خبرگزاری کار ایران

جایی برای ذوق‌زدگیِ تهرانی‌ها؛

بازسازیِ تمدن و تاریخِ کشورهای حوزه مقاومت در تهران

بازسازیِ تمدن و تاریخِ کشورهای حوزه مقاومت در تهران
کد خبر : ۱۵۱۲۸۰۸

تهیه‌کننده و مجری طرح تم‌پارک «سرزمین تمدن ها» گفت: مخاطبان انتظار این حجم از دکور و سرزمین را ندارند و اغلب غافلگیر می‌شوند؛ حقیقتا هم مردم عام ذوق زده می‌شوند و حالشان از این همه فضا خوب می‌شود و هم مسئولان و مخاطبان خاص که دنیا دیده‌اند و آثار خارجی متنوع را دیده‌اند، برخورد خوبی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تم‌پارک «سرزمین تمدن ها» درخصوص کشورهای حوزه مقاومت صاحب تاریخ و تمدن با رویکرد کشورهای حامی فلسطین است که در برج میلاد برگزار شده. این کشورهای دارای تاریخ و تمدن شامل فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران است که خط مرزی تاریخی را در دنیا شکل داده‌اند.

علیرضا کوهفر، تهیه‌کننده و مجری طرح رویداد «سرزمین تمدن ها» درباره ایده اجرای این نمایشگاه بیان کرد: ایده این کار مبتنی بر سفارشی از مدیران برج میلاد و شهرداری بود که نمایشگاهی داشته باشیم تا کشورهای حامی فلسطین و حوزه مقاومت را با رویکردی متفاوت یعنی تمرکز بر فرهنگ و سنن و آداب و رسوم آنان به مردم معرفی کنیم.

وی ادامه داد: بسیار در مورد این ایده فکر شد که نمایشگاه در چه قالب و محتوایی تدارک دیده شود و به خطی محتوایی رسیدیم که اساسا کشورهای حوزه مقاومت و حامیان فلسطین کشورهایی صاحب تاریخ و تمدن در دنیا هستند و خط تمدن بشری در همین نقطه جغرافیایی تشکیل شده و شکل گرفته است؛ لذا ما رویکرد طراحی نمایشگاه‌مان را به سمت تاریخ و تمدن این کشورها و سرزمین‌ها بردیم و تلاش کردیم برای پر کردن محتوای داخلی هم از جدیدترین تکنیک‌های روز استفاده کنیم تا برای نسل جدید (نوجوان و جوان امروزی و حتی بزرگسالی که ذائقه‌اش با محصولات روز دنیا آشناست و شاید سبک‌های قدیمی برایش جذاب نباشد) جذابیت داشته باشد. در نتیجه از فرم‌های هنری و تکنیکال در عملی‌سازی کار بهره گرفتیم و از این مسیر به طراحی سرزمین تمدن‌ها رسیدیم و شش سرزمین در این فضا ساخته شد.

مجری طرح رویداد «سرزمین تمدن ها» توضیح داد: با دوستان در موسسه مهنا به واسطه جلسات متعددی که با افراد متخصص و صاحب نظر داشتیم و مشاوره‌هایی که گرفتیم این فضا را طراحی کردیم. «سرزمین تمدن ها» در حوزه‌های مختلف رکورد زمانی دارد و این ادعا نیست. ما در زمینی به وسعت ۱۲ هزارمتر مربع دکور تاریخی سرزمین‌ها و بخش‌های داخلی را ایجاد کردیم و این دکورها صرف پوسته خارجی نیست و فضای داخلی دارد و این کار سختی است.

کوهفر یادآور شد: در سینما پوسته خارجی مکان اجرا می‌شود ولی اینجا چون مردم این سازه را لمس می‌کنند و به داخلش وارد می‌شوند، کار فرق دارد.

تهیه‌کننده و مجری طرح رویداد «سرزمین تمدن ها» در توضیح زمانی که برای ساخت این رویداد صرف شده است، گفت: ما سفارش ساخت این مجموعه را از فروردین دریافت کردیم و از نیمه اردیبهشت ماه وارد فضای میدانی شدیم؛ سه و ماه و نیم طراحی و اجرا طول کشید و باتوجه به تنوعی محتوایی که داریم (اتاق‌های نمایش و تصویر و کارهای تکنیکال، هولوگرام و فضای مجازی) زمان محدودی داشتیم که تولید همه بخش‌ها را موازی هم جلو رفتیم و این حجم تولیدات دکوری و محتوایی در نوع خود یک رکورد بود.

وی در ادامه و در توضیح هدف برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: هدف ما معرفی کشورهای حوزه مقاومت برای مردم با رویکرد فرهنگ و هنر و آداب و رسوم این سرزمین‌ها بود؛ این کشورها به دلیل قدمتشان حتما فرهنگ و آداب و رسوم و غذا و موسیقی دارند و صاحب سبک‌هایی هستند که می‌خواستیم به مردم معرفی کنیم.

کوهفر تصریح کرد: ما این مدل و این شکل اجراها را پیش از این نداشتیم یعنی در ایران پارک‌هایی که محتواهای متنوع و جذابیت‌های بصری ملل را معرفی می‌کنند را برگزار نکرده بودیم؛ نمونه آن را در اکسپوهای جهانی و سبک و سیاق نمایشگاه‌هایی از آن شکل می‌توان دید.

وی ادامه داد: در این سرزمین ۸ تئاتر محیطی، تعاملی و داخلی با مردم اجرا می‌شود و خود «سوگواره منظومه خورشید» نیز پروژه‌ای جدا است که تدارکات طولانی و پیش تولید خاص نیاز داشت و ما در زمان کوتاهی آن را سامان دادیم، در کنار این نمایشگاه اجرا می‌شود.

تهیه‌کننده و مجری طرح رویداد «سرزمین تمدن ها» توضیح داد: ما نمونه‌های خارجی را رصد و از آن‌ها الگو برداری کردیم؛ مثلا اکسپوی دوبی همین گونه بود که وارد کشورهای مختلف می‌شویم و در حوزه‌های مختلف تاریخی، تصویر و موسیقی و تجسمی و تئاتر محصولاتی را می‌بینیم و با آن کشور آشنا می‌شویم. آن‌ها هزینه‌های گزاف و پیش تولیدهای طولانی یک یا دوساله دارند ولی ما در این دو ماه و فرصت محدود همت دوستان بود که به این نمایشگاه رسیدیم و به عنوان تجربه اول ارزشمند است.

کوهفر در پاسخ به این پرسش که واکنش و بازخوردهای مخاطبان چگونه بوده است، گفت: مردم وقتی می‌آیند انتظار این حجم از دکور و سرزمین را ندارند و غافلگیر می‌شوند؛ حقیقتا هم مردم عام که می‌آیند ذوق زده می‌شوند و حالشان از این همه فضا خوب می‌شود و هم مسئولان و مخاطبان خاص ما که دنیا دیده‌اند و آثار خارجی متنوع را دیده‌اند بازخورد خوبی می‌دهند؛ همه خواص و عوام از این مدل کار ذوق می‌کنند و انتظارش را ندارند.

وی افزود: حجم و ارتفاع دکورها و وسعت زمینی که کار در آن اجرا شده و جزییاتی که در کارها لحاظ شده، برای همه جالب است. مثلا جزییات بندکشی آجر قلعه بابل عراق یا نمادهای دیواره‌ها عین به عین رعایت شده است.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: طراحان سینمایی این کار را برای ما اجرا کردند و خود اذعان داشتند که این حجم از دقت در کارهای سینمایی وجود ندارد چراکه آن دست کارها برای قاب دوربین مهیا می‌شود اما اینجا چون برای حضور مردم است ناچار بوده‌ایم که به دقت اجرا کنیم؛ ضمن این که ما در فضای استودیویی نیستم که پوسته بسازیم (بسیاری از نماهای تلویزیونی و سینمایی صرف پوسته است) چون ما در فضای بیرونی بودیم می‌بایست در برابر باد و طوفان و آفتاب مقاوم‌سازی می‌کردیم و اگرچه دکور ساختیم و نه ساختمان اما چیزی ساختیم که مقاوم باشد؛ همچنان که در مقابل باران و باد و طوفان‌های اردیبهشت و خرداد دوام داشت.

کوهفر در پاسخ به این پرسش که آیا این سازه‌ها قرار است تخریب شوند، گفت: این پروژه اساسا نمایشگاهی فصلی است که قرار بود سه ماه بهره‌وری داشته باشد اما مدیران شهرداری تصمیم به نگهداری آن دارند و ما هم شکلی ساخته‌ایم که حداقل یکی دوسال سرپا باشد و نهایتا نیاز به ترمیم داشته باشد.

تهیه‌کننده و مجری طرح رویداد «سرزمین تمدن ها» در توضیح بازخورد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه خاطرنشان کرد: آنچه که از مردم و مسئولان و هنرمندان شنیدیم چیزی جز تعریف و خدا قوت نبود؛ نه اینکه نخواهم بگویم اما نقدی از کار نشد و صرفا بازخوردها این بود که پیشنهاد کم کردن یا افزودن چیزی را داشتند.

وی افزود: «سرزمین تمدن ها» قرار بود از عید قربان شروع شود و در عید غدیر در جریان باشد و تا شب محرم اجرا و تمام شود؛ تم ما شاد بود و با چند خواننده حوزه مقاومت صحبت شده بود و حتی نگاه کنید استیج موسیقی-نمایش سوگواره «منظومه خورشید» شاید برای یک بیگ پروداکشن مناسب نباشد چون این استیج برای آن برنامه قبلی و مناسبتی ما تدارک دیده شده بود اما شهادت آقای رئیسی و انتخابات باعث شد که کار ما به تعویق بیفتد و به بعد از تاسوعا و عاشورا رسیدیم.

کوهفر یادآور شد: البته بهره برداری ما از این فضا دو زمان دارد یکی قبل از اربعین و دیگری از اول ربیع الاول که مصادف با شهریور است و در نوبت دوم تم شاد و بزرگداشت میلاد پیامبر (صلی الله علیه و آله) را خواهیم داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز