هشدار جدی آهنگساز بریتانیایی درباره موسیقی جهان؛
آیا «هوش مصنوعی» نقطه مقابل آثار هنری «ارگانیک» است؟!
هر روزه بر تعداد رباتها و پلتفرمهایی هوشمند افزوده میشود و این در حالی است که پیشرفتهای روزافزون از هوش مصنوعی ابزار قدرتمندتری میسازد. طی یکی دو سال گذشته برخی ازهنرمندان مطرح دنیا نسبت به این قضیه هشدار دادهاند. گای چمبرز به تازگی درباره ساخت ترانههای غیر واقعی با این پدیده هشدار داده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ابداع هوش مصنوعی و پیشرفت روزافزون آن طی یکی دو سال گذشته همواره هشدارهایی را از سوی هنرمندان و افراد برجسته عرصههای مختلف در پی داشته است. البته اینطور هم نیست که بگوییم این پدیده یک شبه یا در مدت زمانی خیلی کوتاه ابداع شده و مورد توجه عامه و متخصصان عرصههای مختلف قرار گرفته است. در گذشته هوش مصنوعی در قالب رباتها و پلتفرمها و با عناوینی این چنینی شناخته میشده و حال با پیشرفت هر روزه کامپیوتر و فضای مجازی، هوش مصنوعی به ربات یا حتی شخصیتی فوق تخصص تبدیل شده که هیچ احساسی ندارد اما با این حال قادر به انجام هر کاری هست!
پدیده له یا علیه بشریت؟
رسانههای داخلی و خارجی گاه به گاه مقوله مهم هوش مصنوعی را مورد بررسی و واکاوری قرار میدهند. در این میان، طی یکی دو سال گذشته هنرمندان بیشترین اعتراض و انتقاد را نسبت به هوش مصنوعی داشتهاند و با ارائه دلایلی آن را خطرناک دانستهاند.
گای چمبرز (ترانهسرا و شاعر معاصر) یکی از آخرین افرادی است که در رابطه با هوش مصنوعی و خطرات و آسیبهای آن با ارائه توضیحات و ذکر دلایل و مثالهایی، توضیحاتی مهم ارائه کرده است.
باید گفت گای چمبرز یکی از پرفروشترین ترانه سرایان پاپ حال حاضر دنیا و بریتانیا است و برای خوانندگانی چون مارک رونسون، آناستازیا و کتی ملوا و اشعار و ترانههای متعدد نوشته است.
این ترانهسرا در آخرین گفتگویی که با خبرگزاری «گاردین» داشته موضوع هوش مصنوعی و به کارگیری آن در شعر و ادبیات را مورد تحلیل قرار داده است.
گای چمبرز در ابتدا شتاب استفاده از هوش مصنوعی در صنعت موسیقی را به دلیل پتانسیل آن برای جایگزینی ترانهسراها، «وحشتناک» توصیف کرده است.
در آینده آلبوم اصل و فرع را چگونه تشحیص دهیم؟
گای چمبرز، که بیش از دو دهه در عرصه ترانهسرایی فعالیت حرفهای و مستمر داشته، در ادامه میگوید: تصورم این است که در آینده به مرحلهای میرسیم که باید برای اثبات وجود یک آلبوم واقعی نشانههایی را بیابیم که از وجود پتانسیلهای انسانی بهره برده است. مثلا اینکه باید اثبات شود که شعر فلان اثر را فردی ترانهسرا سروده نه هوش مصنوعی! یا برای ساخت و تنظیم یک اثر توسط یک هنرمند واقعی باید نشانههای واضحی وجود داشته باشد.
هوش مصنوعی جانشین ترانهسرایان واقعی
چمبرز میافزاید: آنچه بیش از هرچیز خطرناک مینماید، شتاب وحشتناکی است که وجود دارد. به واسطه این سرعت و شتاب است که هوش مصنوعی میتواند در آینده جای ترانهسراها را بگیرد.
چمبرز گفت: با وجود هوش مصنوعی هر شخصی میتواند آهنگی با سرعت ۱۰۰ BPM را در پلتفرم یا فضای در نظر گرفته شده قرار دهد و ترانهای شبیه ترانههای خودم بسراید. در ادامه هم ساخت موسیقی و تنظیم آن، اتفاقی سهل و آسان است که روند تولید یک اثر را بدون بهرهگیری از نیروی انسانی کامل میکند.
این ترانهسرا در ادامه توضیحاتش به قالبهای شعری مرسوم در مارکت موسیقی و ادبیات اشاره میکند و میگوید: پیشرفت هوش مصنوعی تا به آنجاست که میتوانیم از او بخواهیم برایمان یک غزل بسراید و او در مدت زمانی خیلی کوتاه غزلی را تحویلمان میدهد. دقیقا مانند این است که به مغازهای برویم و فستفود بخواهیم و در چند دقیقه برایمان فراهم شود. باید بگویم با هوشمندتر شدن بیشتر و بیشتر هوش مصنوعی شاهد اتفاقات جدیتری خواهیم بود که باعث تعجبمان خواهد شد.
یک پلتفرم یوتیوبی خطرناک
چمبرز در حالی درباره هوش مصنوعی صحبت کرده که کمی قبلتر یکی سیستم هوش مصنوعی به نام «DreamTrack» در یوتیوب سفارش موسیقایی کاربران را آهنگسازی و تنظیم میکند. این رویه در حالی است که تنها سه خواننده اجازه دادهاند در ساخت آثار توسط کاربران، از صدایشان استفاده شود. وضعیت به گونهای است که اگر به طور ضمنی یوتیوب را مرور کنیم با انواع کاورهایی مواجه میشویم که بدون اجازه هنرمندان و سازندگان آنها با صدای افراد و خوانندههای دیگر کاور شده است. این تعدد تا به آنجاست که گاه آثار کپی و مصنوعی را نمیتوان از قطعات واقعی و اصلی تشخیص داد.
آیا هوش مصنوعی خلاقیت انسانی را تقویت میکند؟
لیور کوهن (رئیس و مدیر این پلتفرم هوش مصنوعی)، حین راهاندازی «DreamTrack» در ماه نوامبر، گفته بود: «هوش مصنوعی برای تقویت خلاقیت انسان است نه جایگزین کردن آن.»
هفته گذشته بود که چمبرز در موسسه فناوریهای خلاق «Confetti» به کارآموزان صنعت موسیقی و سرگرمی توصیه کرده بود برای ساخت آثارشان به استودیوها بروند و از امکانات موسیقی واقعی استفاده کنند.
گفتنی است «Confetti» سازمانی برای حمایت از افراد محرومی است که دورههای آموزش عالی و حرفهای را گذراندهاند.
چمبرز میگوید: ما اکنون از نرمافزار بسیار زیادی استفاده میکنیم که احتمالاً هوش مصنوعی به آن کمک میکند و به همین دلیل است که این روزها تولید قطعات و آلبومهای آنالوگ کاملا ارگانیک کاری بس دشوار به حساب میآید.
کمی درباره مزایای هوش مصنوعی
این شاعر و ترانهسرا به مزایای هوش مصنوعی هم پرداخته است. او میگوید: البته استفاده از این امکان، مزایایی هم دارد. به نظرم پیوندهای باورنکردنی بین مقولات مختلف با هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد که اگر اکنون حتی دربارهشان صحبت کنیم قابل باور نخواهند بود. موضوع مسلم برای من این است که این رویه را دارای خطرات بالقوه بسیار میدانم. من از تنبل شدن نوازندگان، آهنگسازان و تنظیمکنندگان نگران هستم. مسلما اگر در صنعت موسیقی و تجارت آن تنبل باشیم به جایی نخواهیم رسید.
توصیه چمبرز به نوازندگان جوان این است که انعطاف داشته باشند.
آرشه واقعی را بر ساز واقعی بکشید
او میگوید: آنها باید تا جایی که ممکن است مهارت کسب کنند؛ زیرا همواره به افراد متخصص در عرصه هنر و موسیقی نیاز خواهیم داشت. در گذشته هم همینطور بوده و با توجه به حجم آثار با کیفیت تولید شده در تاریخ موسیقی میتوان دریافت که هوش مصنوعی هرگز جانشین خوبی برای نیروی انسانی نخواهد بود؛ لذا پیام اصلی من به موزیسینهای جوان این است که تا حد امکان آرشه واقعی را بر ساز واقعی خود بکشند و در کاری که دارند تخصص و مهارتهای لازم را فرا بگیرند.
صحبتهای مدیر یک موسسه آموزشی معتبر
کریگ چتل، موسس موسسه «Confetti» نیز میگوید: هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک نیروی خوب برای تقویت موسیقی استفاده شود.
