خبرگزاری کار ایران

«آن شب»؛ نمایش هیولای مدیریتی در چند قدمی زندگی روزمره

«آن شب»؛ نمایش هیولای مدیریتی در چند قدمی زندگی روزمره
کد خبر : ۱۱۷۰۵۵۸

مستند «آن شب» با موضوع خرید و فروش نوزادان، نمایش هیولای مدیریتی ما در چند قدمی زندگی روزمره است.

به گزارش ایلنا، محمد ثابت ایمان درباره فیلم مستند «آن شب» به کارگردانی و تهیه کنندگی مینا قاسمی‌زواره یادداشتی نوشته است که در ادامه می‌خوانید:

«برخی از فعالان اجتماعی حوزه آسیب‌ها را باید از نزدیک دید. یک بار از رویشان نوشت. خواند، حفظ کرد و در طاقچه بی‌تاب سنت در عبور این روزها، کنار ترمه و اطلسی و شمعدانی و حافظ، به قاب آینه‌های فرداها سپرد. گذاشت برای نسلی که در راه است. شاید نمودی دیگرگون از بود اکنون ایشان، فردا را در جور دیگر دیدن پدیده‌ها زیباتر از امروز خواست. این یعنی تکثیر دیگرخیرخواهی از منظر نگاهی که زندگی را تلاشی مستمر در جستجوی پیاپی انسان می‌بیند. تفکری که روح کنجکاوی را صیقل می‌دهد تا در رگ پنهان صور خیالی از جنس الهام، به تولدهای دوباره جان‌های آدمی سلام بگوید. به رقم همه بالا و پایین شدن‌های آنچه ما نامش را زندگی می‌گذاریم آن‌ها در اکنون‌ترین شکل آب تنی حوضچه حواس این روزگار، مشغول هستند. 

مینا قاسمی زواره، فیلمساز اهل رسانه از این دسته است. دروازه‌غار، کوره پزخانه‌های جنوب شهر، کودکان کار، زنان بی‌سرپرست، خودسرپرست و… شوقی است که دلیل حرکت و تکاپوی اوست. فیلم مستند «آن شب» ساخته مینا قاسمی زواره را باید از دریچه نگاه او به تماشا نشست. 

ما همه مثل هم هستیم. آنچه ما را دیگری می‌سازد، پای الهام به تخیل رسیده است. کیفیت تماشاست. ارتفاع همت است. وگرنه طوبی طوباست. باید ببینی از کدام پنجره و سهم کدام تقدیر به بیان زندگی نشسته ای. مستند «آن شب»، نه تنها راوی یک شب است، نه تنها بیان یک درد، فیلم «آن شب» تکرار رنج آدمی در استعاره یک تولد است. کودک آن شب، غریو فریاد آخر زمانی انسان عصر عسرت است. این مفهوم است که مادر آن شب را نیز کنار مادران شب‌های دیگر این زندگی قرار می‌دهد. پوسته‌ای نازک از شهر که دلمان نمی‌خواهد او را پس بزنیم اما او در کنار ما و با ما راه می‌رود و به زیست نامانوس خود ادامه می‌دهد. در رویدادهای فرهنگی هنری قالب مهم نیست. چه انتخاب قالب برمی گردد به زبان ارائه و امکان تخیل بیشتر. مستند اجتماعی روای واقعیت انسان است. وقتی به آسیب‌ها نگاه می‌کند، می‌شود آینه. یعنی آری تایپ حقیقت. 

جایی که تماشاگر باید خود را بشکند و آینه را نه! مستند «آن شب»؛ نمایش هیولای مدیریتی ما در چند قدمی زندگی روزمره است. آن هم در کانون قدرت و تصمیم گیری. 

مینا قاسمی زواره، با زیرکی خاصی که محصول نگاه و تجربه سترگ رسانه‌ای اوست، تقریبا تمام فرآیندهای موثر در رویکرد سیستمی آسیب‌های مورد نظر سوژه خود را به دایره قضاوت مخاطب می‌سپارد. آن هم در قاب یک مطالبه‌گری توام با مسئولیت‌پذیری آگاهانه. 

او نقض و نقض قانون، کرختی و سستی حرکت، ضعف منابع انسانی معتبر تربیت یافته با فرهنگ ایرانی اسلامی، فرآیندهای دست و پاگیر سیستمی، غلبه فرم بر ماهیت در نگاه به مقام شامخ انسان، فقر فرهنگی غالب بر فقر اقتصادی، خانه گریزی و… همه را یکجا و در قاب واقعیت مستند آن شب، به ما نشان می‌دهد. 

آنچه کارگردان «آن شب» به ما نشان می‌دهد؛ زندگی، عشق، کار و امید روزانه‌ای است که به مدد حضور و همت عاشقانه در میان جمع دردمند انسانی این گروه از جامعه ما برای عواملش به دست آمده و آن شب را به عنوان یک رویداد فرهنگی هنری ناظر بر توسعه، زیبا و قابل تامل می‌سازد. قاسمی زواره در انتهای این واقعیت تراژدی توام با درام، می‌کوشد تا در یک حرکت سمبلیک و شگرف، روی بوم قالی سنت، عکس دو کودک خندان را به ما نشان دهد. آنچه بالاخره باید بکوشیم تا از هویت بته جقه ایمان و اسلیمی اصالت فردا، برایمان باقی ماند. 

نسلی که در راه است و خواهد آمد. 

باشد که خاطر اختیار مسئولان، به دغدغه‌های انسانی این فیلم پاسخی در خور و شایسته لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم، روزگاران ما دهد. آنجا که دل در کاشکی عظیم واقعیت می‌دود و اینگونه می‌سراید که: 

کودکی می‌بینی 

رفته از کاج بلندی بالا 

جوجه بردارد از لانه نور. »

فیلم مستند «آن شب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مینا قاسمی زواره در بخش مسابقه ملی فیلم‌های نیمه بلند پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد و در بخش بهترین کارگردانی و فیلمبرداری فیلم نیمه بلند مستند، کاندید دریافت نشان فیروزه است. این فیلم مستند که به موضوع خرید و فروش نوزاد می‌پردازد، به صورت موبایلی فیلمبرداری شده و یازدهمین فیلم مینا قاسمی زواره محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز