«سرگذشت ادیان و اندیشههای آسمانی» در بازار کتاب
کتاب «سرگذشت ادیان و اندیشههای آسمانی» با زبانی ساده و روان به آیینها و اندیشهها و ادیان جهان پرداخته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سرگذشت ادیان و اندیشههای آسمانی» به قلم محمد آسیابانی و محمدمهدی سیدناصری از سری کتابهای متمم واحد علوم انسانی موسسه نشر و تحقیقات ذکر در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.
این کتاب شرح مختصر با زبانی بسیار ساده و روان بر چند آیین مهم جهان است که به صورت داستانی-تحقیقی بیان شده است. تحولات شرق و غرب تا حد زیادی به این ادیان وابسته بوده و هست. به همین خاطر در فصل ادیان شرقی آیینهای هندو و بودا بررسی شدهاند و پس از آن ادیان زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام که بیشتر در غرب نفوذ کردهاند، مورد مطالعه قرار گرفته است. پایان بخش کتاب نیز فصلی است کوتاه در مورد نظرات اسلام راجع به دیگر ادیان.
این کتاب هفت فصل دارد که در آن به بررسی «ادیان اولیه»، «ادیان شرقی»، «دین زرتشت»، «دین یهود»، «دین مسیح»، «دین اسلام» و «دیدگاه اسلام» پرداخته شده است. در فصل «ادیان شرقی» آیینهای هندو و بودا نیز بررسی شدهاند. پایان بخش کتاب نیز فصلی کوتاه در مورد نظرات اسلام راجع به دیگر ادیان آمده است.
در پیشگفتار کتاب «سرگذشت ادیان و اندیشههای آسمانی» این چنین نوشته شده است:
انسانها از همان جوامع اولیه با مسئلهای به نام «دین» ارتباط داشتهاند. بر اساس کتابهای آسمانی نخستین انسانها یعنی حضرت آدم (ع) و حوا، با دین ارتباط داشتهاند و حضرت آدم خود نخستین پیغمبر و خلیفه و حجت خدا روی زمین بوده است. وقتی حضرت آدم(ع) به زمین هبوط کرد، برای ادامهی زندگی خود نیاز به دستورالعملهایی داشت. متونی غیر از کتب آسمانی و متون دینی هم به ارتباط میان دین و انسانهای نخستین اشاره کردهاند و اصولاً انسان بدون توجه و پرستش یک قدرت برتر نمیتواند به آرامش در حیات برسد…
در پشت جلد این کتاب آمده است:
ادیان آسمانی همچون تکههای آیینه حق هستند که بر زمین افتادهاند. هر تکهای به شکلی و اندازهای متفاوت از دیگری. تکهها به دست مردمان سرزمینهای مختلف افتاد و از آنجا که نور حق در آیینه پیدا بود، هر کسی فریاد زد که آهای من حق را یافتهام. در این بین کمتر کسانی بودند که حاضر شدند به آیینههای مردمان دیگر هم نگاهی بیندازند. بیشتر مردم لبههای تیز آیینهها را به سوی هم گرفتند. در تکههای آیینه، حق نمایان بود و البته این حق در هیچ یک بطور کامل پدیدار نمیشد و هر کدام قطرهای بودند از دریا.