او میافزاید: در این راستا، یکی از کارها جلوگیری از کارهای تکراری در ساخت یک اثر است. اینکه برخی کارها توسط هوش مصنوعی انجام میشود به این معناست که هنرمند برای ابراز خلاقیت در بخشهای مهمتر زمان بیشتری دارد و میتواند تمرکز و توجه بیشتر را صرف آن کند؛ لذا این به معنای این است که هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک دستیار یا یار کمکی عمل کند و اگر غیر از این باشد با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.
ریگ چتل میگوید: در نهایت اینکه هیچ جایگزینی برای انجام واقعی کارها وجود ندارد و دانشجویانی که میخواهند ترانهسرا، مجری و تهیهکننده شوند، باید از استودیوهای ضبط کالجها و مکانهایی که رویدادهای زنده را میزبانی میکنند، به روشی متعارف استفاده کنند.
او یادآوری میکند که هوش مصنوعی در صنعت فیلم و تلویزیون هم مشکلاتی را ایجاد کرده است. سال گذشته بود که یک آهنگ تولید شده توسط هوش مصنوعی با همکاری دو خواننده مطرح جعلی از آب درآمد و این در حالی بود که در اینباره هنوز قانون مشخصی وجود نداشت.
راهاندازی کمپین هنر انسانی
در نهایت پس از مشکلات ایجاد شده بسیار و جعل و کپی آثار هنری بر اساس هوش مصنوعی بود که انجمن صنعت ضبط آمریکا کمپین «هنری انسانی» را راهاندازی کرد تا در نحوه استفاده از این پدیده نوظهور محدودیتهایی ایجاد کند.
یکی از اصول اصلی این کمپین جملهای در حمایت از تولیدات انسانی است که اینگونه ارائه شده؛ مردم عمیقترین ارتباط را با آثاری برقرار میکنند که هنرمند، آن را بر اساس تجربیات زیستی و کاری خود خلق کرده است. یعنی اینکه تجسم تجربه زیسته، ادراکات و نگرشهای دیگران است.
در ادامه این اصل آمده است: فقط انسانها میتوانند آثاری را با معنای خاص و واقعی خلق کنند و موارد مورد نظرشان را به طور کامل تحقق بخشند.
وضع قوانین جدید در مقابله با هوش مصنوعی
از سویی دیگر، اتحادیه موسیقیدانان ایالات متحده سال گذشته با استودیوهای هالیوود به توافق رسیدند تا قواعد و قوانینی را در راستای ایجاد محدودیت در استفاده از هوش مصنوعی به کار گیرند.
در بریتانیا هم اتحادیه موسیقیدانان از اعضای خود خواسته است که برای فعالیت و تولید اثر همچنین آموزشهایی بر اساس هوش مصنوعی حتما باید مجوز دریافت کنند.
نوازندگان و شرکتهای فناوری به طور فزایندهای در حال آزمایش هوش مصنوعی هستند.
اتفاق خوبی که در زمینه بهرهگیری از هوش مصنوعی رخ داده ساخت سمفونی دهم بتهوون در سال ۲۰۲۱ بود. قضیه این است که یک مدل هوش مصنوعی برای تکمیل و باز اجرای تمام آثار قرن نوزدهمی طراحی شده که نتایج مثبتی هم در برداشته است. اما با نگاهی به کلیت روند فعالیت هوش مصنوعی در میِیابیم که مضرات هوش مصنوعی از مزایای آن تا به امروز بیشتر بوده است.
درباره گای چمبرز
گای چمبرز را یکی از مهمترین ترانهسرایان و آهنگسازان حال حاضر دنیا میدانند. او که همکاری با مطرحترین خوانندگان دنیا را تجربه کرده همواره برای ابراز خلاقیتهای جدید و خلق آثاری نو تلاش کرده؛ که البته موفق هم بوده است. آثار شاخص این سالها اغلبشان نام چمبرز را به عنوان آهنگساز یدک میکشند. او نوازندگی را از سن پایین شروع کرده و در شانزده سالگی اولین گروهش را تشکیل داده است. او در ادامه به مدرسه موسیقی the dance رفته و در آنجا نوازندگی پیانو و آهنگسازی را فرا گرفته است. او در سال ۱۹۹۲ گروه حرفهای خود را تشکیل داد و کمی بعد پنج آهنگ از اولین آلبومش در لیست ۱۰۰ آهنگ برتر بریتانیا قرار گرفت. گای چمبرز در ادامه به همکاری با خوانندگان مختلف پرداخت که این فعالیتها تا امروز ادامه یافته است.