خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی اسماعیلی:

هیچکس نمی‌تواند حق بازگشت به ایران را از ایرانی‌ها سلب کند/ آماده شفاف‌سازی در هر زمینه‌ای هستیم/ به هیچ جناح سیاسی متعلق نیستم

هیچکس نمی‌تواند حق بازگشت به ایران را از ایرانی‌ها سلب کند/ آماده شفاف‌سازی در هر زمینه‌ای هستیم/ به هیچ جناح سیاسی متعلق نیستم
کد خبر : ۱۴۳۷۱۱۱

نشست رسانه‌ای محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ظهر امروز شنبه بیست و سوم دی ماه در محل ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست خبری که باحضور معاونت های مختلف و مدیران ارشاد وزارت خانه برگزار شد اظهار کرد: امروز خوشحالم که در این مناسبت ماه مبارک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت شما هستیم. البته من به مناسبت های مختلف در جمع های تخصصی تر حوزه رسانه، در هیات دولت و در هر رویداد فرهنگی حضور داشتم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در زمانی وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدیم که همه فعالیت های رسانه ای معطوف به ماجرای کرونا شده بود. در همین اتاق وزارتی وقتی خبرنگاری از من پرسید که در اولین حضورتان چه اولویتی را مد نظر دارید، پاسخ دادم معیشت و سلامت هنرمندان برای من از هر زمان دیگری واجب تر است. پس از بیرون آمدن از بحران کرونا و موفقیت بزرگی که در مدیریت این بیماری داشتیم و کشور عزیزمان از این معضل عبور کرد با یک فتنه فرهنگی مواجه شدیم که بر فعالیت اهالی فرهنگ سایه انداخت. سال گذشته وقتی برای رویدادهای مهم و ملی فرهنگی کشور آماده می‌شدیم با بدخواهان مردم ایران مواجه شدیم، بدخواهانی که به دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر ایران بودند، هستند و خواهند بود و ما با این متغیر بیرونی ۴۵ سال است که درگیر هستیم.

وی افزود: ما به دنبال عادی‌سازی فعالیت‌های فرهنگ و هنر بودیم، با استقبال مردم و اهالی فرهنگ و هنر به دوره رونق رسیدیم و امروز فرهنگ و رسانه دوره رونق را پشت سر می‌گذراند اما این کلیدواژه رونق به معنای نادیده گرفتن مشکلات نیست. ما برنامه‌های مهمی را پیش رو داریم، برنامه‌های حمایتی مهمی آغاز کردیم و پیش خواهیم رفت و برای اهالی فرهنگ و هنر قدم‌های بزرگی برداشته شده است. بیمه اصحاب فرهنگ و هنر با قدرت به یک عدد چندبرابری رسیده و در همه بخش‌ها چنین کارنامه‌ای وجود دارد. قطعا کسی انتظار ندارد پس از دو سال و اندی امروز از برنامه‌هایم بگویم؛ من با شما از کارنامه و برنامه‌های پیش‌رو صحبت می‌کنم.

مردمی کردن فرهنگ و هنر و عدالت فرهنگی شعار اصلی وزارت ارشاد

اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی وزارت فرهنگ تلاش برای ارتقای وضعیت بودجه و زیرساخت‌ها بوده است. ما در حوزه مدیریت فرهنگی شعار اصلی‌مان را مردمی کردن فرهنگ و هنر و عدالت فرهنگی نامیدیم. در حوزه ارتباطات فرهنگی در طول سفرهای رییس جمهور نزدیک ۹هزار میلیارد تومان برای افتتاح طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دادیم.

وی افزود: در بودجه سال جاری در کنار همه اتفاقاتی که رخ داد هزار میلیارد تومان برای ارتقای فرهنگ، هنر و فعالیت‌های قرآنی و فعالیت‌های مختلف اختصاص پیدا کرده است. بخشی به نقشه مهندسی فرهنگی مربوط می‌شود و مابقی را در قالب قرارگاهی به نام شهید آوینی که در معاونت استانها در نظر گرفته شده هزینه خواهیم کرد. دولت از جایگاه تصدی در جایگاه نظارتی، حمایتی، تسهیل‌گری و تنظیم‌گری قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفاف‌سازی در بودجه گفت: ما خودمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت شفاف‌سازی اطلاعات کشور را بر عهده داریم. ما این کار را انجام میدهیم و هر جایی تکلیف قانونی شفافیت باشد حتما دوستان من این اطلاعات را بارگزاری خواهند کرد.

وی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: امسال بیش از صد فیلم در جشنواره فجر ثبت‌نام کردند و کار بررسی را هیئتی مجرب انجام دادند و نتایجش هم اعلام شد. گزارشی که از آقای خزاعی داشتم مبنی بر این بود که بر اساس ارزیابی داوران، ما شاهد رشدی کیفی و افزایش و وجود گونه‌های مختلف هستیم و از همه سینماگران بابت این مشارکت تشکر میکنم. من میخواهم از یک نقطه قوت جشنواره پیش رو صحبت کنم؛ بنیاد فارابی که مهمترین نهاد حمایتی است امسال هیچ کار مستقلی نداشت و همه کارها مشارکتی است و بخش عمده‌ای از این مشارکت‌ها مربوط به بخش خصوصی است و از ۳۳ فیلم تعدادی از آثار مربوط به خصوصی است و بخش‌های مهمی هم آمدند و کار کردند و اینها باعث رونق اقتصاد سینما خواهد شد.

وی افزود: امسال بیش از ده کارگردان فیلم‌اولی در این جشنواره داریم و یک رویش جدید و قابل لمسی از حضور عناصر جوان، متعهد، متخصص با آینده داریم که تحولات مهمی را رقم خواهند زد.

سند ملی سینما،‌ تئاتر و هنرهای تجسمی در حال تنظیم است

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود حمایت‌ها و توجهات دولتی در حوزه هنرهای تجسمی و ماجرای سند ملی هنرهای تجسمی گفت: درباره هنرهای تجسمی واقعاً هنرمندان اصیل، پاک و نجیب حضور موثری دارند و ما موظف هستیم زمینه‌های معرفی بیشتر این هنرمندان را فراهم کنیم. همکاران من در معاونت امور هنری اتفاقات خوبی از جمله جشنواره هنرهای تجسمی فجر را دارند که انصافاً رویداد بسیار پر رونقی است. امیدوارم در زمینه سند هنرهای تجسمی هم با کارگروهی که در این زمینه تشکیل شده شاهد اتفاقات خوبی باشیم. ما سند موسیقی را هم داشتیم که به تصویب رسیده و مطمئن باشید بسیاری از ابهامات حوزه موسیقی مرتفع شده است. البته در این چارچوب ما شاهد تشکیل شورای ملی موسیقی هم خواهیم بود که در آن اتفاقات خوبی می‌افتد. در سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی اسناد در حال تنظیم است و تا آخر سال این اسناد تقدیم خواهد شد.

وزیر ارشاد درباره بودجه اندک بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از فیلم‌های سینمایی گفت: عدد موجود را اصلاً قابل قبول نمی‌دانیم و امیدوارم در آینده نزدیک با برنامه‌هایی که در این زمینه پیش بینی کردیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم. باید در بودجه سینما به یک وضعیت پایدار برسیم.

اسماعیلی درباره همکاری ایران و ترکیه در تولید آثار فرهنگی هنری گفت: ترکیه یکی از کشورهای مهم منطقه است و همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای با این کشور در حال جریان است. دو کشور دارای یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک هستند؛ حوزه ایران فرهنگی و جغرافیای فرهنگی ایران آنقدر بزرگ است که کشورهای بسیار یبا ما در این عرصه مشترک هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت اکران در سینماها گفت: درباره اکران شورای صنفی نمایش تصمیم میگیرد که در این شورا از اعضای صنوف نیز استفاده می‌شود. یادمان نرود که ما با تعداد بسیاری از فیلمها روبرو بودیم که در صف نمایش مانده بودند و بالای صد فیلم به دلیل کرونا نتوانسته بودند اکران شوند و تمام تلاش ما این بود که بتوانیم از این وضعیت به حالت عادی برسیم.

به تصمیمات هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر احترام می‌گذارم

اسماعیلی درباره انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر گفت: ما داوران مجربی در هیئت انتخاب داشتیم که کسی درباره صلاحیت علمی آنها صحبت نمیکند، ما با کارهای خوبی مواجه بودیم و دوستان انتخاب‌هایی داشتند که سعی کردند بهترین‌ها باشند. خوشبختانه امسال با کمترین حاشیه روبرو هستیم و شاید برخی بگویند که انتخابهای بهتری می‌توانست صورت بگیرد. من به تصمیمات هیئت انتخاب احترام میگذارم و تلاش میکنیم که از آنها دفاع کنیم.

وی درباره بودجه جشنواره‌ها گفت: بودجه جشنواره‌ها را نسبت به سال گذشته یک افزایش فوق‌العاده دادیم، چند برابر بودجه جشنواره‌هایمان افزایش پیدا کرده و جشنواره موسیقی هم همینطور است و اگر نیاز باشد حتماً حمایت می‌کنیم.

وی درباره تعداد مخاطبان کنسرت‌ها گفت: گزارشی آماری مربوط به نوروز ۱۴۰۱ وجود دارد که نزدیک به ۴۰۰هزار نفر در کشورهای پیرامون ما در کنسرت خواننده‌های ایرانی شرکت کرده‌اند. از اوایل اسفند ۱۴۰۱ تا نیمه ماه مبارک رمضان که اواخر فرودینِ ۱۴۰۲ بود عدد اجراهای ما نزدیک به یک میلیون نفر بود. این عددها کاملا روشن و شفاف است.

همه هنرمندان ایرانی می‌توانند به کشور برگردند

اسماعیلی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت هنرمندان خارج از ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه موضوع ایرانیان خارج از کشور فضای مساعدی را برای بازگشت تمام کسانی که دلشان برای ایران و ایرانی می‌تپد، فراهم کرده است. آن‌ها می‌توانند به کشورشان برگردند، این حقی نیست که ما بتوانیم سلب کنیم و هر کس در هر موقعیتی میتواند به کشورش تشریف بیاورد.

وی افزود: آقای رییسی در نشست اولشان پس از پیروزی در انتخابات بحث بازگشت ایرانیان خارج از کشور را مطرح کردند و در این مدت هیچ هنرمندی نبود که درخواست بازگشت کند و ما شرایط بازگشتشان را فراهم نکنیم. این اتفاق رخ داد و حتی برای اجرا هم مجوز دادیم. ما خادم مردم داخل کشور و خارج از کشور هستیم.

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های فرهنگی هنرمندان افغانستانی گفت: ما و افغانستان دو کشور با اشتراکات تاریخی بسیار هستیم و مرزهای سیاسی نمیتواند این اشتراکات را از بین ببرد. هر نقطه از افغانستان آکنده از میراث فرهنگی و ادبی مشترک ما است و هنرمندان افغانستانی در خلق و آفرینش فعالیت‌های هنری و فرهنگی‌شان کاملا با ما در اشتراک هستند. ما به دنبال عادی‌سازی تعاملات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای هستیم‌. به زودی رفت و آمد مقامات کشورمان بیشتر خواهد شد و ما به میراث فرهنگی افغانستان توجه داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تنظیم‌گری در فضای مجازی و نظارت بر شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: در موضوع تنظیم‌گری در فضای مجازی ما معتقدیم که حوزه تنظیم‌گری فرهنگی به صورت روشن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد است. ما با پدیده نوینی در نوع انتشار آثار فرهنگی هنری مواجهیم و پخش گسترده‌اش ابهاماتی را به وجود آورده. من معتقدم اگر وزارت فرهنگ می‌توانست متناسب با فناوری‌های نوین زیرساخت‌هایش را پیش ببرد؛ امروز دچار این مشکلات نبود. ماده یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح می‌کند که تمام مسئولیت‌های وزارت ارشاد در حوزه حقیقی در حوزه مجازی هم پابرجاست. شورا مصوبه‌اش این است که دبیرخانه در صدا و سیما باشد و وزیر فرهنگ نمایندگانی در بخش صدور مجوز ساخت و پخش داشته باشد. الان هم مجموعه‌ای متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شده و آیین‌نامه‌ای برای این موضوع تصویب خواهد شد. فاصله و شکافی که در این چند سال ایجاد شده نتیجه خوبی نداشته است.  ضمن اینکه حضور نمایش خانگی را یک فرصت میدانیم اما به شدت نگران نمایش خشونت، روابط نامناسب برای خانواده‌ها و نظایر اینها هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حواشی شکل گرفته پیش از تأیید صلاحیت گفت: من متعلق به هیچ جناح سیاسی نیستم، سابقه من روشن است و در دانشکده تهران تدریس کرده‌ام و دانشجویان من از همه طیف‌ها هستند. ما یک برنامه‌ای به مجلس داده بودیم که بخشی از آن مربوط به وضعیت موجود بود و یک بخش برنامه‌های پیشنهادی ارائه شده بود.

وزارت فرهنگ و هنر خانه همه هنرمندان و اصحاب رسانه است

در مورد خانه سینما، من به اختلاف دیدگاه‌ها کاری ندارم، رویه ما قانونی است، ما با دوستانمان جلساتی داشتیم که مسایل حقوقی حل شوند. هر وقت دوستان در خانه سینما نیاز داشتند با من صحبت کنند ما در خدمتشان بودیم. نگاه دولت به حمایت از گروه‌های مردمی، صنفی و تشکلات است. برخی هنرمندان ما دچار مشکلاتی شده بودند اما الان مشغول کار هستند. وزارت فرهنگ و هنر خانه همه هنرمندان و اصحاب رسانه است. در بخش‌های مدیریتی وزارت فرهنگ هیچوقت به این اندازه از افراد فعال در حوزه خودشان استفاده نشده است. ما می‌خواهیم یک گروه همدل و همراه باشیم. ما در حوزه تعامل و رفع مسائل و مشکلات به جز حمایت همه‌جانبه از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هیچ خط قرمزی در مقابلمان نیست.

وی درباره حمایت از موسیقی جدی گفت: بحث حمایت از موسیقی نواحی، اقوام و... در اهداف جدی ماست. به دوستانمان هم عرض کردم که در سالنهای متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد از این اجراها حمایت شود.

اسماعیلی درباره ضعف و کمبود فیلم‌های اجتماعی گفت: در رابطه با ضعف گونه‌های اجتماعی باید بگویم تعداد آثار اجتماعی قابل توجه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره شفاف سازی قراردادهای مالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: درباره شفاف سازی باید بگویم دولت سامانه‌های متعددی راه اندازی کرده و در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم هم صورت گرفته است. برای آن موضوعاتی که دارای ابهام است و در اختیار مجموعه‌های ماست این آمادگی را داریم که در این زمینه شفاف سازی کنیم. بنای ما قانون است و قانون در واقع خط قرمز ماست.

در ادامه این نشست محمدمهدی اسماعیلی درباره خودکفایی کشور در تولید کاغذ گفت: میزان نیاز کاغذ کشور چیزی حدود پنج هزار تن بود و با پیگیری‌های وزارت فرهنگ امسال فقط در کارخانه چوب و کاغذ مازندران ۴۵هزار تن برای چاپ ۱۵۵ میلیون کتاب درسی کاغذ تأمین شد و ماهیانه هزار تن نیز به ناشرین کاغذ ارائه می‌شود. ما به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن دیگر برسیم نیازهایمان برطرف می‌شود و الان تولیدمان نزدیک به ۸۰ هزار تن است و به زودی به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید و مجموعه‌ای جدید هم درخوزستان است که اگر آن هم فعال شود همه نیازهای کاغذی داخلی را پاسخگو خواهیم بود و به صادرات در این حوزه فکر میکنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره نگاه این وزارتخانه به هوش مصنوعی گفت: موضوع هوش مصنوعی با حساسیت دنبال می‌شود و در وزارت فرهنگ سه نشست علمی را همین امسال پیش‌بینی کردند و کار در بخش‌های مختلف به صورت عملیاتی دنبال خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر حضور گسترده دانش آموزان در جشنواره‌های فجر توضیح داد: یکی از مصوبات شورای عالی سینما برگزاری زنگ سینما در مدارس بود.

اقدامات لازم برای حج عمره پیش‌بینی شده است

اسماعیلی درباره حل مشکلات حج عمره گفت: بالای ۵ میلیون و هفتصد هزار نفر ثبت‌نامی‌های قبلی‌ حج عمره بودند. ما طبق زمان‌بندی خودمان عمل کردیم و من اعلام کردم از اواخر ماه آذر پرواز خواهیم داشت و الان آنچه که مربوط به سازمان حج می‌شود اعم از هتل‌های محل اقامت پیش‌بینی شده اما چهارشنبه قبل به دلیل اختلافات فنی که بین دو مجموعه هواپیمایی کشور بود امکان آغاز سفرهای عمره فراهم نشد.

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی اظهار کرد: جشن تغییر نام مجموعه‌های تجاری از نام انگلیسی به فارسی را خواهیم داشت. صیانت و گسترش زبان فارسی از وظایف ما است.

وی درباره حل مشکلات مربوط به موسیقی بانوان با توجه به سند موسیقی گفت: ممکن است در جایی اجرای نادرستی صورت گیرد اما ما در این سند تلاش کردیم که یک نگاشت اساسی را پیوست سند کنیم. در این زمینه مأموریت‌های دستگاه‌های مختلف به صراحت پیش بینی شده است و سلیقه‌گرایی نخواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره تعامل فعالیت‌های هنری در مسجد با معاونت امور هنری عنوان کرد: در حوزه مساجد برنامه محوری نهضت به بازگشت مساجد را داشتیم و در این زمینه با تعامل معاونت هنری با ستاد کانون‌های مساجد به زودی کارهای با حوصله‌ای انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز