شماره ۱۴۰ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد/ از متاورس تا نیم قرن فعالیت انجمن روابطعمومی
شماره ۱۴۰ ماهنامه مدیریت ارتباطات با دو پرونده ویژه بررسی چیستی و چرایی «مِتاورس» و پرونده تحلیل ۵۰ سال فعالیت انجمن روابطعمومی ایران، همراه با یادداشتها و مقالاتی درباره معماری و ارتباطات و همچنین برند شخصی ژاله آموزگار و «آبگوشت»، تاریخ آن و تلقی اشتباهی که از آن وجود دارد، منتشر شد.
به گزارش ایلنا، شماره ۱۴۰ ماهنامه مدیریت ارتباطات با دو پرونده ویژه بررسی چیستی و چرایی «مِتاورس» و پرونده تحلیل ۵۰ سال فعالیت انجمن روابطعمومی ایران، همراه با یادداشتها و مقالاتی درباره معماری و ارتباطات و همچنین برند شخصی ژاله آموزگار و «آبگوشت»، تاریخ آن و تلقی اشتباهی که از آن وجود دارد، منتشر شد.
در این شماره به دو موضوع بهصورت ویژه پرداخته شده است؛ متاورس و ۵۰ سالگی انجمن روابطعمومی ایران، جز اینها به روال همیشه سلسله یادداشتها و تحلیلهایی در حوزه ارتباطات، رسانه، روابطعمومی در این شماره وجود دارد.
متاورس؛ اتوپیا یا دستوپیای فضای مجازی
همه ما دیگر واژه متاورس را شنیدهایم. در حال حاضر متاورس، بهشکلی محدود، در پلتفرمهایی مانند «ویآرچت» یا بازیهای ویدئوییای مانند «زندگی دوم» وجود دارد. همچنین میتوان به فیلم «بازیکن شمارهیک آماده» و انیمۀ «سورت آرت آنلاین» اشاره کرد که شباهتهایی با آنچه به متاورس معروف است، دارند. نکته اینجاست که هنوز تعریف دقیق و روشنی از این پدیده وجود ندارد، چراکه حتی معماران آن هم کاملا مطمئن نیستند که متاورس به چه سمتی خواهد رفت. این در حالی است که در همین ایران خودمان آگهیهایی میبینیم که در حال فروش زمینهای متاورس هستند! ضروری است صحبت درباره متاورس یا پدیدهها و روندهای شبیه آن که به نظر گریزناپذیر هستند و دیر یا زود تحقق پیدا میکنند.
در شماره 140 ماهنامه مدیریت ارتباطات مقالاتی از نشریات معتبری چون گاردین، بلومبرگ و وایرد انتخاب و ترجمه شدهاند، در این مقالات؛ «چیستی متاورس»، «متاورس و آینده اقتصاد» و «متاورس و اخلاق» مورد بحث قرار گرفتهاند.
نیم قرن انجمن روابطعمومی در ایران
پرونده دوم شماره 140 ماهنامه مدیریت ارتباطات، دربارۀ انجمن روابطعمومی است. در این پرونده، ابوالفضل رجبی نگاهی به تاریخ این انجمن داشته و تحولات دوره اول تا امروز را بررسی کرده است، در نشستی با حضور پیشکسوتان روابطعمومی غلامرضا کاظمی دینان، حمید ضیاییپرور، عبدالله اسکویی، خسرو رفیعی، حسن نصیری قیداری، ابوالقاسم حکیمیان، امیرعباس تقیپور، جواد قاسمی، به آسیبشناسی این انجمن پرداختهایم و همچنین پژوهشگران ارتباطات؛ سعید معادی، حسین امامی، منصور ساعی و نازیلا علوی به بهانه 50 سالگی انجمن روابط عمومی در ایران تحلیلهایی از کار روابطعمومی ارائه دادهاند.
از آبگوشت تا اسپین رسانهای
به روال شماره پیشین، حسین گنجی، در سلسله یادداشتهای «برند شخصی» به سراغ «ژاله آموزگار» رفته و به ویژگیهایی از زندگی و حرفۀ او پرداخته که برند شخصیاش را ساخته است. اشکان قشقایی، پژوهشگر معماری، در صفحه جدید «جعبۀ سفید» سلسله یادداشتهایی درباره معماری و ارتباطات را شروع کرده که اولین آن با نام «معمار هم درد و هم درمان» در این شماره منتشر شده است، مسعود سپهر، استاد جامعهشناسی سیاسی هم در صفحه تازۀ «جهان انسانی جدید» به تحلیل تاثیرات فناوریهای ارتباطاتی بر جوامع انسانی میپردازد. اولین یادداشت او در اینباره «کاربران (عوام) و راهبران (نخبگان)» نام دارد. نیوشا طبیبی در صفحه زیباشناسی غذا درباره آبگوشت، تاریخ آن و تلقی اشتباهی که از آن وجود دارد گفته است. مریم بهریان در ادامه تحلیل فیلمهای ارتباطاتی به سراغ فیلم «سگ را بجنبان» رفته است که دربارۀ «اسپین رسانهای» است، دکتر طراوت واحدی، دستیار تخصصی اعصاب و روان درباره شهر و زیباشناسی نوشته است و روحالله محمدخانی، کارشناس امنیت داده درباره نکات امنیتی در فضای سایبری گفته است.
صاحبامتیاز این ماهنامه مؤسسه مطبوعاتی دایرهرنگی ایدهآل است، مدیرمسئول: امیرعباس تقیپور، سردبیر: علی ورامینی، تحریریه: حسن نمکدوست تهرانی، مسعود شاهحسینی، محسن آزموده، ابوالفضل رجبی، آرمین هاشمی، محسن محمودی و با تشکر از حسین گنجی، رئیس شورای سیاستگذاری: سید غلامرضا کاظمیدینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقیپور، طراح جلد: وند/ حامد شجاعی، مدیر هنری: یوسف فروتن، روابطعمومی یگانه قاسمی و دیگر همکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: بهروز تقیپور، روشن مهدوینیا، سمیرا کیانی، آزاده آخوندی هستند.
شماره 140 ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوانید از فروشگاه دیجیکالا سفارش دهید یا نسخه الکترونیک تمامی شمارهها را از طاقچه و مگیران خریداری کنید. علاقمندان جهت خرید نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک سالیانه میتوانند با شماره 021۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.