خبرگزاری کار ایران

«مروا نبیلی»؛ کتاب شعرِ یک سینماگر

«مروا نبیلی»؛ کتاب شعرِ یک سینماگر
کد خبر : ۱۴۱۵۵۳۵

کتاب «مروا نبیلی» با محوریت پرداخت به حوزه شاعرانگی این بانو که بیشتر به عنوان سینماگر شناخته شده، درصدد بازگویی ابعاد دیگر اوست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «مروا نبیلی (شاعر و سینماگر)» اثر کامیار عابدی به همت انتشارات مروارید در۳۳۰ نسخه و با قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است. 

مروا نبیلی (متولد ۱۳۲۰)، شاعر و سینماگری که بخش اعظم عمرش از نیمۀ دوم دهۀ ۱۳۴۰ به بعد، ابتدا در اروپا و سپس در ایالات متحدۀ امریکا گذشته است، بیشتر به‌عنوان یکی از نخستین زنان سینماگر در ایران شناخته شده است. با این‌همه، او به‌ویژه در نیمۀ نخست دهۀ ۱۳۴۰ در سرودن شعر نیز دستی داشت. او در این دوره، در حوزۀ ادبیات و هنر از آموزش‌های استادانش، سهراب سپهری و فریدون رهنما بهره می‌برد. در کتاب حاضر، علاوه بر آگاهی‌ها و تحلیل‌های تاریخی و ادبی و هنری دربارۀ تکاپوهای ادبی و سینمایی مروا، متن کامل دفتر شعر او، که از سال‌های نخست دهۀ ۱۳۴۰ باقی مانده و به دست ما رسیده، برای نخستین بار در دسترس دوستداران شعر نوی ایران قرار گرفته است. 

در مقدمه کتاب آمده است: 

در یکی از دیدارهای فرهنگی‌ام با منوچهر حسن زاده در سال ۱۳۹۵ ایشان دفتر شعر دستنویسی با جلد مشکی را به من تحویل دادند و اشاره کردند که اگر ممکن باشد درباره این دفتر و شاعرش جست و جویی انجام پذیرد. با کمال میل درخواست آقای حسن زاده، از بنیانگذاران اتشارات مروارید و از پیران نشر کتاب در ایران، را پذیرفتم. از سخنان ایشان دریافتم که این دفتر شعر را در حدود اواخر دهه ۱۳۴۰ یا اوایل دهه بعد، فریدون رهنما (شاعر، هنرپژوه و سینماگر) برای انتشار به این موسسه پیشنهاد داده بود. بیماری و درگذشت رهنما در همان دوره سبب شد که نام و نشانی از سراینده به دست نیاید. در صفحه عنوان این دفتر دستنویس چنین آمده بود: 

«مروا- برگی و ستاره- با مقدمه‌ای از فریدون رهنما» اما در صفحه بعد، و قبل از شعرها از مقدمه خبری نبود…

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز