خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر جهان عرب مطرح کرد؛

آمریکا و انگلیس به دنبال جبرانِ ضرباتِ یمن به وجهه بین‌المللی خود هستند/ غربی‌ها از اوج‌گیری قدرتِ یمنی‌ها در جوار آب‌های راهبردی دریای سرخ هراسان شده‌اند

آمریکا و انگلیس به دنبال جبرانِ ضرباتِ یمن به وجهه بین‌المللی خود هستند/ غربی‌ها از اوج‌گیری قدرتِ یمنی‌ها در جوار آب‌های راهبردی دریای سرخ هراسان شده‌اند
کد خبر : ۱۴۳۶۸۵۹

آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان اصلی اسرائیل سعی دارند روند تحولات را به سمتی هدایت کنند که همگان از این مساله (طرح شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین الملل دادگستری) غافل شوند و فضای تنفس بیشتری برای اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دولت‌های آمریکا و انگلیس در اقدامی تجاوزکارانه، در قالب ائتلاف خودساخته‌ای که دولت‌هایی نظیر بحرین، هلند، استرالیا و کانادا نیز در آن حضور دارند، تاکنون دو بار اقدام به حمله به بیش از ۱۶ هدف در یمن (در قالب ۷۳ حمله) کرده‌اند. حملاتی که به گفته دولت یمن موجب به شهادت رسیدن ۵ رزمنده یمنی و البته زخمی شدن ۶ نفر دیگر شده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، در بیانیه‌های خود به مناسبت حمله به خاک یمن، مدعی شده‌اند که دلیل اصلیِ این اقدام، محترم شمرده نشدنِ امنیت کشتیرانی بین‌المللی از سوی انصار الله یمن است. این در حالی‌ست که انصارالله یمن بارها و بارها این اتهام را، نادرست و بی‌پایه توصیف کرده و از تعهد صریح خود به امنیت کشتیرانی بین المللی سخن گفته و صرفا تاکید کرده که تا زمانی که جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه خاتمه نیابند، کشتی‌های اسرائیلی و یا آن دسته از کشتی‌هایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، از سوی جنبش انصارالله یمن هدف قرار خواهند گرفت.

با این همه؛ بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که اقدام اخیر ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در حمله نامشروع به خاک یمن، می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها در سطح منطقه و البته فراگیر‌تر شدن جنگ و منازعات منطقه‌ای در بحبوحه جنگ غزه شود. از این رو، ایلنا در گفتگو با «یاسین التمیمی» روزنامه نگار و تحلیلگر جهان عرب، به واکاوی چند نکته مهم در مورد اقدام اخیر آمریکا و انگلیس در حمله به خاک یمن پرداخته است.

مشروح گفتگو با یاسین التمیمی را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی آمریکا و انگلیس با همراهی دولت‌هایی نظیر بحرین، هلند، استرالیا، کانادا و شماری دیگر از متحدانشان، ۷۳ حمله را به به بخش‌های مختلف خاک یمن انجام داده‌اند. به نظر شما آیا این حملات برای عاملانِ آن، قدرت‌ساز است و می‌تواند حامل دستاورد باشد؟

باید توجه داشته باشیم که آمریکا و انگلستان در شرایطی به اهداف مختلف در خاک یمن حمله کرده‌اند که در مدت اخیر بارها و بارها از سوی انصارالله یمن تحقیر شده‌اند. در واقع، این دو کنشگر به طور خاص برای اینکه بیش از این با آبروریزی و تحقیر در برابر انصارالله یمن رو به رو نشوند و اعتبار متصور و ادراکی آن‌ها در عرصه بین المللی به خطر نیفتد، دست به حمله به خاک یمن زده‌اند. از این رو، حمله اخیر به یمن از سوی آمریکا و انگلیس و طیف کشورهای متحد آنها، نه از موضع قدرت بلکه از سرِ ضعف بوده است. در این چهارچوب، چنین حمله‌ای از توانایی برای قدرت‌سازی و دستاوردسازی برای این دسته از بازیگران برخوردار نیست. البته که انصارالله یمن نیز محاسبات راهبردی خود را دارد و مشاهده کردیم که در روزهای گذشته در چندین نوبت نیروهای این جنبش از آمادگی کامل خود جهت مقابله با نیروهای آمریکایی در منطقه در صورت تعدی آن‌ها به خاک یمن صحبت کرده‌اند.

از این رو، به نظر من، آنچه اخیرا در قالب حمله به اهداف مختلف در یمن دیدیم، برای عاملان این مساله قدرت‌ساز نیست و دستاوردی را نیز به همراه ندارد.

