم.

وی درباره میزان میزان جوایز نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: میزان جوایز مطابق آیین‌نامه برگزیدگان کتاب سال است و برای اثر برگزیده ۳۰۰ میلیون تومان و شایستگاه تقدیر هم ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. از چند چهره نویسنده و شاعر نیز در این مراسم تجلیل خواهد شد.

در ادامه این نشست نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:

بخش کلیات

«دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» اثر مظفر سالاری از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

«دوتوک، عروسک کوچک بلوچی» اثر زهره پریرخ از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

بخش شعر

«آسمان مگر تمام می‌شود» سروده منیره هاشمی از انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت

«باران چه می‌نویسد» سروده خاتون حسنی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«بارون می‌آد» سروده مهری ماهوتی    از انتشارات توتک

«بهار از کوچ برگشت» سروده بابک نیک طلب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«پنج و ده دقیقه» سروده طاهره شهابی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«فرشته‌های برف» سروده مریم زرنشان از انتشارات موسسه مهرک با ادب

«قطار دکمه‌ای» سروده مریم هاشم‌پور از انتشارات موسسه مهرک با ادب

 

داستان کوتاه

«جنگل پشت پنجره» اثر نیره باقری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«خاطرات چهل تیکه» اثر محمد گودرزی‌دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«ماهینا» اثر    پروین پناهی از انتشارات موسسه مهرک با ادب

«مجموعه ماجراهای دخترانه» اثر کلر ژوبرت از انتشارات موسسه مهرک با ادب

«مجموعه یک پاورقی» اثر امیرحسین زنجانبر و محمد دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 

داستان بلند و رمان

«آتش در آشیانه‌ی اژدها» اثر رویا منوچهری از انتشارات قدیانی

«اردو در قبرستان ژغاره» اثر زهرا جلائی فر از انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی)

«روز اول، روز آخر» اثر معصومه میرابوطالبی از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی

«روز جهانی سوپ دو احمق» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی

«قصه‌هایی که شهرزاد نگفت» اثر داریوش عابدی از انتشارات قدیانی

«کتانی‌های کوکام» اثر فاطمه جدیدی     از انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل

«همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست دارند» اثر آویسا شرفی    از انتشارات محراب قلم

 

تصویرگری

«انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» از انتشارات گه‌گاه و  «پیچوله کوچوله» از انتشارات به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) هر دو اثر اسمعیل چشرخ

«بهرام و ماجراهای هفت گنبد» اثر نرگس محمدی، انتشارات فاطمی

«پابلند» اثر نیلوفر برومند، انتشارات (توتک) جامعه القرآن الکریم

«پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی    افق، انتشارات کتاب‌های فندق

«خورشیدی در صحرای ترکمن» اثر نجلا مهدوی اشرف، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

«رهایم نکن» اثر اعظم واضحی مقدم، انتشارات به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)

 

پژوهش

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را به عنوان نامزد انتخاب نکرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز