پویان شعلهور در جشنواره «سایه» مطرح کرد؛
مروری بر قانونهای تدوین در فیلم کوتاه/ تدوینگر چطور به پروژه کمک میکند؟
پویان شعلهور در جریان برگزار جشنواره فیلم کوتاه «سایه» درباره «تدوین و بررسی مشکلات دانشجویان در تدوین فیلم کوتاه» سخن گفت.
به گزارش ایلنا، پویان شعلهور تدوینگر سینما که نشست تخصصی «درباره تدوین؛ بررسی مشکلات دانشجویان در تدوین فیلم کوتاه» را دوشنبه (۲ خرداد) در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کرد، درباره قوانین تدوین در فیلم کوتاه گفت: یکی از اولین نکتههای تدوین در فیلم کوتاه این است که تدوینگرها موظف هستند به فیلمسازها یادآوری کنند که پلانی که فیلم از آنجا شروع میشود، بسیار مهم است که چطور باشد. قانونی در فیلم کوتاه با عنوان قانون طلایی «سه دقیقه اول» داریم که اگر در آن سه دقیقه نخست فیلم بتوانیم مخاطب را نگاه داریم، میتوانیم امیدوار باشیم که در ادامه داستان همراه خواهد شد. اگر این سه دقیقه از دست رود، دیگر مخاطب پای فیلم نمیایستد. بنابراین پلان آغازی فیلم مهم است که ممکن است یکی از پلانهای زیبای فیلم باشد و این وظیفه تدوینگر است که باید این موضوع را متذکر شود.
وی بیان کرد: اگر میدانید قصهتان دیر شروع میشود، یک پلانی را ابتدای فیلم بگذارید که تاثیرگذرا است و قلاب را میاندازد. لطمهای که بچههای دانشجو میخورند، اکثراً از این موضوع است که فیلمهایشان از دقایق ۴ و ۵ شروع میشود و موفق نمیشوند در جشنوارهها دیده شوند چون داوران سه دقیقه ابتدایی فیلم را میبینند و عمدتاً بقیه را نمیبینند.
شعلهور متذکر شد: وقتی فیلمساز این موضوع را فراموش میکند، شما به عنوان تدوینگر موظف هستید بهترین پلان را در ابتدای کار بیاورید که این یکی از مهمترین نکتههای تدوین فیلم کوتاه است و به دیده شدن فیلم بسیار کمک میکند.
وی در ادامه به مشکل تکرارشوندهای در تدوین فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: دوستان تدوینگر اکثراً نمیدانند نقطه کاتشان کجا باید باشد. البته این موضوع در کارگردانی مطرح است و همیشه پلان باید از نقطهای قبلتر از جایی که به درد میخورد، آغاز شود و کنشهای پیوسته را فیلمبرداری و ثبت میکنند اما در تدوین این کنشها باید حذف شوند و بچهها این قانون را نادیده میگیرند. همیشه باید سر و انتهای پلانها را بگیرند چون در واقع اینها پلانهای مرده هستند و باید حذف شوند.
تدوینگر فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» همچنین به نکاتی چون توجه به ریتم و ژانر فیلم، اندازه نماها و قابها تاکید و خاطرنشان کرد که نباید به مخاطب اطلاعات اضافی ارائه داد.
شعلهور در پایان گفت: در یک مورد در فیلمی که پلان سکانس بود از جامپ کات استفاده کردم که اتفاقاً نتیجه خوبی داشت و توانستیم با همین جامپها به دیده شدن یفلم کمک کنیم. به نظر من تدوینگر میتواند تصمیم گیری کند که چه نکتهای به فیلم کمک میکند حال ممکن است موسیقی، کپشن یا صدا باشد.
سیزدهمین دوره جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» تا چهارم خردادماه ۱۴۰۱ به دبیری محمدحسین یاوری در حال برگزاری است.