محرک اصلی آمریکا و انگلیس در حمله اخیرشان به یمن چه بود؟

من بر این باورم که این کنشگران به نوعی سعی در محک زدن انصارالله یمن دارند و می‌خواهند ببینند که یمنی‌ها تا کجای کار حاضرند پیش بیایند. انصارالله یمن و به طور کلی ملت یمن در مدت اخیر که جنگ غزه در منطقه شعله‌ور بوده، به صراحت نشان داده‌اند که از هیچ چیز نمی‌ترسند و باثبات و مستحکم در حمایت از ملت فلسطین بسیج شده‌اند. اقدامات آنها در شلیک موشک بالستیک به اراضی اشغالی و همچنین مهندسی اجرای چندین نوبت حملات پهپادی به اراضی اشغالی نیز حاکی از این مساله است که انصارالله یمن در دفاع و حمایت از ملت و مقاومت فلسطین، کاملا استوار است.

با این حال، تغییر رویکرد قابل توجه انصارالله یمن در مقابله با صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه و تشدید کنش‌های خود در دریایی سرخ و تنگه باب المندب علیه کشتی‌هایی تجاری اسرائیلی و یا آن دسته از کشتی‌هایی که به مقصد بنادر اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، نه فقط اسرائیل را فلج کرده بلکه قدرت‌های غربی را نیز با وحشت مواجه ساخته است. از این رو، آنها در جریان حمله اخیر خود به یمن به نوعی سعی دارند انصارالله یمن را وادار به عقب‌نشینی کنند. این در حالی است که یمنی‌ها تاکید کرده‌اند که آمادگی مقابله با آمریکا و انگلیس را دارند. با این همه، باید توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها و انگلیسی با حمله اخیر به یمن به نوعی سعی در اعاده حیثیت خود نیز داشته‌اند و می‌خواهند وانمود کنند که اوضاع در سطح منطقه آنگونه که به نظر می‌رسد، از کنترل آن‌ها خارج نشده است. معادله‌ای که البته در عرصه میدانی، چندان واقعیت ندارد.

در کنار همه این‌ها باید توجه داشته باشیم که به تازگی دولت آفریقای جنوبی پرونده‌ای را در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه صهیونیست‌ها مطرح کرده که در قالب آن پیگرد قضایی مقام‌های عالی‌رتبه صهیونیست به دلیل ارتکاب به نسل کشی و پاکسازی قومیتی در نوار غزه، در دستورکار قرار گرفته است. موضوعی که با حمایت‌های گسترده بین‌المللی و البته جلب توجهات رسانه‌ای گسترده نیز رو به رو شده است. حال در این فضا، آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان اصلی اسرائیل سعی دارند روند تحولات را به سمتی هدایت کنند که همگان از این مساله (طرح شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین الملل دادگستری) غافل شوند و فضای تنفس بیشتری برای اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه ایجاد شود.

دولت‌های غربی در مدت اخیر از تهدیدِ انصارالله یمن علیه امنیت دریانوردی بین المللی سخن گفته‌اند. تا چه حد این گزاره با توجه به شواهد میدانی صحیح است؟

این یک ادعای نادرست است. البته که غربی‌ها برای توجیه تحرکات نامشروع خود نیاز به ادعاها و دستاویزهای زیبا و عامه‌پسند دارند. به هر حال آن‌ها باید افکار عمومی غربی را در مورد تجاوزات خود به کشورهایی نظیر یمن اقناع کنند و در این مسیر راه و چاره‌ای جز اتهام زنی به دیگران ندارند. فراموش نکنیم که همین دولت‌های آمریکا و انگلیس بودند که قبل از حمله به عراق، از وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور صحبت می‌کردند با این حال وقتی عراق را به اشغال درآوردند، در این کشور هیچ نیافتند. موضوعی که به قیمت جانِ صدها هزار عراقی تمام شد و یک فاجعه انسانی بزرگ را در تاریخ رقم زد.

در این چهارچوب، ادعاهای آمریکا و انگلیس در مورد تهدید انصارالله یمن علیه امنیت کشتیرانی بین المللی نیز ماهیتی مشابه دارد. یمنی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که حافظ امنیت کشتیرانی بین المللی هستند اما با کشتی‌های تجاری صهیونیست‌ها و البته کشتی‌هایی که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، مشکل دارند و آن‌ها را هدف قرار خواهند داد. اقدامی که البته با هدف حمایت از ملت فلسطین و دفاع از آنها در برابر تجاوزات رژیم اسرائیل صورت گرفته است. هدفی که آن نیز تا حد زیادی مشروع و درست است و البته که ملت‌های مختلف در اقصی نقاط جهان در مدت اخیر به کرات به این مساله اشاره داشته‌اند و خواستار پایان دادن به جنایات اسرائیل در نوار غزه شده‌اند.

انتهای پیام/
زهرا حاج محمدی
سامان سفالگر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز