یک تهیهکننده سینما مطرح کرد؛
ممیزیهای ساترا مانع جهانی شدن سریالهای نمایش خانگی شده است
جواد نوروزبیگی، تهیه کننده سریال «میدان سرخ»، با حضور در برنامه «بی چارچوب» درباره انتقاداتی که از سوی مخاطبان درباره این سریال میشود و همچنین ممیزیهای پیرامون سریالهای نمایش خانگی، توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش ایلنا، جواد نوروزبیگی با حضور در برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» درباره تاثیر پلتفرمهای نمایش خانگی در جریان سریال سازی گفت: پلتفرمها به فضای فرهنگی جامعه کمک بسیار زیادی کردند. فکر میکنم هدفی که سالها دنبالش بودند که مردم را از ماهواره دور کنند، با پلتفرمها اتفاق افتاد و موفقیت بسیار خوبی بود. ولی متاسفانه خیلی زود دچار چالش شد و به نظرم اگر به فکر نباشند، آسیب بسیار بزرگی به آن زده خواهد شد.
وی ادامه داد: کرونا در تاثیرگذاری بیشتر پلتفرمها در میان مردم نقش پررنگی داشت و باعث دیده شدن بیشتر آن در جامعه شد.
نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که برای دیده شدن سریالهای نمایش خانگی که میسازد، چه میزان از بازیگران ستاره برای دیده شدن بیشتر سریال و بازگشت سرمایه استفاده میکند؟ بیان کرد: من با بخش خصوصی کار میکنم؛ بخش خصوصی در بخش بزرگی بیزینس خود را میبیند و طبیعی است که بازیگر در این امر نقش پررنگی دارد؛ اما از نظر منِ تهیه کننده، عامل اصلی دیده شدن یک اثر در نمایش خانگی فیلمنامه آن است.
این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که پلتفرمها در انتخاب بازیگران سریالهای نمایش خانگی چه میزان دخالت میکنند؟ افزود: واقعا دخالتی در این امر ندارند و کار کاملا مشورتی است؛ نماینگان پلتفرم ها، کار را همراه با نظارت، واگذار میکنند و تاکیدی بر انتخاب بازیگر ندارند.
نوروزبیگی که در حال حاضر سریال «میدان سرخ» را در پلتفرم نمایش خانگی در حال پخش دارد، در پاسخ به این سوال که آیا «میدان سرخ» سریالی شکست خورده است؟ گفت: از نظر من چنین نیست؛ استقبال و بازتاب نظر مردم چنین چیزی را نشان نمیدهد و به نظرم سریال با اقبال خوبی مواجه شده و مردم آن را میبینند. طبیعتا شاید جامعه منتقدان و سینما از این سریال خوششان نیاید، ولی مردم آن را دوست دارند. به نظرم الان برای قضاوت این سریال زمان خوبی نیست و باید ۵۰٪ از آن بگذرد تا بتوان درباره آن نظر داد که شکست خورده است یا نه!
او اضافه کرد: سریال «میدان سرخ» شاید سریال ممتازی نباشد، اما جایگاه خودش را پیدا میکند. اگر این سریال شکست خورده بود، باید ما تعداد قسمتهای سریال را نصف میکردیم، ولی چنین اتفاقی برای ما نیفتاد و از نظر ما و پلتفرم، این سریال در مسیر خودش در حرکت است.
این تهیه کننده درباره ممیزیهای این سریال که باعث ضعفهای آن شده است، بیان کرد: ممیزیهای داخل سریال یکی از دلایل انتقادات آن است ولی بخشی از آن مشکلات درون گروهی ماست. در همان اول با ورود ساترا چنان آسیبی به سریالها زده میشود که چندین دقیقه از سکانسهای مهم فیلم حذف میشود و باعث این انتقادات میشود.
وی با اشاره به اینکه ما از درون سینما آمدهایم و با استادارهای فیلمهای سینمایی آشنایی داریم، بیان کرد: طی شرایطی ما به جایی به نام ساترا آشنا شدیم و تمام برنامه ریزیهای ذهنی ما نسبت به سینما بهم ریخته است. در حال حاضر راکوردهای سریال «میدان سرخ» هم به همین دلایل بهم ریخته است. متاسفانه ما نسبت به ممیزیهای جدید حرکت و تغییر میکنیم که قطعا آسیبهای جدی را هم به همراه دارد.
او در ادامه این بحث اضافه کرد: شما از وزارت ارشاد مجوز گرفته اید، وسط کار به شما میگویند که باید برای ادامه مسیر به ساترا که اهداف دیگری را دنبال میکند، مراجعه کنید. به دلیل تغییر جایگاه مجوزهای ما از وزارت ارشاد به ساترا، متاسفانه توقفی درعرصه سریالسازی نمایش خانگی داشتیم، در صورتی که میتوانستیم صادر کننده سریال به کشورهای دیگر باشیم.
نوروزبیگی پیرامون دیده شدن سریالهای نمایش خانگی در مقایسه با سریالهای تلویزیون گفت: کافی است بگوییم که تلویزیون هم پولی است، آن زمان است که همین میزان مخاطب تلویزیون هم ریزش میکند. من معتقدم نیمی از جمعیت، سریالهای نمایش خانگی را به روشهای مختلف میبینند، ولی تلویزیون دیگر محصولات سابق خودش را تولید نمیکند و مخاطبی ندارد و این از نداشتن مدیریت خوب است.
این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که به چه دلیل سریالهای نمایش خانگی ایران به کشورهای دیگر صادر نمیشوند که در شبکههای جهانی پخش شوند؟ بیان کرد: چون این سریالها با استاندارهای جهانی ساخته نمیشوند. ما سریالهای نمایش خانگی را برای محدوده و جغرافیای خاص میسازیم و در کشورهای دیگر کسی به این محدوده جغرافیایی فکر هم نمیکند. اینکه توقع داشته باشیم سریالهای ما در نتفلیکس قرار بگیرد هنوز زود است، چون شرایط و استاندار نتفلیکس را نداریم و ممیزیهای موجود هم یکی از آن هاست.
نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ممیزیها، اگر فردی مانند اصغر فرهادی سریال بسازد، میتواند در نتفلکیس پخش شود؟ بیان کرد: سطح سینمای ما با سریالها قابل مقایسه نیست. فیلم آقای روستایی در فرانسه در حال اکران است و فروش بسیار خوبی هم دارد، اما سریالهای ما زیر دست وزارت ارشاد و ساترا با ممیزیهای فراوان افتاده و نمیتوان آن را با سطح سینمای ما در جهان مقایسه کرد.
تهیه کننده سریال فیلم سینمایی «تابستان داغ» در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل کارگردانها در سریال نمایش خانگی این میزان عوض میشوند؟ توضیح داد: دلیل اصلی این تغییر این است که ما عدهای را به سینما آوردهایم و تصور میکنیم که میتوانند سریالسازی کنند، ولی میبینیم که مشکلاتی ایجاد میشود و نتیجهای نخواهد داشت. به طور مثال در «میدان سرخ» کارگردانها از من میخواستند که استعفا بدهند و ما آنها را عوض نکردیم.
نوروزبیگی در پایان بیان کرد: با شرایطی که ساترا رقم زده است، آینده خوبی را برای نمایش خانگی نمیبینم.