خبرگزاری کار ایران

یک کارگردان:

کاش مخاطب برای خرید بلیت یک نمایش واقعا سخت‌گیری کند/ هنر در مشکلات باید حرف بزند

کاش مخاطب برای خرید بلیت یک نمایش واقعا سخت‌گیری کند/ هنر در مشکلات باید حرف بزند
کد خبر : ۱۴۰۵۶۸۷

کارگردان نمایش چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری گفت: بر این باورم که یک نمایش خوب پیش از هرچیز می‌بایست در چهارچوب قواعد هنری یا مدیوم باشد و در همان چهار چوب دغدغه‌اش را مطرح کند و حدالامکان راهکار بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری» عنوان نمایشی است که سی‌ام مهرماه تا دوازدهم آبان‌ماه در سالن شماره 1 خانه نمایش «دا» روی صحنه می‌رود. نویسندگی این اثر به عهده مصطفی لعلیان بوده و مرتضی ربیعی دراماتورژی و کارگردانی آن را به عهده داشته است. او همچنین تهیه‌کننده نمایش نیز هست.

سودابه جعفرزاه، امین فارسی‌جانی، مریم محمدوند، سید مصطفی ساجدی معین، نوشین رستمی و مرتضی ربیعی نیز بازیگران نمایش هستند. از دیگر عوامل این اثر می‌توان به علی رستمی (طراح صحنه و لباس)، علیرضا صدر دادرس (آهنگساز) و مژگان خیراندیش (طراح گریم) اشاره کرد.

مرتضی ربیعی تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «چنگال..» درباره جزییات این اثر گفت: دغدغه من در باب روی صحنه رفتن اثر، نشان دادن حداقل یکی از معضلات جامعه است؛ فکر می‌کنم تنها از این طریق شاید بتوان یک تلنگری به خود زد. 

او افزود: بر این باورم که یک نمایش خوب پیش از هرچیز می‌بایست در چهارچوب قواعد هنری یا مدیوم باشد و در همان چهارچوب دغدغه‌اش را مطرح کند و راهکار بدهد. قطعا سال به سال تجارب انسان بیشتر و دیدگاهش به هنر با سال‌های قبل متفاوت‌تر خواهد شد اما چه در فیلم کوتاه اخیرم و چه در اثر قبلی تئاترم حس می‌کنم با این دغدغه به سمت آثارم حرکت کرده‌ام. 

بازیگر نمایش قضات در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید شرایط چه مقدار برای روی صحنه رفتن نمایش مهیا است؛ بیان کرد: راستش شرایط از نظر من هیچوقت شرایط مهیا نبوده و الان متفاوت‌تر از هروقت دیگری است. اما اگر قرار باشد تئاتر حذف شود، بدون شک مشکلات ما پر رنگ‌تر خواهد شد. ما گاهی اوقات فراموش خواهیم کرد که در رابطه با یک اتفاق بزرگ فرهنگی سخن می‌گوییم و قطعا نبود هنر لطمه به فرهنگ و لطمه به فرهنگ قطعا موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری خواهد شد. بنابراین من اعتقاد دارم که هنر بیش از هر وقتی اتفاقا در مشکلات باید کار بشود و حرف بزند؛ به قول داستایوفسکی اگر جهان کامل بود هنری شکل نمی‌گرفت، هنر نقصان جامعه را هدف می‌گیرد. 

او ادامه داد: کاش مخاطب برای خرید بلیت یک نمایش واقعا سخت‌گیری کند؛ مخاطب فهیم، هنرمند فهیم را می‌سازد. ای کاش آنقدر مخاطب اثر هنری برایش بیش از هرچیزی مهم باشد که هنرمند بداند در قبال یک عدد پول بلیت مخاطب باید ارزش قائل شود و نسبت به مخاطب خود را مسئول بداند. 

بازیگر نمایش افراسیاب در رابطه با برنامه کاری خود در آینده نیز عنوان کرد: درگیر یک داستان بسیار فولک وبومی هستم که احتمالا اقتباسی از یک رمان ویژه باشد، عمری باشد برنامه دارم تا این اثر را روی صحنه ببرم. 

ربیعی در پایان تاکید کرد: حرف آخر اینکه ما را تماشا کنید؛ قول می‌دهم پشیمان نخواهید شد و یکی از ویژه‌ترین تجربیات تئاتری برای شما رقم خواهم خورد؛ ما را ببینید و اگر لذت بردید از ما حمایت کنید؛ استمرار کارهایی همانند چنگال یا حاج اسمال عتیقه فروش سبزواری فقط با استقبال مخاطب شکل خواهد گرفت والا این نوع از تئاتر آرام آرام رو به نابودی خواهد رفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز