در میز تخصصی صنایعدستی ایران مطرح شد؛
دستیابی به همفهمی در صنایعدستی با گفتوگو محقق میشود
معاون صنایعدستی کشور بر ضرورت گفتوگو بین ذینفعان صنایعدستی برای رسیدن به همفهمی تاکید و هدف از برگزاری میزهای تخصصی صنایعدستی با هنرمندان و فعالان حوزه را رسیدن به این مهم دانست.
به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نشست بررسی تشکیل میزهای تخصصی صنایعدستی ایران با حضور مریم جلالی معاون صنایعدستی کشور، مدیران کل معاونت صنایعدستی همچنین هنرمندان و فعالان حوزه صنایعدستی صبح امروز یکشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.
جلالی گفتوگو و همگرایی را راه حل بسیاری از مسائل و چالشهای حوزه صنایعدستی عنوان کرد و افزود: «اندیشهها را باید به کلمه تبدیل کنیم و درباره آنها با یکدیگر گفتوگو کنیم. برنامهریزی فرهنگی کشور موزاییکی شکل گرفته و با یکدیگر عجین نشده است؛ تا زمانی که با یکدیگر گفتوگو نکنیم، نمیتوانیم به همفهمی برسیم.»
ضرورت راهبری تمامی طیف صنایعدستی در کنار یکدیگر
معاون صنایعدستی کشور تصریح کرد: «بسیاری از عدم تجانسها بین سیاستگذار، تولیدکننده و مصرفکننده ناشی ازعدم تطبیق واژههای دانش، توسعه، هنر، صنایعدستی و هنرهای سنتی است.»
جلالی ادامه داد: «باید هر آنچه در ذهنمان هست به کلام تبدیل شود، حرفها تبدیل به قدم و پس از آن عملیاتی شود. در برنامهریزی مدرن علیرغم وجود سندهای بالادستی و برنامههای عملیاتی متعدد، جای این موضوع برای تحقق اهداف خالی است.»
او با تاکید بر ضرورت بازتولید ادبیات و مولفههای جدید صنایعدستی، خلق زنجیره تامین و اقتصاد هویت بنیان را بهعنوان دو کلیدوژاه مهم این حوزه مطرح کرد.
معاون صنایعدستی کشور بیان کرد: «مدیریت فرهنگی، فرهنگ را مدیریت کردن نیست؛ بلکه فرهنگی مدیریت کردن است. فرهنگ یک جریان سیال است و خطمشی آن باید از سوی عزمهایی که در بازار کار میکنند، تعریف شود.»
جلالی همچنین بر اهمیت راهبری تمامی طیف صنایعدستی در کنار یکدیگر تاکید کرد و افزود: «تبدیل خط مشیهای پیشرفت و توسعه به عملیاتی همگرا همچنین در کنار یکدیگر دیدن مصرف، تولید، برندینگ و… جزو اولویتهایی است که برای خود تعریف کردهایم.»
برنامهریزی برای برگزاری ۱۵ میز تخصصی صنایعدستی/عناوین و تعداد با همفکری اعضا تغییر پذیرند
فرهاد غلامعلی فلاح (مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایعدستی)، نیز این سلسله میزهای تخصصی را جلساتی برای گفتوگو و تبادل تجربیات درباره موضوعات و چالشهای مرتبط به حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی عنوان کرد و گفت: «پیشنهاد اولیه ما برگزاری ۱۵ میز تخصصی با عناوین میز سنگ و هنرهای مبتنی بر آن، میز زیورآلات سنتی و تاریخی، میز دستبافتههای داری، میز مصنوعات چوبی، میز پوشاک و پارچههای سنتی، میز مصنوعات و هنرهای فلزی، میز نگارگری، میز سفال و سرامیک، میز پوشاک محلی و رودوزیهای الحاقی، میز مصنوعات شیشهای، میز محصولات چرمی، میز بستهبندی محصولات صنایعدستی، میز تولید محتوا و برندسازی صنایعدستی، میز طراحی محصولات و میز شهرها و روستاهای جهانی است، که این عناوین در ادامه مسیر با هماندیشی و بنا به ضرورت تغییرپذیر هستند.»
او بر اهمیت استمرار و غنای این جلسات تاکید کرد و گفت: «برای برگزاری این جلسات، امکاناتی که نیاز است را وزارتخانه در اختیار فعالان و هنرمندان حوزه صنایعدستی قرار میدهد.»
برگزاری میزهای تخصصی برای تدوین برنامهای جامع، هوشمند و سنجشپذیر در راستای جهش اقتصادی صنایعدستی
در ادامه نیز ستار کیانپور (مدیر خانه خلاق و نوآوری آفتاب)، صنایعدستی را یکی از مصادیق مهم اقتصاد دانشبنیان عنوان کرد و افرود: «در پیچ حساس تاریخی هستیم که نیاز به همافزایی و همفکری یک ضرورت است. راههای کهنه ما را به مسیرهای جدید نمیرسانند و برنامهریزی برای برگزاری میزهای تخصصی در راستای جهش اقتصادی در حوزه صنایعدستی انجام شده است.»
او با اشاره به گردش مالی ۶۰۰ میلیارد دلاری صنایعدستی در جهان و سهم کمتر از ۵۰۰ میلیون دلاری ایران، افزود: «برای رسیدن به سهم واقعی ایران در حوزه صنایعدستی به دنبال تدوین برنامهای هستیم که نقش تمامی ذینفعان در آن روشن شود.»
کیانپور تصریح کرد: «۵۳ چالش در حوزه صنایعدستی پیشبینی شده که با حضور اعضای فعال و ارائه راهکار برای حل آنها در تلاش برای تدوین برنامهای جامع، هوشمند و سنجشپذیر در راستای جهش اقتصادی صنایعدستی کشور هستیم.»
تغییر و تحول در نظام طراحی محصول بر اساس نیاز روز از مهمترین مسائلی بود که کیانپور به آن اشاره کرد و افرود: «باید تمام دغدغهها اولویتبندی و بر اساس آنها مسئولان مرتبط دعوت شوند. ما به عنوان جریان مطالبهگر باید با تولید فکر و ارائه راهکار دغدغههایمان را به برنامه تبدیل کنیم.»
همچنین در ادامه این نشست هر یک از حاضران به بیان دغدغهها و پیشنهادهای خود پرداختند که تشکیل میزهای آموزش، صادرات، تشکلها، ارتباط با صنعت و فناوری همچنین راهاندازی تلویزیون صنایعدستی و شبکهسازی در فضای مجازی از جمله موارد مطرح شده بود.