در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر چه گذشت؟
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از معاونین گردشگری اداراتکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی به عنوان مسئولان دبیرخانههای ستادهای اجرایی خدمات سفر 31 استان کشور خواست تا از استانداری، نهادهای فرابخشی، تشکلهای تخصصی و بخشهای تابعه مربوطه به منظور تامین نیاز گردشگران نوروزی در ابعاد مختلف، مطالبهگر باشند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علیاصغر شالبافیان نظر به ورود به موج جدید سفرها درتعطیلات هفته جاری و نزدیک شدن به ایام نوروز 1402 در وبینار با معاونین گردشگری 31 استان کشور به عنوان مسئولان دبیرخانههای ستادهای اجرایی خدمات سفر کشور موضوع هماهنگی و تعامل بیشتر میان اعضا و زنجیره فعال ستاد سفر را در دستور کار قرار داد.
معاون گردشگری با تاکید بر تشدید نظارتهای میدانی و ارسال مستمر گزارشها به دبیرخانه ستاد مرکزی، از اداراتکل استانها خواست تا با کنترل قیمت خدمات و نظارت بر نحوه ارائه امکانات اقامتی، رفاهی و پذیرایی، مدیریت گردشگری استان را به صورت مشخص تحت کنترل کامل داشته باشند.
شالبافیان همچنین برخورد قاطع با تخلفها و رسیدگی به شکایات در کوتاهترین زمان ممکن چه مواردی که به صورت مستقیم به اداراتکل استان گزارش میشود یا مواردی که از طریق سامانه رسیدگی به شکایات و پیشنهادات 09629 مطرح خواهد شد را در اولویت امور اجرایی قرار دهند.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین نحوه خدمترسانی در ایام ماه مبارک رمضان را به صورت یکپارچه و اجرای برنامههای فرهنگی مرتبط را ضمن هماهنگی کامل با استانداران، در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد.
معاون گردشگری در ادامه، آمارگیری روزانه و ثبت در سامانه جانا را نیز یکی دیگر از امور اجرایی مهم نوروزی خواند و بر کیفیت آمار اخذ شده و نیز بهرهمندی از آن در اموری از جمله پیشبینی وضعیت و تحلیل سفرها سفارش کرد.
در وبینار مذکور مدیریت نحوه اطلاعرسانی، در نظر گرفتن سخنگوی استان برای ارائه اطلاعات یکپارچه از سطح استان و نیز تسریع در ارائه گزارشهای نظارتی به عنوان جمعبندی نهایی مطرح شد و تلاش برای مطالبهگری از تمامی مقامات و نهادهای فرابخشی استانها به صورت جدی و مستمر در دستور کار دبیرخانههای ستادهای خدمات سفر استان ها قرار گرفت.
آمادهباش ستادهای اجرایی خدمات سفر و آغاز آمارگیری از 16 اسفندماه
همچنین در این نشست سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی (دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور) نیز با اشاره به تشدید سفرها در ایام تعطیلات نیمه شعبان از آمادهباش کامل اعضای ستاد سفر در 31 استان کشور خبر داد و گفت: «امسال به دلیل تعدد تعطیلات در دو ماه پایانی سال و همزمانی تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان، با سفرهای زودهنگام سال جدید روبه رو هستیم و از این رو آمارگیری اقامت گردشگران را از تاریخ 16 اسفندماه آغاز خواهیم کرد.»
همچنین به گفته دبیرستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر راهاندازی کمپین 30-60 به مفهوم ایجاد زمینه استراحت مسافران در مبادی ورودی استانها به دلیل اینکه 60 درصد تصادفات منتهی به مرگ در 30 کیلومتری شهرها عموما رخ میدهد، در دستور کار قرار گرفته است.
فاطمی در ادامه پایان فعالیتهای عمرانی در سطح شهر، تامین زیرساختهای لازم، برقراری امنیت، بهداشت، آمادهباشی برای مدیریت بحران واضطرار، استفاده از همه ظرفیتهای استانی در ابعاد گسترده، در نظر گرفتن همه جوانب در امر اطلاعرسانی و نیز بهرهمندی از شهرهای مکل و استانهای معین و در نهایت برپایی نوروزگاهها، جشنواره و برنامههای فرهنگی مرتبط با ایام ماه مبارک رمضان را در اولویت کاری ستادهای اجرایی خدمات سفر استانها قرار داد.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین با برشمردن تعداد جلسات و مصوبات مهم استانها، اقدامات محقق شده و در دست اجرا را برای میزبانی از گردشگران نوروزی شایسته خواند.
نظارت هدفمند بر نحوه ارائه خدمات به گردشگران نوروزی
در وبینار با معاونین گردشگری و روسای دبیرخانههای ستادهای اجرایی خدمات سفر 31 استان کشور، یحیی نقیزاه محجوب (مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری) نیز با عنایت به قرار گرفتن در آستانه سفرهای نوروزی و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان و ضرورت رعایت حرمت و شئونات ماه مهمانی خدا، از دستورات ابلاغ شده به 31 استان کشور جهت استفاده مدیران و بهرهبرداران تاسیسات گردشگری به منظور اقدامات لازم و هماهنگی یکپارچه خبر داد.
نقیزاده با اشاره به مواردی از امور ابلاغی مذکور، یادآور شد: ضرورت آمادگی تاسیسات گردشگری جهت استقبال از ماه مبارک رمضان، به ویژه تجهیز و پاکیزگی هر چه بهتر، لزوم نظارت بر نرخها و برخورد قاطع با هر گونه گرانفروشی و یا کمفروشی با همکاری تشکلهای حرفهای، استفاده از سایر ظرفیتهای قانونی، برنامهریزی و اجرای بازدیدهای مشترک با همکاری سایر دستگاههای اجرایی ذیربط عضو ستاد و نیز تشویق و ترغیب واحدهای گردشگری که خدمات ابتکاری دارند از جمله اهم سرفصلهای اجرایی ستادهای خدمات سفر در استانها به شمار میآیند.
بنا به گفته نقیزاده، فعال بودن تاسیسات گردشگری در ایام ماه مبارک رمضان، ملزم شدن شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری به انعقاد قرارداد رسمی در چارچوب مقررات با مسافران و گردشگران و اجرای کلیه برنامههای سفر با بهرهمندی از راهنمایان گردشگری مجاز و نیز تشکیل کمیته ویژه برای رسیدگی به شکایات واصله در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و برخورد با تاسیسات و موسسات گردشگری متخلف بر اساس ضوابط و مقررات جاری وزارتخانه متبوع و ارائه گزارش عملکرد دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری به معاونت گردشگری نیز در ایام نوروز مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
نظارت مستمر و موثر بر اجرای برنامههای سفر به مقاصد مختلف و جلوگیری از هر گونه تبلیغ و اجرای گشت به مقاصد غیرمجاز و یا خارج از چارچوب ضوابط و قوانین حاکم بر کشور، لزوم توجه به خدمات و پوششهای بیمهای لازم به گردشگران در بستههای سفر در زمان اجرای گشت و نیز تهیه گزارش کلیه بازدیدهای نظارتی انجام شده از تاسیسات گردشگری و اطلاعرسانی از طریق روابطعمومی ادارهکل استان و ستاد وزارتخانه نیز از سوی مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری مورد تاکید قرار گرفت.
در پایان این نشست نیز هر یک از معاونین گردشگری استانها نیز به ارائه گزارش کامل از اقدامات صورت گرفته، برنامههای آتی و تدابیر اتخاذ شده در تعطیلات پیش رو و ایام نوروز 1402 پرداختند.