خبرگزاری کار ایران

همزمان با روز پدر؛

کتاب «امام علی (علیه‌السلام) مردی فراتر از زمان و مکان» منتشر می‌شود

کتاب «امام علی (علیه‌السلام) مردی فراتر از زمان و مکان» منتشر می‌شود
کد خبر : ۱۴۴۰۷۸۹

کتاب «امام علی (علیه‌السلام) مردی فراتر از زمان و مکان» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری روانه بازار نشر می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، همزمان با ولادت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کتاب «امام علی (علیه‌السلام) مردی فراتر از زمان و مکان» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری در ۲۲۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر خواهد شد.

علی در میدان رزم، شمشیرزن قهرمان و شیرافکن است، در عرصۀ سیاست، سیاست‌مدار حساس و پرتلاش است و در خانواده، پدر و همسر بسیار مهربان. او در شب‌های تاریک، عابد و عاشق بی‌قرار است، در میدان علم و دانش، عالم جامع بی‌نظیر و حلّال مشکلات است، در صحنۀ قضاوت، قاضی بی‌نظیر و عادل است، از نظر عاطفه، فریادرس بیچارگان و پدر یتیمان است و در عرصۀ خطابه، خطیب قهّار و محیّرالعقول است. این اوصاف برای شیعیان تردید نیست؛ اما شایان توجه است که متفکران غیرشیعه و حتی غیرمسلمان نیز این اوصاف را دریافته و بدان گواه داده‌اند.

در این اثر تلاش شده از متفکران باانصاف مسیحی، یهودی، مادی و بی‌مسلکان آزاده و ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه دربارۀ امام علی (علیه‌السلام) و دیگر معصومان (سلام الله علیهم)، مطالبی بازگو شود که مقبولیّت عمومی و جهانی داشته و حتی‌المقدور از منابع معتبر اهل سنت و غیراسلامی گرفته شده باشد.

این اثر در ۱۷ بخش تألیف شده است؛ در ابتدای این اثر، به میلاد علی (علیه‌السلام) به عنوان مولود کعبه پرداخته شده و حسب و نسب آن حضرت بررسی شده است.

سپس، ولادت امام علی (علیه‌السلام) در کعبه از نظر مورخان و علمای بزرگ اهل سنت و مسیحیت مورد اشاره قرار گرفته و در این راستا مباحثی همچون انعکاس میلاد علی (علیه‌السلام) در متون ادبی، کیفیت ورود مادر علی (علیه‌السلام) به درون خانه کعبه، امتیازات و افتخارات و… بیان شده است.

در ادامه، فضایل امام علی (علیه‌السلام) در نگاه پیغمبر در منابع اهل سنت تشریح شده و در این میان به حدیث نور، حدیث «طَیر مَشویّ»، امام علی (علیه‌السلام) میزان ایمان و نفاق، فضایل علی از زبان پیغمبر (صلی الله الیه و آله)، باز بودن درِ خانه علی به مسجد، امام علی (علیه‌السلام) و ردّ شمس، امام علی (علیه‌السلام) و ابلاغ سوره برائت، امام علی (علیه‌السلام) اولین مسلمان و مؤمن و اولین نمازگزار با پیامبر (صلی الله الیه و آله)، و حدیث تشبیه به روایت حاکم نیشابوری پرداخته شده است.

نویسنده به «امام علی (علیه‌السلام) در نگاه خلفای صدر اسلام» و سخنان ابوبکر بن ابی قحافه می‌پردازد و در ادامه به سرنوشت خلافت بعد از ابوبکر اشاره می‌کند و در این راستا به سخنان عمر بن خطاب، عهدی که خدا درباره علی گرفت، و سخنان عثمان بن عفان اشاره شده است.

«مسئله خلافت در نگاه خلیفه دوم» از دیگر مباحث این اثر است؛ سپس، به علی (علیه‌السلام) در نگاه همسران پیغمبر پرداخته شده و در این راستا فضایل آن حضرت از زبان عایشه و علی (علیه‌السلام) در نگاه اُم سلمه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سپس، فضایل امام علی (علیه‌السلام) از نظر امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت (مالک بن انس، ابن صبّاغ مالکی(اندیشه‌ور مالکی مذهب)، امام احمد بن حنبل تشریح شده است.

همچنین، امام علی (علیه‌السلام) در قرآن از نظر اهل سنت» مورد تبیین واقع شده و نظر امام حنفی‌ها و محمدبن ادریس (پیشوای مذهب شافعی) آمده است.

در ادامه نیز مبحثی با عنوان «نهج البلاغه علی(علیه‌السلام) در نگاه شارحان اهل سنت» ذکر شده است؛ در ابتدا بلیغ‌ترین و جامع‌ترین سخن بعد از قرآن و کلام نبوی عنوان شده و از این نظر، به برتری علی (علیه‌السلام) بر دیگر خلفا از دیدگاه علمای بغداد، اعتراف دشمنان و مخالفان به فضل و بزرگی علی (علیه‌السلام)، درجه علی (لیه‌السلام)در بهشت بالاترین درجه، علی (علیه‌السلام) سرآمد پرهیزکاران در روز قیامت، علی (علیه‌السلام) دلاورمرد میدان رزم و راهب‌ صفت هنگام اندرز، اقرار دشمنان علی (علیه‌السلام) به فضیلت او، آراستن خلافت، داناترین فرد به سنت نبوی (صلی الله الیه و آله) و… پرداخته شده است.

«امام علی (علیه‌السلام) از دیدگاه مخالفان و معاندان» از دیگر مباحث اصلی این اثر می‌توان به ساده زیستی بی‌بدیل، حق با علی (علیه‌السلام) است، علی (علیه‌السلام) یگانه رواج دهنده فصاحت بین قریش، اعترافات عجیب، یگانه معلم قانون سخن، گریستن معاویه در شهادت علی (علیه‌السلام)، ذکر اوصاف علی (علیه‌السلام) و گریه معاویه، مشاعره معاویه و عمروعاص در فضایل علی (علیه‌السلام)، عمروبن عاص و مدح علی (علیه‌السلام) اشاره کرد.

سپس، مبحثی با عنوان «معاویه و غدیر خم» مطرح شده که در این راستا به عمروعاص و اعتراف عجیبش، امتناع سعدبن ابی وقاص از سبّ علی (علیه‌السلام)، نقل ابن ماجه قزوینی از سعد بن ابی وقاص، نقل ابن ماجه قزوینی از براء بن عازب اشاره شده است.

«علی در نگاه خلفای اُموی و عباسی و گواهی تابعین به اعلمیّت امیرالمؤمنان» و «فضایل امام علی (علیه‌السلام) در گفتار بزرگان اصحاب»، «علم علی (علیه‌السلام) در مورد حوادث آینده» و «امام علی (علیه‌السلام) در نگاه دانشمندان و ادیبان اهل سنت» از دیگر مباحث این اثر است.

برشی از اثر:

* آیا علی (علیه‌السلام) دربِ خیبر را با قدرت جسمانی از جا کَند؟

جمعی از پیشوایان دینی و رهبران سیاسی از انبیا و اولیا گرفته تا حکما و عرفا، مردانی زاهد و باتقوا بودند، ولی مانند رسول خدا (صلی‌ الله علیه و آله) و امام علی (علیه‌السلام) اهل رزم و جنگ نبودند. آن‌ها در صورت لزوم، فرماندۀ جنگ انتخاب می‌کردند و خود ناظر و مؤید بودند؛ مثل پیغمبری از بنی اسرائیل که در عصر خود، طالوت را انتخاب کرد تا با جالوت بجنگد. آری، بعضی پیامبران و مردان تاریخ در یک یا دو صفت، ممتاز و برجسته‌اند، اما در سایر خصلت‌ها ناقص و به زمین مانده‌اند. تنها رادمردی که هم اهل بزم است، هم مرد رزم، هم نویسندۀ قهّار، هم گوینده و سخنران ممتاز و محیّرالعقول، هم اهل عبادت و زهد و نیز اهل سیاست و حکومت، امام علی (علیه‌السلام) است.

کلامش فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق است. هم از نظر روحی، شجاع است و نیز از نظر جسمی، توانمند. در برابر آه یتیمان و بیوه زنان، عاجز بود، اما کشتن عمروبن عبدود و مرحب خیبری کار قهرمان معمولی نبود. کندن درِ پولادین و عظیم خیبر کار هر پهلوانی نبود. نوشته‌اند که آن را ۴۰ تَن باز و بسته می‌کردند، ولی علی (علیه‌السلام) فرمود: والله ما قلعت باب خیبر بقوة جسمانیة ولکن قلعته بقوة ربّانیه؛ به خدا قسم! درِ خیبر را با قدرت جسمانی از جا نکندم، بلکه آن را با قدرت و قوۀ الهی و ربانی از جای کندم. (ابن عساکر، کتاب تاریخ مدینه دمشق/ خوارزمی، کتاب مناقب)

ها عَلِیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر         رَبّهِ فیه تجلّی و ظَهَر

آری، علی (علیه‌السلام) بشری فوق العاده بود که چنین قدرتی به او داده شده بود. در جنگ صفین به سنگ بزرگی برخورد کردند و لشکر برای برداشتن آن، عاجز و سرگردان مانده بود. علی (علیه‌السلام)یک تنه سنگ را برداشت و به یک طرف انداخت تا لشکریان به آسانی به آب دست یابند.

* امام علی (علیه‌السلام) میزان ایمان و نفاق

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «لا یحب علیا الا مؤمن و لا یبغض علیا الا منافق؛ دوست دارد علی را مگر مؤمن و مبغوض ندارد علی را مگر منافق»

این مضمون را هشت نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علمای اهل سنت نقل کرده‌اند؛ مانند مسلم در صحیح، ترمذی ذر صحیح، احمد در مسند و ابن ماجه در سنن.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز