وضعیت اصالتسنجی آثار صادق تبریزی از زبان نماینده او/ «حراج تهران بیانیه خوبی داده که مسئولیت آثار را میپذیرد
حراج تهران از جمعه ۲۴ دیماه در هتل پارسیان آزادی برگزار میشود. با توجه به حساسیتهای به وجود آمده در رابطه با اصالت آثار ، مهرداد فلاح (نماینده هنری معرفی شده از طرف زندهیاد صادق تبریزی در زمان حیات این هنرمند و خانواده) به این موضوع واکنش نشان داد.
به گزارش ایلنا، پانزدهمین حراج تهران در حالی از جمعه ۲۴ دیماه در هتل پارسیان آزادی برگزار میشود که این رویداد تحت تأثیر اطلاعیه حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنریِ مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد قرار گرفته است. این حراج اعلام کرده است که با توجه به حساسیتهای به وجود آمده در خصوص تعهد و مسئولیت حراج در قبال اصالت آثار، مبنای تعهدات حراجگزار، وفق شرایط عمومی حراج تهران است که در قرارداد فیمابین حراج تهران و فروشندگان و خریداران آثار هنری منعقد میشود و در سایت رسمی حراج نیز درج شده است. بر همین اساس ملاک ضمانت و تعهد حراج همچون ادوار گذشته به قوت خود باقی و شرایط عمومی پانزدهمین دوره حراج تهران بر روی سایت قابل دسترس است.
مهرداد فلاح، نماینده هنری معرفی شده از طرف زنده یاد صادق تبریزی در زمان حیات این هنرمند و خانواده، در واکنش به بیانیه اخیر حراج تهران گفت: حراج تهران بیانیه خوبی داده که مسئولیت آثار را میپذیرد. ضمن اینکه توصیه میشود خریداران اثر هنری اقدام به خرید آثار از جاهای معتبر کنند.
فلاح درباره اصالتسنجی آثار هنری و همچنین وضعیت اصالتسنجی آثار زنده یاد تبریزی که با دو اثر در این حراج حضور خواهد داشت، افزود: در اصالتسنجی یک اثر بنگاههای اقتصادی آثار هنری نسبت به فاکتور فروشی که به خریداران میدهند دارای مسئولیت هستند و در این ارتباط عرضهکنندگان آثار هنری باید به این نکته دقت کنند که خریداران آثار هنری، هنردوستانی هستند که به هنر این سرزمین کمک شایانی میکنند چه در داخل و چه در خارج؛ و وظیفه ما جلب رضایت آنان و بیشتر علاقمند کردن آنان به عرصه هنری است. خریداران و بنگاههای اقتصادی و مشاوران وظیفه اطمینان بخشی در ارتباط با اصالت و کیفیت اثر هنری دارند که اثر هنری خوب و شایسته را بدون هیچ شک و تردیدی به خریداران معرفی کنند. در غیر این صورت چه فرقی بین یک فرد عادی و یک بنگاه اقتصادی هست؟
این هنرمند نقاش درباره وضعیت اصالتسنجی آثار این هنرمند در حراج تهران و دیگر حراجهای هنری تصریح کرد: ما پیگیر حراج تهران و همچنین حراجهایی که خارج از کشور برگزار میشود هستیم و خوشبختانه اصالتسنجی آثار استاد تبریزی در این حراجها درست بوده است. ضمناً بنده مسوولیت هر گواهی اصالت اثری را که برای آثار زنده یاد تبریزی صادر کردهام میپذیرم.
او همچنین از گالری داران و مجموعه دارانی که در زمینه تبادل آثار تبریزی با این خانواده همکاری داشتهاند قدردانی کرد و گفت: تمام آثار زنده یاد تبریزی که تا کنون در حراجهای تهران، ساتبیز و بونامز عرضه شده، مورد رصد ما قرار گرفته و دارای اصالت هستند و به لطف مجموعه داران و گالری داران مدتی است که اثر جعلی از تبریزی در بازار مشاهده نشده است. از حیث کم بودن آثار این هنرمند در بازار و با همکاری گالری داران و کارشناسان خوشبختانه از ورود جاعلان به عرصه آثار تبریزی جلوگیری شده است.
در پانزدهمین حراج تهران دو اثر از صادق تبریزی ارائه شده که یکی از آنها، بدونعنوان است و با تکنیک آکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۹۸×۹۸ سانتیمتر اجرا شده. این اثرِ مرمت شده، مربوط به دهه ۱۳۶۰ است و در سال ۱۳۹۱ در گالری ۸ لندن فروخته شده. . بر آورد اولیه این اثر، دو تا سه میلیارد تومان است. در این اثر ترکیبی منسجم و پرکار از فیگورهایی سوار بر اسب و کمان در دست دیده میشود که گویی به عنوان یک کل منسجم بر سطح سفید بوم کلاژ شدهاند و کنتراست شدیدی میان فرم و رنگ را در سوژه و پس زمینه اثر به نمایش گذاشتهاند. گویی هنرمند یک لحظه شورانگیز را بر سطح ساکت و سرد بوم رقم زده و با ایجاد چنین تضادی بر نقش خود به عنوان خالق اثر تأکید ورزیده است. ترکیب رنگهای گرم در جدال با سردی سفید پسزمینه نیز بر پویایی اثر افزوده است.
اثر دیگر «سقاخانه» نام دارد و با تکنیک ترکیبمواد روی بوم در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمتر اجرا شده. این اثر نیز همچون اثر دیگر، مرمت شده و مربوط به دهه ۴۰ شمسی است که متعلق به مجموعه احسان یارشاطر، ایرانشناس فقید است و یارشاطر در کتاب اوجهای درخشان هنر ایران، درباره این اثر توضیح داده است. برآورد قیمت این اثر نیز یک و نیم تا دو میلیارد تومان است. این اثر جزو معدود آثار تبریزی است که ویژگیهای منحصر بهفرد و کمتر دیدهشدهای را در خود دارد. نخستین آن، استفاده از اسمبلاژ و کلاژ است که در دیگر آثار او نظیر ندارد. در این اثر هنرمند از قفلهای قدیمی، زنجیر، پنجه فلزی و ورقهای طلسم استفاده کرده و این اشیاء را بر روی پرده بوم آویزان کرده و چسبانده است و بدین لحاظ اثری را شکل بخشیده که کمتر نظیری در دیگر آثارش دارد. همچنین استفاده از این ادوات باعث شده اثر، از حالت نقاشی دوبعدی خارج شود و با پیدا کردن حجم، در فاصله میان نقشبرجسته و هنر دوبعدی قرار بگیرد. ویژگی منحصر بهفرد دیگر این اثر، پرهیز از ارائه دکوراتیو هنر ادوار کهن ایران در بستری نو است.