در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
سوبسید ۷۵ درصدی به شرکتکنندگان نمایشگاههای گردشگری خارجی/ حضور ایران در نمایشگاه گردشگری فرانسه، ترکیه و دوبی قطعی است
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه MITT حدود ۷۵ درصد سوبسید به شرکت کنندگان درنظر گرفتهایم و این سوبسید تا زمانی که رونق اقتصادی در صنوف گردشگری ایجاد شود، پابرجا خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها در دوران پساکرونا درحالی که گردشگری در دنیا با سرعت پیش میرود اما ایران هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود در حوزه گردشگری بازگردد. در این میان قطعا حضور و شرکت در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری میتواند در معرفی و بازگرداندن ایران به مقاصد سفر تاثیرگذار باشد. اما چگونگی حضور ایران در این نمایشگاهها از اهمیت بالایی برخوردار است.
چندی پیش شاهد برگزاری نمایشگاه فیتور ۲۰۲۳ در اسپانیا بودیم که ایران نیز پاویونی با الهام از آثار تاریخی تخت جمشید، آرامگاه حافظ شیراز و نمادهای ایرانی اسلامی در فضایی حدود ۲۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داد تا شاهد حضور آژانسها، شرکتهای خدمات مسافرتی و فعالان گردشگری کشورمان در مرکز نمایشگاههای شهر مادرید باشیم. اما آنگونه که انتظار میرفت از غرفه ایران در این نمایشگاه بازدید نشد.
امیرپویان رفیعی شاد (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران) در مصاحبهای تاکید داشت: با توجه به فضای رسانهای که طی چند ماه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا ایجاد شده بود، میتوان گفت استقبال از غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بیش از انتظار ما بود. از همین رو برای بعد از کرونا و شروع یک بازار جدید روند خوبی بود و رضایتمندی نسبی از حضور مخاطب در غرفه ایران داشتیم. با این حال، این میزان استقبال برای آنچه که در خور ایران و جایگاه گردشگری که شایسته کشورمان است، باید خیلی تلاش کنیم.
محمدحسین صوفی (مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) به عنوان مجری و برگزارکننده و مسئول پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه فیتور در پاسخ به ایلنا درخصوص چرایی عدم استقبال از غرفه ایران آنچنان که انتظار میرفت، گفت: نمایشگاه فیتور یک نمایشگاه تخصصی است و متناسب با شرکت کنندگانی که از ایران شرکت داشتند مذاکراتی با شرکتهای خارجی انجام میدهند و برای ورود و خروج گردشگری گفتگو میکنند. نمایشگاه فیتور یک نمایشگاه عمومی نیست که بخواهیم بگوییم یک نمایشگاه تفریحی و سرگرمی است و حجم عظیمی از مردم معمولی برای بازدید بیایند.
او ادامه داد: درواقع ۳ روز نخست برگزاری فیتور یک نمایشگاه تخصصی است و اهالی فن و متنخصصان گردشگری، آژانس داران، توراپراتورها و… با یکدیگر به مذاکره و B۲B میپردازند. فعالان گردشگری ایران نیز موفق شدند در این نشستها حضور پیدا کنند و نسبت به سالهای گذشته وضع ما خوب بود. ضمن آنکه بعد از دو سال شیوع کرونا این نمایشگاه برگزار شد همچنین فضایی سنگین و مسموم برای ایران ایجاد شده بود که به تعبیری میتوان گفت ما با شرکت در این نمایشگاه سعی کردیم مبارزه جدی با ایران هراسی و ایران گریزی داشته باشیم و ایرانی شاداب و امیدوار و سرزنده را معرفی کردیم.
صوفی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه اسپانیا بیشتر کشورهای اسپانیایی زبان برای مذاکره حضور دارند البته با توجه به آنکه فیتور یکی از قدیمیترین نمایشگاه گردشگری جهان است تقریبا از سراسر دنیا در آن شرکت دارند اما آنچه اهمیت دارد این است که کشورهای اسپانیایی زبان علاقهمند بودند با ایران تبادل گردشگر داشته باشند. همچنین کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی نیز مذاکراتی با آژانسداران ما داشتند که باید در انتظار نتیجه این مذاکرات بود. حضور در این نمایشگاهها نشان دهنده ظرفیت، توانمندی و استعداد ایران است و در عین حال مقابله جدی با ایران هراسی است و همچنین امکان جذب ظرفیتهای گردشگری جهان را فراهم میکند.
مسئول برگزاری نمایشگاههای گردشگری خارجی در پاسخ به سئوالی مبنی بر آنکه باتوجه به آسیبهای جدی که طی سالهای گذشته فعالان گردشگری متحمل شدهاند، این مجموعه چه تسهیلاتی برای حضور دفاتر خدمات مسافرتی در نمایشگاههای خارجی در نظر گرفته، گفت: کارهای خدماتی و ایجاد سهولت برای دریافت ویزا، پشتیبانی و ارائه سوبسید به شرکت کنندگان را در نظر گرفتیم چنانکه حدود ۷۵ درصد به شرکت کنندگان سوبسید دادیم. چراکه هزینه غرفهسازی، زمین و تبلیغات، تدارکات و… گران بود و با توجه به مشکلات اقتصادی فعالان گردشگری برآن شدیم تا این سوبسید را به تمام شرکت کنندگان بدهیم. در این میان حدود ۱۴ متقاضی شرکت کننده داشتیم که در نهایت نیز همین تعداد فضا در غرفه ایران دراختیارشان گذاشته شد.
او خاطرنشان کرد: سعی کردیم با رای زنی با برگزار کنندگان فیتور برای سال ۱۴۰۱ زمین بیشتری در اختیار بگیریم تا بتوانیم برای تعداد بیشتری غرفه آماده کنیم اما به دلیل مشکلاتی که داشتند نتوانستند زمین بیشتری در اختیار ما بگذارند از این رو به همان ۲۰۰ متر بسنده شد از این رو بعد از اختتامیه این دور از نمایشگاه، مذاکراتی با مسئولان برگزار کننده فیتور داشتیم و درخواست کردیم تا برای سال آینده حدود ۴۰۰ متر زمین در اختیار داشته باشیم. هنوز با این مهم موافقت نشده.
صوفی همچنین از حضور ایران در نمایشگاه MITT مسکو از ۱۲ الی ۱۴ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ الی ۲۳ اسفند ماه) خبر داد و گفت: در این نمایشگاه حدود ۲۰۰ مترزمین داریم که با حضور فعالان گردشگری در این نمایشگاه شرکت خواهیم داشت. نمایشگاه گردشگریام آی تی تی مسکو (MITT) یکی از پنج نمایشگاه گردشگری برتر در سراسر جهان است. این نمایشگاه بسیار مورد توجه جامعه گردشگری بین المللی و فرصتی است تا با همکاران و مشتریان این صنعت ارتباطات را گستردهتر کنند.
او خاطرنشان کرد: در نمایشگاه MITT نیز حدود ۷۵ درصد سوبسید به شرکت کنندگان در نظر گرفتهایم و این سوبسید تا زمانی که رونق اقتصادی در صنوف گردشگری ایجاد شود، پابرجا خواهد بود. از هر شرکت کننده حدود ۲۵۰۰ یورو دریافت خواهیم کرد این درحالی است که حضور هر آژانسدار حداقل ۱۰ هزار یورو برای ما هزینه دارد.
به گفته مجری و برگزارکننده نمایشگاههای گردشگری خارجی بعد از این نمایشگاههای گردشگری در نمایشگاه گردشگری فرانسه، ترکیه و دوبی حضور خواهیم داشت. در تمام این نمایشگاهها شرکت خواهیم کرد و سوبسید ۷۵ درصدی را نیز در نظر گرفتهایم.