خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند مطرح کرد:

تنوع موضوع و جغرافیا از اولویت‌های هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند/ هیئت انتخاب معرفی نمی‌شود/ یکی از بهترین دوره‌های جشنواره برگزار خواهد شد

تنوع موضوع و جغرافیا از اولویت‌های هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند/ هیئت انتخاب معرفی نمی‌شود/ یکی از بهترین دوره‌های جشنواره برگزار خواهد شد
کد خبر : ۱۳۹۸۷۴۳

مهدی میرتیموری با اشاره به اینکه آثار باکیفیتی در این دوره از جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارند، تأکید کرد: تنوع موضوع و جغرافیا از اولویت‌های هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند است.

مهدی میرتیموری (دبیر اجرایی هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: به اعتقاد بسیاری از کسانی که در حوزه سینمای مستند فعالیت می‌کنند سال گذشته یکی از بهترین دوره‌های جشنواره برگزار شد و به نظر من امسال هم مثل سال گذشته شاهد جشنواره‌ای پربار در هر سه بخش فیلم خواهیم بود و فکر می‌کنم مخاطبان شبکه مستند و همچنین سینمای مستند در طول دو ماه نمایش فیلم‌ها از دیدن آثار پشیمان نخواهند شد چراکه برای همه سلیقه‌ها انتخاب‌های خوبی صورت گرفته است.

میرتیموری خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره تنوع ژانر بسیار به چشم می‌خورد و در فرم مستندها، آثار خوب و شایسته‌ای انتخاب شده‌اند و به همین دلیل به نظر من یکی از بهترین دوره‌های این رویداد را در پیش داریم.

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند یکی از ویژگی‌های بارز و شاخص جشنواره را تنوع جغرافیایی آثار دانست و گفت: ما هر سال از همه نقاط کشور فیلم، فیلمساز و سوژه داریم و این اتفاق ویژه شبکه مستند است. امسال هم تنوع جغرافیایی خوبی در بین آثار دیده می‌شود و ما با توجه به اینکه کیفیت فیلم‌های مستند را در انتخاب‌ها مدنظر داشتیم، تنوع جغرافیایی نیز یکی از اولویت‌های جشنواره بود. در بحث حق پخش نگاهی ویژه به فیلم‌هایی داریم که در موقعیت‌های جغرافیایی خارج از تهران ساخته شده‌اند و در واقع حق پخش بیشتری به این فیلم‌ها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در واقع تنوع جغرافیایی جزو اولویت‌های ما در بخش انتخاب آثار است اما این مسئله نیازمند وجود متریال مناسب است وگرنه در صورتیکه آثار کمی به جشنواره ارسال شوند یا کیفیت لازم را نداشته باشند قطعاً نمی‌توان شاهد تنوع جغرافیایی در بین آثار بود اما خوشبختانه در این دوره این اتفاق رخ داده و از سراسر کشور فیلم و فیلمساز در این رویداد حضور دارد.

میرتیموری درباره نگاه ویژه جشنواره تلویزیونی مستند به فیلم‌های مستند حیات وحش اظهار کرد: در دوره‌های گذشته چندین فیلم حیات وحش توانستند بسیار مورد توجه قرار بگیرند و با آرای مردم به جمع آثارم منتخب رسیدند. معمولاً فیلم‌های حیات وحش در جشنواره‌های مستند کمتر از دیگر فیلم‌ها دیده می‌شوند و بیش از هر چیز فیلم‌های اجتماعی هستند که از طرف مخاطبان و منتقدان مورد توجه قرار می‌گیرند اما در جشنواره تلویزیونی مستند خوشبختانه فیلم‌های حیات وحش به خوبی دیده می‌شوند و مستندسازان در جریان این مسئله هستند.

میرتیموری درباره دیگر اولویت‌های جشنواره تلویزیونی مستند در انتخاب آثار گفت: اولین و مهم‌ترین نکته کیفیت مستند است و در واقع باید فیلم با کیفیت و خوبی انتخاب شود و بعد دیگر مسائل را بررسی کرد و پس از آن تنوع موضوع و مسائلی چون تنوع جغرافیایی از اولویت‌های جشنواره در انتخاب آثار است. به عنوان مثال اگر در حوزه حیات وحش پنج فیلم با کیفیت و خوب وجود داشته باشد، دو یا سه اثر را انتخاب می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌هایی در موضوع و ژانرهای مختلف داشته باشیم.

وی درباره‌ عدم معرفی هیئت انتخاب و هیئت داوران این جشنواره تصریح کرد: برای جلوگیری از اختلال در عملکرد هیئت داوران، اعضای آن طبق روال همیشه نزدیک به پایان جشنواره معرفی خواهد شد و فکر می‌کنم این روند برای جلوگیری از حواشی بسیار مناسب‌تر است. از هفته آینده فیلم‌ها آماده شده و برای داوران ارسال می‌شوند و کار داوری اینگونه آغاز می‌شود و افراد شناخته‌شده و کارکشته حوزه مستند در گروه داوران حضور دارند اما هیئت داوران را هم هیچ‌گاه معرفی نکرده‌ایم و در این دوره هم چنین سیاستی داریم چرا که معمولاً با معرفی فیلم‌های راه‌یافته چالش‌هایی به وجود می‌آید که مثلاً شخصی شاید مدعی شود فیلمش به این دلیل به جشنواره راه پیدا نکرده که فلان شخص در هیئت انتخاب است. ما به همین دلیل هیئت انتخاب را معرفی نمی‌کنیم و این در تضاد با شفاف‌سازی نیست چراکه سال‌هاست در معتبرترین و مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان نیز معمولاً اعضای هیئت انتخاب معرفی نمی‌شوند و معمولاً عملکرد این هیئت در حد مشاوره به دبیر جشنواره است.

میرتیموری درباره برگزاری اختتامیه هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند تأکید کرد: اختتامیه قطعاً در هفته دوم آذر ماه برگزار خواهد شد اما هنوز جزئیات آن مشخص نشده است. چند گزینه برای محل برگزاری اختتامیه وجود دارد که هنوز هیچ یک به قطعیت نرسیده و مشغول مذاکره هستیم.

دبیر اجرایی جشنواره در پایان گفت: سال گذشته یکی از بهترین دوره‌های جشنواره برگزار شد و امسال نیز با توجه به مستندهایی که در این رویداد حضور دارند، اطمینان دارم که یکی از بهترین دوره‌های جشنواره برگزار خواهد شد. در بین این آثار، فیلم‌های سیاسی با موضوعات بین‌المللی و داخلی نیز در این جشنواره حضور دارند که فکر می‌کنم مورد توجه مخاطبان قرار خواهند گرفت و در بین آثار این رویداد می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد فیلم‌ها اولین پخش خود را تجربه می‌کنند و این مسئله نیز به خودی خود می‌تواند جذابیت آثار را برای مخاطبان دو چندان کند.

هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند از روز شنبه ۱ مهرماه با پخش ۶۹ اثر راه یافته به مسابقه در بخش‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند کار خود را از آنتن شبکه مستند سیما آغاز می‌کند و تا چهارشنبه ۱ آذرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز