خبرگزاری کار ایران

«قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» به چاپ دوم رسید

«قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» به چاپ دوم رسید
کد خبر : ۱۳۴۰۳۹۷

چاپ دوم کتاب «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» در ۵۶۰ روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم کتاب «قراردادهای الکترونیکی از دیدگاه فقه و حقوق» اثر حجج اسلام والمسلمین رسول مظاهری و محمدعلی خادمی پوشا است که در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۵۶۰ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه منتشر شد.

درصد بسیار بالایی از معاملات روزانه و تراکنش‌های بانکی مردم به گونه الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری از طریق گوشی تلفن تبلت یا رایانه انجام می‌شود. کتاب حاضر تلاشی است در جهت تبیین مفاهیم مربوط به این حوزه و تحلیل ویژگی‌ها و احکام قراردادهای الکترونیکی.

در این کتاب، مفاهیمی همچون تجارت الکترونیکی، شیوه انعقاد قراردادهای الکترونیکی، طریق احراز اهلیت، طرف‌های معاملات اینترنتی، مفهوم و انواع و شرایط اعتبار امضای الکترونیکی، درجه اعتبار و ارزش اثباتی گواهی‌های الکترونیکی، مزایا و معایب مهم‌ترین ابزارهای پرداخت الکترونیکی، یعنی انواع کارت‌های الکترونیکی پول و چک الکترونیکی و مانند اینها بررسی شده است.

این اثر، از نظر موضوع‌شناسی انواع شیوه‌های انعقاد قراردادهای الکترونیکی و انواع کارت‌های بانکی و گونه‌های مختلف پرداخت و اشکال مختلف امضای الکترونیکی را با استفاده از منابع خارجی معتبر به صورت مفصل بیان و تشریح کرده است.

این پژوهش با هدف بسترسازی فقهی و حقوقی و کمک به توسعه تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌سازی مناسب برای اصلاح و تکمیل قوانین مربوط به تجارت الکترونیکی، و تأکید بر مترقی بودن اسلام و مناسب بودن آن برای هدایت بشر در همه زمان‌ها به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب در چهار بخش و ۱۲ فصل تألیف شده است؛ در بخش اول این اثر که برای بیان کلیات و مباحث مقدماتی مربوط به موضوع پرداخته، در سه فصل به شناخت قراردادهای الکترونیکی، مراحل تکاملی این قراردادها و مراحل انعقاد آن، و قراردادهای الکترونیکی رایج و جایگاه آن‌ها در ایران مورد اشاره قرار گرفته است.

نویسنده در دومین بخش از این کتاب که به «اعتبار فقهی و حقوقی قراردادهای الکترونیکی و شرایط انعقاد آن ها» پرداخته است؛ مؤلف در فصل اول «اعتبار فقه و حقوق این قراردادها (شناخت شبهات و ادله اعتبار)» را مد نظر قرار داده و شناخت شبهه در حکم قراردادهای الکترونیکی و منشا‌های آن، اصل اولی در حکم فقهی این قراردادها، و دلایل اعتبار قراردادهای الکترونیکی (مقتضای اصل ثانوی) را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

«شرایط انعقاد قراردادهای الکترونیکی» عنوان فصل دوم از بخش دوم است؛ در این فصل، شرایط ایجاب و قبول در قراردادهای الکترونیکی، اهلیت طرفین، و موضوع قرارداد تبیین شده است.

در فصل بعدی به عنوان «انعقاد قرارداد از طریق نماینده الکترونیکی» به رشته تحریر درآمده است؛ پس از شناخت نماینده الکترونیکی و بررسی آن از منظر اسناد بین المللی و قضایی و حقوقی ایران و نقش واسطه‌ای نماینده الکترونیکی تحلیل شده است.

در بخش سوم، «احکام پرداخت عوضین و زمان و مکان و انحلال عقد در قرارداد الکترونیکی» بررسی شده است؛ در اولین فصل از این بخش، بررسی فقهی و حقوقی پرداخت عوضین در قرارداد الکترونیکی صورت گرفته که در این فصل، پرداخت ثمن در قراردادهای الکترونیکی و لوازم آن، شیوه‌های پرداخت الکترونیکی ثمن، و تسلیم مثمن در قراردادهای الکترونیکی مطرح شده است.

زمان و مکان تشکیل قرارداد عنوان دومین فصل از این بخش است در این راستا زمان و مکان داده پیام و تشکیل قرارداد الکترونیکی تبیین شده است.

در سومین فصل مبحث انحلال قراردادهای الکترونیکی پرداخته شده که خیار مجلس در قراردادهای الکترونیکی، حق انصراف (موضوع مواد ۳۷ و ۳۸ قانون تجارت الکترونیکی)، و رجوع از ایجاب و زوال آن، از جمله مباحث این فصل است.

در چهارمین و آخرین بخش از این اثر، امضای الکترونیکی و ادله اثبات قرارداد الکترونیکی و نقشه دفاتر خدمات در سه فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل اول از این بخش که به «امضای الکترونیکی» پرداخت شده، ضمن شناخت این امضا، کارکرد امضای الکترونیکی و شکل‌های مختلف آن (امضای با فناوری ساده، امضای زیست سنجی، امضای رقمی -دیجیتالی-) تشریح شده است.

در فصل بعدی به «ادله اثبات قرارداد الکترونیکی» پرداخته شده و پس از بیان مفهوم و انواع دلیل اثبات مصادیق الکترونیکی آن، ارزش اثباتی امضای الکترونیکی نیز تبیین شده است.

«نقش دفاتر خدمات صدور گواهی الکترونیکی» عنوان سومین و آخرین فصل کتاب حاضر است که در این فصل به مرجع ثبت و مرجع گواهی/ دفتر صدور گواهی الکترونیکی پرداخته شده است.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز