در نشست اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانهای مطرح شد؛
تاکید بر لزوم ارتقای سواد رسانهای مسئولان، مدیران میانی و فعالان رسانهای
در نشست اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانهای بر لزوم ارتقای سواد رسانهای مسئولان، مدیران میانی و فعالان رسانهای تاکید شد.
به گزارش ایلنا، نشست اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی امروز با حضور حامد حاجی ملامیرزایی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست که اساتید و فعالان صاحب نام سواد رسانهای کشور حضور داشتند، بر لزوم ارتقای سواد رسانهای مسئولان، مدیران میانی و فعالان رسانهای تاکید شد.
حامدحاجی ملامیرزایی در این نشست گفت: آموزشی سواد رسانهای ذوق و قریحه خدادادی نیست و نیاز به آموزش رسمی عمومی و عالی دارد. سوادرسانهای رشته علمی دارای یک ادبیات عمیق، متقن و وسیع دانشگاهی در ساحت دانشگاهی دارای اکوسیستم، زیست بوم و نظام است.
وی با بیان اینکه در مباحث علمی چهارمین همایش سواد رسانهای باید به جزئیات بیشتر دقت کرد افزود: این نکته که آیا سواد رسانهای یک دانش است یا یک مهارت و اینکه به دنبال مهارت افزایی در مسئولین، مردم، اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم و یا به دنبال تولید و انتقال دانش با ابزارهای موجود، موضوعی است که باید در این کمیته علمی به آن پرداخته شود.
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی ادامه داد: بنابراین توصیه میکنم این جلسات حتماً الگوی راهبردی و مدل مفهومی و جزئیات متفاوتی را مد نظر قرار دهد.
حاجی ملامیرزایی با تشریح زمینهها، حوزهها و موضوعات پر تعداد حوزه سواد رسانهای تصریح کرد: سواد رسانهای مسئولین، خبرنگاران و اقشار دیگر، «موضوع علم» و ذینفعان سوادرسانهای است و ضرورت تعمیم تئوریهای سواد رسانهای و اخبار جعلی درباره ساحت «مسائل این علم» است. در نتیجه کمیته علمی چهارمین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی باید این مهم را در نظر داشته باشد که قرار است درباره مسائل این علم صحبت کند یا موضوع آن.
رییس چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه اگر در رابطه با سیاستگذاری مسائل عمومی از ساحت حکمرانی و مدیریت دولتی به آن پرداخته نشود دچار تضییع منافع عامه میشویم یعنی حقوق عامه را زیر سوال میبریم گفت: اساسا فلسفه تشکیل دولتها، حفظ و صیانت از منافع عامه، در گرو اولویتبندی و رویکرد و بینش صحیح به مسئلهیابی آن هم مسائل عمومی است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم این همایش به توفیق منجر شود بدین معنی که نتایج به دست آمده از آن برای جامعه قابل استفاده باشد و مختصات اکوسیستم و زیست بومی که با هم تعریف کرده و درباره آن با هم، همرای شدهایم مسئله عمومی دارای اولویت برای کشور باشد.
ملامیرزایی با اشاره به اینکه شاید در سالهای گذشته برخی اتفاقات که منجر به بحرانها و آشوب اجتماعی شده به این دلیل بوده که یک مسئول نه تنها مهارت صحبت کردن نداشته که مهارت نوع برخورد، ادبیات و حالت صحبت کردن را هم نداشته تصریح کرد: اگر موضوعی را که برای مردم دارای اهمیت است با لبخند بیان کنیم مردم احساس میکنند مدیر مربوطه قصد کوچک کردن موضوع و یا به استهزا گرفتن آن را دارد در نتیجه نه فقط شیوه صحبت کردن، بلکه حالت گفتگو و خبررسانی و پاسخگویی نیز در انتقال مطالب موثر است.
وی افزود: حوادثی که یک به یک اتفاق میافتد و ما تقریباً هفتهای نیست که یک یا دو مسئله در همین رابطه نداشته باشیم و رسانههای غربی و خارجی مرتباً حجمههای بسیار سنگینی را به وسیله آن بر کشور وارد میکنند، ضرورت توجه به سواد رسانهای را در همه مولفهها و ارکان آن، افزایش میدهد.
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: هرچند پیشنهاد ما این بوده که همایش پیشرو به موضوع اخبار جعلی بپردازد اما با توجه به اینکه هزاران مسئله به سواد رسانهای گره میخورد و پیشنهادهای متنوعی از سوی دست اندرکاران در این جلسه مطرح شد، در نهایت باید موضوعی را بررسی کنیم که مرتبط با ماموریتهای حوزه فضای مجازی باشد، اگر قائل به این نباشیم که سواد فضای مجازی و سواد رسانهای یکی است.
بنا بر این گزارش اکبر نصرالهی، دبیر کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: اهمیت موضوع سواد رسانهای به عنوان یک موضوع بسیار راهبردی و مورد نیاز مردم و کشور بر کسی پوشیده نیست. اگر ما این روزها درگیر برخی از تنشها، اعتراضات و مشکلات و مواردی از این دست هستیم به موضوع سواد رسانهای باز میگردد.
وی با اشاره به اینکه منشاء بسیاری از مشکلات و بحرانهای موجود فقدان یا سواد ناکافی رسانهای در مسئولان، رسانهها و در مرحله آخر مردم است افزود: اگر بخواهیم مشکلات و چالشها و بحرانهایی که در کشور وجود دارد را ریشهیابی کنیم علت اصلی آن به فقدان یا ناکافی بودن سواد رسانهای مسئولان باز میگردد.
این استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه قطعاً برگزاری این همایش و چنین تلاشهایی میتواند به کاهش هزینههای کشور کمک تصریح کرد: هرچند اخبار جعلی به عنوان موضوع این همایش مهم است اما پرداختن به محور سواد رسانهای مسئولان و رسانهها، اهمیت بسزایی دارد.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کشور در «محاصره تبلیغاتی» است گفت: خروج از محاصره تبلیغاتی ممکن نیست مگر از طریق اتخاذ، پیگیری و تحقق راهبرد جهاد تبیین، و جهاد تبیین نیز محقق نمیشود مگر اینکه سواد رسانهای مسئولان، مخاطبان و رسانهها را بالا ببریم.
در ادامه نشست کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی، علی گرانمایهپور، استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه قطعا سخناناش از سر دلسوزی است گفت: مردم هر چند ضعیف اما بالاخره سواد رسانهای دارند. ما دو قشر داریم که سواد رسانهای ندارند یکی رسانهها و یکی هم مسئولان و پیشنهاد میکنم یکی از محورهای چهارمین همایش ملی سواد رسانهای، سواد رسانهای و مسئولین سیاسی کشور باشد چرا که ما نیاز داریم که سواد رسانهای مسئولین، وزرا، وکلا و دستاندرکاران و فعالان رسانهای کشور بالا برود.
همچنین بهاره نصیری پژوهشگر و از نخستین فعالان حوزه سواد رسانهای کشور در این نشست علت ضعف مدیران در سواد رسانهای را «نبود آموزههای سواد رسانهای در نظام آموزش و پرورش کشور» عنوان کرد.
وی با بیان اینکه آنچه به نظر میرسد در موضوعات همایش محورهای همایش سواد رسانه ای مغفول مانده موضوع آموزش است گفت: باید برنامهریزی برای سواد رسانهای در سه حوزه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت صورت گیرد.
بهاره نصیری نظام آموزشی، تجارب جهانی، تجربه نگاری خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه را حتی اگر علمی-پژوهشی نباشد را برای پژوهش در این همایش مفید دانست و با مهم خواندن کاربردیسازی سواد رسانهای تصریح کرد: دستاوردهای همایش سواد رسانهای را باید در جامعه گسترش دهیم.
وی خواستار اختصاص دادن روز یا هفتهای به سواد رسانهای شد تا از این رهگذر توجه همه اقشار جامعه به این مهم جلب شود. پیشنهادی که با استقبال حضار همراه بود.
محمدصادق افراسیابی از بنیانگذاران انجمن سواد رسانهای و اطلاعاتی ایران نیز در سخنانی با مثبت ارزیابی کردن فعالیتهای سواد رسانهای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در سالهای گذشته شامل تولید و انتشار سریال چای نت، تولید و انتشار ۳۰۰ موشن گرافیک که حالا به عنوان منبع آموزش سواد رسانهای استفاده میشود، گفت: این فعالیتها همه از خروجیهای همایشهای سواد رسانهای در سالهای قبل بوده است.
تولید نظام اخبار و بیان خبر در جلوگیری از تولد اخبار جعلی را مهم دانست.
حمید شکری خانقاه، استاد روابط عمومی و فعال حوزه سواد رسانهای نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: جامعه روابط عمومی، در تبدیل سواد رسانهای جامعه، نقش اساسی دارد. اگر مدیران و مسئولان در سواد رسانهای مشکل دارند به این دلیل است که روابط عمومیها نتوانستهاند تا به مدیران مشاورههای صحیح و درست بدهند و در نتیجه مدیران در حوزه سواد رسانهای با مشکل مواجه شدهاند.
وی خبرنگاران را نیز جامعه هدف بعدی همایش دانست بر لزوم فراگیری سواد رسانهای و سواد ارتباطی توسط آنان تاکید کرد.
شکریخانقاه گفت: اگر خروجی همایش را بر اساس جامعه هدف تقسیمبندی کنیم، مدیران ارشد، مدیران پایه، فعالان رسانهای، جامعه روابط عمومیها و مدیران استانی میشود.
معصومه نصیری دیگر فعال حوزه سواد رسانهای نیز پیشنهاد داد تا «دکترین تبیین» محور ویژه همایش ملی سواد رسانهای در دوره چهارم باشد.
وی با بیان اینکه نگاه ما در برگزاری این همایش باید جهانی باشد گفت: به نظر میرسد که دکترین تبیین میتواند دکترین جمهوری اسلامی برای مواجهه با ویژگیهای عصر پساحقیقت و نگاههایی که درباره اخبار جعلی در دنیا مطرح میشود باشد.
باستانی رییس انجمن سواد رسانهای ایران نیز در سخنانی بر آموزش سواد رسانهای به خصوص برای کارشناسان روابط عمومیها تاکید کرد.
بنا بر این گزارش چهارمین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارتهای عمومی در حوزه سواد رسانهای، اطلاعاتی و فضای مجازی با موضوع اخبار جعلی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانهای ایران و موسسات، دانشگاهها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی کشور برگزار میشود.
علاقهمندان به شرکت در این همایش میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی چهارمین همایش سواد رسانهای به نشانی milconf.ir مراجعه کنند.