مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مطرح کرد:
سختگیری ایرلاینها استقبال از سفرهای زمینی را بیشتر میکند/ حضور در فیتور به منظور رشد تورهای خروجی و ورودی/ برگزاری مسابقات رالی تهران با کشورهای مختلف
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی معتقد است: با سختگیریهایی که ایرلاینها درخصوص قیمتها اعمال کردهاند، این احتمال وجود دارد که در دوران پساکرونا شاهد استقبال از سفرهای زمینی باشیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین صوفی (مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) صبح امروز در نشستی که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، درخصوص برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا توسط این مجموعه توضیحاتی ارائه داد.
او در این خصوص گفت: بعد از گذشت دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا و تردیدهایی که درخصوص برگزاری یا عدم برگزاری این نمایشگاه وجود داشت، بالاخره از اواخر هفته جاری شاهد برگزاری این نمایشگاه بینالمللی گردشگری خواهیم بود. البته به دلایلی که دقیق نمیدانم چه بود، حدود ۴۵ روز پیش این تصمیم گرفته شد که این نمایشگاه توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برگزار شود. در ابتدا ما هم به دلیل شیوع کرونا با تردیدهایی درخصوص حضور یا عدم حضور در این نمایشگاه مواجه شدیم که در نهایت تصمیم بر شرکت کردن گرفته شد که از سوی بخش خصوصی گردشگری نیز مورد استقبال قرار گرفت.
به گفته صوفی، در این دور از نمایشگاه فیتور ۱۴ غرفه حضور خواهد داشت که بیشتر آنها فعالان بخش خصوصی گردشگری از هتلها و توراپراتورها گرفته تا آژانسداران و… خواهند بود. البته با وجود رایزنیهای صورت گرفته با بخشهای گردشگری تامین اجتماعی و بنیاد مستضعفان و مناطق آزاد، این بخشها در نمایشگاه فیتور حضور ندارند.
او درخصوص شرایط پاویون ایران در نمایشگاه فیتور نیز گفت: در ابتدای امر، مسئولان برگزاری نمایشگاه جای نامناسبی را به غرفه ایران اختصاص داده بودند که مورد تایید ما قرار نگرفت از این رو با رایزنیهای انجام شده موفق شدیم غرفهای ۱۲۰ متری در سالن کشورهای اروپایی به ایران اختصاص دهیم. ۳ روز نخست به کارشناسان و متخصصان گردشگری اختصاص خواهد داشت و ۲ روز دیگر نمایشگاه عمومی خواهد بود. از این رو شرکتکنندگان برای عقد قرارداد و تفاهم نامه در حوزه تورهای خروجی و ورودی آماده شدهاند ضمن آنکه چند مرکز اقامتی خوب نیز در دست ساخت است که میتواند گزینه خوبی برای جذب گردشگر باشد.
صوفی خاطرنشان کرد: با توجه به سختگیریهایی که ایرلاینها درخصوص قیمتها اعمال کردهاند این احتمال وجود دارد که در دوران پساکرونا شاهد استقبال از سفرهای زمینی باشیم. این درحالی است که بیش از دو سال است که بخش خصوصی گردشگری به واسطه شیوع کرونا متضرر شده است و همین امر انگیزه حضور در فیتور را بیشتر کرده ما نیز به عنوان دستگاه حاکمیتی انگیزه داریم تا از بخش خصوصی گردشگری حمایت کنیم.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درخصوص قیمت تمام شده غرفه ایران برای شرکتکنندگان گفت: حدود ۵۰ درصد هزینه غرفه توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و ۵۰ درصد هزینه نیز توسط بخش خصوصی پرداخت شده است. البته درحال حاضر درخصوص قیمت نهایی اطلاع دقیقی ندارم.
درحالی صوفی از پرداخت ۵۰ درصد هزینههای غرفه ایران توسط مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خبر میدهد که چندی پیش هادی سجادیراد (مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) از رویکرد حمایتی ۱۰درصد هزینههای مربوط به غرفه و زمین از محل درآمدهای عمومی خبر داده بود.
به گفته مدیر گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، این تخفیف ۱۰درصدی با استقبال از سوی جوامع مواجه و موجب دلگرمی بیشتر آنها برای حضور در نمایشگاه شد.
صوفی همچنین درخصوص طراحی غرفه ایران در نمایشگاه فیتور گفت: از معماری ایرانی اسلامی و معماری صفویه در غرفه استفاده شده همچنین رنگ و نور جایگاه خاصی در غرفه ایران خواهد داشت.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین تاکید کرد: سعی ما برآن است تا در دور جدید مدیریت این مجموعه مقوله اتومبیلرانی را فعالتر کنیم. دراین راستا برگزاری برخی فعالیتها مانند رالیها و سافاریها را بیشتر خواهیم کرد. در نظر داریم تا انواع مسابقات رالی تهران با کشورهای مختلف را برگزار کنیم. از آن جمله میتوان به انجام مذاکراتی برای برگزاری رالی کشورهای جاده ابریشم، رالی کشورهای اکو، رالی کشورهای همسایه، رالی کشورهای حوزه نوروز و رالی چابهار هند را در دستور کار قرار دادیم و تفاهمهایی در این خصوص صورت گرفته.
او درخصوص امکان شرایطی برای تسهیل تردد اتومبیلهای کلاسیک و تاریخی و کمپرها در سطح شهر نیز گفت: با پلیس راهبر در این خصوص صحبتهایی شده و نیاز است تا این امر تسهیل و راهحلهای چالشها مطرح شود. نباید فراموش کرد که طرح هتل کپسولیها در کنار کمپرها معنا پیدا میکند و باید به بررسی چرایی شکست این طرح پرداخت.
صوفی همچنین به عملکرد بخش بینالملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نقد کرد و گفت: حوزه بینالمللی ما به ترجمه محدود شده است و باید بتوانیم از تعاملات خوب این بخش استفادههای بیشتری داشته باشیم. معرفی کمپرها نیازمند اجرای ضوابط اداری برخی نهادهاست که به دلیل عدم اجرای آن در بخشهای بینالمللی نهادهای ذیربط محقق نشده و ما را در عرصه بینالمللی با مشکل روبه رو ساخته و حتا ممکن است عضویتهای ما را در نهادهای بینالمللی با چالش روبه رو سازد.