خبرگزاری کار ایران

یک ناشر:

نفوذ کتاب در جامعه مستلزم فرهنگ‌سازی در خانواده است

نفوذ کتاب در جامعه مستلزم فرهنگ‌سازی در خانواده است
کد خبر : ۱۴۱۵۶۵۳

محسن ارجمند گفت: نفوذ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه مستلزم فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن آن در خانواده‌ها و از زمان کودکی است.

به گزارش ایلنا، مدیر انتشارات ارجمند گفت: در جامعه امروز شاهد رشد بسیار سریع تکنولوژی و فناوری در عرصه‌های مختلف هستیم که دانش روز دنیا را به مخاطبان مخابره و منتقل می‌کنند؛ صنعت نشر و کتاب هم هم‌پای این تغییرات پیش آمده و متحول شده است و توانسته از تکنولوژی روز دنیا برای در دسترس قراردادن بیشتر کتاب‌ها بهره ببرد و همچنان به عنوان یک منبع پرقدرت در کسب دانش روز دنیا جایگاه خود را بین مخاطبان و جستجوگران علم حفظ کند.

محسن ارجمند با اشاره به اینکه نسخه‌های الکترونیک، پی‌دی‌اف و فایل‌های صوتی در کنار کتاب‌های کاغذی شرایط استفاده از کتاب را در هر مکان و زمانی فراهم کرده است، عنوان کرد: مزیت گسترش نشر کتاب از کاغذی به الکترونیکی و صوتی این امکان را فراهم کرده که افراد حتی هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، از مطالعه کتاب بهره‌مند شوند و زمان‌هایی که شرایط مطالعه کتاب کاغذی را ندارند، از این امر مهم محروم نباشند.

وی افزود: بعد از موج اولیه اشتیاقی که به کتاب‌های الکترونیک نشان داده شد و مخاطبان خاصی که این کتاب‌ها پیدا کردند به نظر می‌رسد اشتیاق به کتاب کاغذی علی‌رغم امتیازی که کتاب الکترونیک به لحاظ هزینه دارد دوباره رو به افزایش باشد. کتاب کاغذی دوستی است که می‌توان از مصاحبت با آن لذت برد. بنابراین کتاب همواره جای خود را حفظ خواهد کرد.

مدیر انتشارات ارجمند با بیان اینکه در گام نخست نفوذ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه مستلزم فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن آن در خانواده‌ها و از زمان کودکی است، یادآور شد: کودکان بسیاری از رفتارهای خود را از والدین و بزرگترها الگو می‌گیرند و می‌خواهند مانند آن‌ها رفتار کنند و سخن بگویند. در سنین بالاتر، این مسئولیت از خانواده به وزارت آموزش و پرورش منتقل می‌شود که لازم است معلمان با پرورش روحیه کتابخوانی، تفکر خلاقانه و نقادانه و همچنین اشتیاق به مطالعه را در بین دانش‌آموزان گسترش دهند. همین امر سبب می‌شود که خواندن کتاب در برنامه فرد گنجانده شود و در ادوار بعدی زندگی نیز کتاب را فراموش نکند.

وی ادامه داد: به طور خلاصه ضرورت دارد از یک سالگی ساعت‌هایی را برای کتاب خواندن با بچه‌ها صرف کنیم و به موازات بزرگ شدن آن‌ها ساعت‌هایی از روز را به کتابخوانی اختصاص دهیم. همچنین ایجاد جریان‌های فرهنگی به خصوص با استفاده از فناوری‌های نوین مانند جلسات بحث و گفتگو یا نقد کتاب و… می‌تواند به کتابخوانی دامن بزند.

ارجمند با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی مسلما به افزایش مطالعه در سطح جامعه دامن می‌زنند، تاکید کرد: هفته کتاب توجه مردم را به کتاب جلب می‌کند. در روزهای هفته کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بحث کتاب رونق می‌گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز