خبرگزاری کار ایران

«جنگ سرد روم و پارت» در کتابفروشی‌ها

«جنگ سرد روم و پارت» در کتابفروشی‌ها
کد خبر : ۱۴۹۹۷۳۲

کتاب «جنگ سرد روم و پارت» از دو بخش تشکلی شده است. یک بخش آن شامل بررسی سیاست خارجی امپراتوران دودمان ژولیو-کلودیوسی در قبال پارت است و بخش دیگر آن سالنامه‌های تاسیتوس مورخ مشهور رومی قرن اول میلادی را بررسی می‌کند. در واقع نویسنده با بررسی سالنامه‌های تاسیتوس گزارش و روایت وی از سیاست امپراتوران دودمان ژولیو-کلودیوسی در قبال پارتیان را با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل نقادانه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «جنگ سرد روم و پارت» تالیف جان پوارو و ترجمه کامیاب شهریاری از سوی انتشارات مروارید راهی بازار چاپ و نشر شد.

اثر جان پوارو، مورخ برجسته بریتانیایی، به بررسی روابط پیچیده و اغلب متشنج میان امپراتوری قدرتمند روم و امپراتوری اشکانیان (پارت) در طول قرون اولیه میلادی می‌پردازد. این دوره که به لحاظ تاریخی با عنوان صلح مسلحانه شناخته می‌شود، شاهد رویارویی‌های غیرمستقیم، رقابت‌های ژئوپلیتیکی و درگیری‌های نظامی پراکنده میان دو امپراتوری بود.

«جنگ سرد روم و پارت» صرفاً به شرح نبردهای مستقیم میان دو امپراتوری محدود نمی‌شود. پوارو ماهیت غیرمستقیم این رویارویی را برجسته می‌سازد. رقابت بر سر کنترل تجارت ادویه، نفوذ سیاسی در پادشاهی‌های مرزی و تسلط بر مسیرهای تجاری، ابعاد پنهان اما مهمی از این صلح مسلحانه را تشکیل می‌دادند.

کتاب خواننده را با فنون دیپلماسی رومی و اشکانی آشنا می‌کند. مذاکرات پیچیده، باج‌خواهی‌های متقابل و تلاش برای ایجاد نفوذ در دربار یکدیگر، از جمله ابزارهای روم و پارت برای پیشبرد منافع خود بودند. علاوه بر این، پوارو به نقش جاسوسی و فعالیت‌های اطلاعاتی در این دوره اشاره می‌کند و تصویری از شبکه‌های جاسوسی فعال در مرزهای دو امپراتوری ارائه می‌دهد.

با وجود ماهیت غیرمستقیم رویارویی، جنگ سرد روم و پارت شاهد نبردهای مهمی نیز بوده است. نبردهایی همچون محاصره موفق توسط ارد اول بر شهر کاره (حوالی ۱۶ پیش از میلاد) و لشکرکشی تراژان به بین‌النهرین (۱۱۶ پس از میلاد)، از جمله وقایعی هستند که پوارو با جزئیات و تحلیل‌های تاریخی به شرح آن‌ها می‌پردازد.

کتاب جنگ سرد روم و پارت صرفاً به جنبه‌های نظامی و سیاسی روابط روم و پارت نمی‌پردازد. پوارو به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی این رویارویی درازمدت نیز اشاره می‌کند. نفوذ هنر و معماری اشکانی بر امپراتوری روم و همچنین تاثیر عناصر فرهنگی رومی بر تمدن اشکانی، از جمله مباحثی هستند که در این اثر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «اشکانیان، که در جهان غربی به نام پارتی‌ها شناخته می‌شوند، یکی از عمده‌ترین حکمرانان منطقه غرب آسیا و آسیای میانه بودند و حکومت‌شان در عصری بسیار طولانی از سال ۲۴۷ قبل از میلاد تا سال ۲۲۴ میلادی دوام آورد. رقیب اصلی سلسله اشکانیان، رومی‌ها محسوب می‌شدند و این دو امپراتوری دوره‌های مختلف جنگ و آشتی را پشت سر گذاشتند.

کتاب حاضر، تحقیق جامعی است مشتمل بر تجزیه و تحلیل تاریخی از تعاملات رومی- پارتی در اواخر دوران جمهوری روم و اوایل دوره بعد. در قسمت دوم این پژوهش نیز قسمت‌های شرقی یا «قطعه‌های پارتی» در سالنامه‌های تاسیتوس، تاریخ‌نگار سرشناس و برجسته روم، با جزئیات دقیق بررسی می‌شود.»

کتاب «جنگ سرد روم و پارت» تالیف جان پوارو و ترجمه کامیاب شهریاری با ۴۳۱ صفحه و بهای ۳۹۰ هزار تومان از سوی انتشارات مروارید راهی بازار چاپ و نشر شد.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز