خبرگزاری کار ایران

پیشکسوت عرصه کاشیکاری درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۹۲۱

مرتضی کاشی تراش اصفهانی، هنرمند پیشکسوت کاشیکاری و یکی از آخرین بازماندگان‌ِ هنر سنتی کاشیکاری ایران بامداد امروز درگذشت.

به گزارش ایلنا، بامداد امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاد مرتضی کاشی تراش اصفهانی یکی از آخرین بازمانده‌های هنر سنتی کاشی کاری ایران و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

سیدعباس عظیمی (مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت) ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری و خانواده این هنرمند پیشکسوت گفت: روز گذشته برای عیادت و پیگیری روند درمان استاد کاشی تراش در بیمارستان شهدای گمنام تهران حضور و با فرزندشان و کادر درمان صحبت کردم، ولی ناباورانه صبح امروز با خبر تلخ درگذشت این هنرمند گرانمایه که میراثبان هنرهای سنتی و اسلامی کشور بود مواجه شدم.

او ادامه داد: از خداوند منان برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر مسئلت دارم. مرتضی کاشی تراش اصفهانی سال۱۳۰۹ به دنیا آمد. او دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و از ابتدای تاسیس موسسه هنرمندان پیشکسوت به عضویت آن در آمد. «مسجدِ سید» نخستین بنای شاخصی است که مرتضی کاشی تراش در دوره شاگردی به کسب مهارت در آن پرداخت. در همین دوره با استادانش کارهای مسجد امام در بازار تهران را نیز انجام می دادند. پس از مدتی خود در این حرفه به استادی رسید و کارهای بسیاری انجام داد که در آن میان می توان به مشارکت در مرمت کاشی معرق مسجد سید اصفهان، انجام کاشی کاری معرق ساختمان اداره ناحیه شرکت ملی نفت در قم، کاشی کاری مسجد ماسال، کاشی کاری بازار صفویه، کاشی کاری سردر وزارت امور خارجه، کاشی کاری مسجد کارخانه ارج، کاشی کاری مسجد جلیلی در خیابان ایرانشهر، کاشی کاری سردر کتابخانه آقای امینیان در کربلا، کاشی کاری بقعه امام زاده سید نصرالدین(ع)، امام زاده زید(ع)، کاشی کاری سر در مسجد همت واقع در جنب بقعه امام زاده صالح، کاشی کاری مسجدهای امیرالمومنین، کاظمین و حضرت معصومه و... اشاره کرد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت گفت: استاد کاشی تراش به همراه پدرش هفت سال مشغول مرمت کاخ گلستان بودند. همچنین سالی سه ماه به اردبیل می‌رفت و به مرمت می‌پرداخت. مهم ترین فعالیت او در عرصه مرمت و تزئینات کاربردی معماری، مرمت کاشی های بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است که در سن ۲۰ سالگی و به مدت ۱۵ سال با اساتید بزرگ هنر کاشی کاری دهه بیست به همکاری پرداخت. کاشی کاری بازار صفویه در خیابان ولیعصر از جمله دیگربناهای شاخصی است که او در سن ۵۰ سالگی به انجام رسانده است. او از طرف سازمان میراث فرهنگی به همراه رئیس سازمان و چند هنرمند دیگر به کانادا سفر کردند تا این هنر ایرانی را به نمایش بگذارند. در این فستیوال هنرمندان بسیاری از کشور های گوناگون حضور داشتند و به هنرنمایی می پرداختند و در نهایت تیمی که از ایران حضور پیداکرده بود به عنوان برگزیده انتخاب شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز