صدای سم اسب، چکاچک شمشیرها و سنج در گوش مخاطبان تئاترشهر/ روز چهارم و پنجم «نوای عرشیان و مشق فرشیان»
ویژه برنامه محرمی «نوای عرشیان و مشق فرشیان» که به همت اداره کل هنرهای نمایشی در محوطه باز تئاتر شهر در حال برگزاری است، در میان استقبال مخاطبان و علاقهمندان به نمایشهای آیینی، به نیمه راه خود رسید.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه تئاتر شهر و برنامهریزی کانون نمایشهای آیینی و سنتی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حال برگزاری ویژه برنامههای نمایشی خود با عنوان «نوای عرشیان و مشق فرشیان» در محوطه باز تئاتر شهر است.
شنبه ۳۱ تیر، چهارمین روز از برگزاری ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» مانند روزهای گذشته، با اجرای نوای عاشورایی توسط گروه «ساحل عاشوراییان» و نوای سنج و دمام در محوطه باز تئاتر شهر آغاز شد.
هادی لشگری، سرپرست گروه موسیقی «نوای عاشوراییان» در مورد اجرای این اثر نمایشی موسیقایی میگوید: بخش «نوای عاشوراییان» برنامه عزاداری ویژه مناطق جنوب است که با سازهای شیپور، سنج و دمام نواخته میشود. مراسم با نواختن شیپور آغاز میشود و سپس صدایسنج و دمام تصویرگر صحنه نبرد میشوند. درواقع در یک تصویرسازی شنیداری تأثیرگذار و بینظیر، صدای دمام، صدای سم اسب و صدای سنج، چکاچک شمشیرها را به ذهن مخاطبان متبادر میکند.
پس از پایان اجرای این نوای عاشورایی، پردهخوانی و نقالی شب چهارم توسط مسعود نوریفرد آغاز شد.
برنامه بعدی این رویداد مجلس تعزیه شهادت بُریر و جعفر بود، که با اجرای عنایتالله قاسمی مجلس در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.
روز یکشنبه اول مرداد نیز، ویژه برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» مانند روزهای گذشته با استقبال مخاطبان از نوای عاشورایی و سایر اجراهای نمایشی همراه بود.
برنامه بعدی روز یکشنبه، نقالی و پردهخوانی با حضور حسین ظاهری بود که در میان ازدحام مخاطبان به اجرا درآمد.
در ادامه، عنایتالله قاسمی، شبیهخوان و معینالبکای کهنهکار، مجلس شهادت وهب نصرانی را با همکاری گروه خود برای مخاطبان به تصویر کشید.
قاسمی با اشاره به آغاز فعالیتش در زمینه تعزیهخوانی در گفتوگویی با ایران تئاتر گفته بود: تعزیهخوانی، هنر خانوادگی ماست. زندهیاد علاءالدین قاسمی، پسرعموی من از مطرحترین تعزیهخوانانی بود که تأثیر او بر این هنر بر کسی پوشیده نیست. من نیز از دوازدهسالگی در این عرصه حضور پیدا کردم.
او همچنین افزوده بود: علاقه من به جمعآوری نسخههای تعزیه باعث شد تا حدود ۴۰ سال از عمر خود را برای یافتن نسخههای متفاوت و کمیاب در سراسر کشور صرف کنم و بعد از زندهیاد هاشم فیاض، تنها تعزیهخوانی باشم که تمرکز اصلیاش بر اجرای مجالس کمتر اجراشده تعزیه قرار گرفته است. من در سالهای اخیر بیشتر به اجرای تعزیههای غریب مشغول بودهام.
قاسمی به گفته خود حدود ۲۰ سال است که بهعنوان معینالبکا، کارگردانی مجالس تعزیه را به عهده دارد و قرار است تا در ویژهبرنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» با اجرای سه تعزیه «بُریر و جعفر»، «وهب نصرانی» و «قاسم بن الحسن» با همراهی دیگر هنرمندان اهلفن تعزیه، میزبان مخاطبان در این ویژهبرنامه نمایشی در محوطه تئاتر شهر باشد.
قاسمی با اشاره به دو تعزیه «بُریر و جعفر» و «وهب نصرانی» میگوید: این دو مجلس از مجالس غریب هستند. مجلس تعزیه «بُریر و جعفر» آخرین بار حدود صدسال پیش توسط آقای توکلی در تکیه شاپور اجراشده است. درواقع مجالس تعزیههای غریب، یا کم خواندهشدهاند یا اصلاً خوانده نشدهاند.
ویژه برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران هر شب از ۲۸ تیر تا ۶ مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پردهخوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.