خبرگزاری کار ایران

حسین علیزاده در مراسم افتتاح سالن دهلوی مطرح کرد:

دهلوی، هوشنگ ظریف، فخرالدینی و بنان؛ فرشتگان هنرستان موسیقی بودند/ نام حسین دهلوی یادآور عشق و تداوم و پشتکار است+اجرای قطعات «سبک بال» و «گفتگوی دل»

دهلوی، هوشنگ ظریف، فخرالدینی و بنان؛ فرشتگان هنرستان موسیقی بودند/ نام حسین دهلوی یادآور عشق و تداوم و پشتکار است+اجرای قطعات «سبک بال» و «گفتگوی دل»
کد خبر : ۱۱۴۹۶۰۷

سالن «حسین دهلوی» روز گذشته چهارشنبه پنجم آبان ماه با حضور حسین علیزاده (نوازنده و آهنگساز)، خانواده زنده یاد حسین دهلوی و دیگر مسئولان و هنرمندان، با حضور در بنیاد رودکی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته چهارشنبه پنجم آبانماه تالار «حسین دهلوی» به یاد این آهنگساز و موسیقی‌دان با حضور نادر مشایخی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، شهرام صارمی (نوازنده)، فردین خلعتبری (آهنگساز)، هادی منتظری (نوازنده و آهنگساز)، حسین علیزاده (موسیقیدان و آهنگساز)، حمیدرضا نوربخش (خواننده)، فریدون شهبازیان (آهنگساز)، میرعلیرضا میرعلی نقی (پژوهشگر موسیقی)، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، محمود شالویی (سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در تالار رودکی با حضور برخی از اهالی رسانه افتتاح شد. سوسن اصلانی (موسیقیدان و همسر حسین دهلوی) و هومن دهلوی (موسیقیدان و فرزند حسین دهلوی) در این برنامه حضور داشتند.

دهلوی، هوشنگ ظریف، فخرالدینی و بنان؛ فرشتگان هنرستان موسیقی بودند/ نام حسین دهلوی یادآور عشق و تداوم و پشتکار است+اجرای قطعات «سبک بال» و «گفتگوی دل»

در ابتدای برنامه مهدی افضلی (مدیر بنیاد رودکی) درباره چگونگی ایجاد سالن دهلوی توضیحاتی داد.

او گفت: تلاش‌مان این بوده اقداماتی را در راستای پیشرفت ارکسترها به کار گیریم که درشان جایگاه آن‌ها باشد. افتتاح سالن «حسین دهلوی» هم یکی از آن اتفاق هاست که به منظور محلی برای تمرین و ضبط آثار تاسیس شده است.

افضلی افزود: یکی از موانع جدی برای پیشرفت ارکسترها، نبود فضایی با کیفیت مناسب بود. به همین جهت کیفیت سالن دهلوی بسیار مهم بود که من گمان نمی‌کردم این فضا با این کیفیت افتتاح شود؛ فضایی کاملا حرفه‌ای که توسط اساتید سرشناس موسیقی به تأیید رسید. قبلا اگر مثلا قرار بود ارکستر ملی و سمفونیک همزمان اجرا داشته باشند محدودیت‌هایی داشتیم که مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. این سالن قبلا کاربرد موثری نداشت و تبدیل به فضای کنونی بسیار در سازمان اداری سخت بود.

او ادامه داد: زنده یاد مرادخانی در دوران حیات تلاش‌های زیادی برای این سالن کردند. در نهایت این توفیق را داشتیم که به همت همکاران خود در وزارت فرهنگ و مدیران معاونت هنری، موانع اداری را مرتفع کنیم که خوشبختانه پس از ۲۰ سال تلاش توانستیم این فضا را در اختیار بگیریم.

افضلی در ادامه با تاکید بر اینکه انجام کار حرفه‌ای هزینه دارد، گفت: تأمین اعتبار برای ساخت چنین فضایی بسیار مهم بود و سازمان برنامه و بودجه و وزارت ارشاد هم ما را یاری کرد.

مهدی افضلی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای انجام بهتر امور در جهت برداشتن گام موثر برای فعالیت بهتر ارکسترها، گفت: اینکه نام سالن را حسین دهلوی بگذاریم پیشنهاد استاد حسین علیزاده بود.

دهلوی، هوشنگ ظریف، فخرالدینی و بنان؛ فرشتگان هنرستان موسیقی بودند/ نام حسین دهلوی یادآور عشق و تداوم و پشتکار است+اجرای قطعات «سبک بال» و «گفتگوی دل»

هومن دهلوی هم از نام‌گذاری سالنی به نام پدرش با پیگیری حسین علیزاده اظهار خرسندی کرد و گفت: کاش این سالن در زمان حیات پدرم افتتاح می‌شد.

حسین علیزاده هم که در این مراسم حضور داشت دقایقی به ایراد سخنرانی پرداخت.

او گفت: حسین دهلوی برای من چون واژه‌ای است که زمانی که آن را به زبان می‌آورم به من نیرو می‌دهد. حسین دهلوی برای من نامی است که هربار از او یاد می‌کنم عشق، مسئولیت، تداوم و پشتکار در وجودم زنده می‌شود.

علیزاده افزود: واژه استاد برای حسین دهلوی کم است و به این دلیل که بسیار مورد استفاده قرار گرفته و در واقع مصرف شده است.

او در ادامه گفت: حسین دهلوی سی و دو سال پیش اولین اثر ارکستری خود را ساخته که «سبک بال» نام دارد و شاهکار است. اگر به این اثر گوش دهید متوجه می‌شوید چگونه با موسیقی ایرانی رفتار کنید و چه چیزی از آن درآورید که شایسته ملودی‌ها باشد. اثری که دهلوی در جامعه موسیقی می‌گذاشت به غیر از اهمیت آثار هنری او، بسیار حائز اهمیت بود.

دهلوی، هوشنگ ظریف، فخرالدینی و بنان؛ فرشتگان هنرستان موسیقی بودند/ نام حسین دهلوی یادآور عشق و تداوم و پشتکار است+اجرای قطعات «سبک بال» و «گفتگوی دل»

علیزاده در ادامه گفت: در اوائل هنرستان موسیقی، موسیقی در جامعه انطور که باید جایگاه خود را پیدا نکرده بودو جایگاه خیلی مناسبی نداشت. موسیقی در آن دوران بیشتر مصرفی و بازاری بود. به همین دلیل شاید هنرستان به تنهایی نمی‌توانست در جامعه نظم و احترام ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه انتخاب حسین دهلوی برای مدیریت هنرستان در آن دوران اتفاق خوبی بود، گفت: دهلوی می‌توانست به بهانه آهنگساز بودن این مسئولیت را قبول نکند؛ زیرا اصولا کسانی که کار هنری می‌کنند از مسائل اجرایی و اداری دور می‌مانند. اما دهلوی رسالت و مسئولیتی در خود احساس می‌کرد. به نظرم مناسب‌ترین فردی که می‌توانست حیثیت بیشتری به موسیقی ببخشد، زنده یاد حسین دهلوی بود. بعدا نام هنرستان موسیقی را بهشت گذاشتم؛ چون زمانی که در آن باز می‌شد فرشتگانی چون هوشنگ ظریف، فرهاد فخرالدینی، غلامحسین بنان و… وارد می‌شدند.

دهلوی، هوشنگ ظریف، فخرالدینی و بنان؛ فرشتگان هنرستان موسیقی بودند/ نام حسین دهلوی یادآور عشق و تداوم و پشتکار است+اجرای قطعات «سبک بال» و «گفتگوی دل»

او در پایان گفت: انتصاب حسین دهلوی در هنرستان موسیقی نمونه‌ای خوب برای جامعه است. یعنی انتخاب او اتفاق درستی بود.

در پایان این برنامه سه قطعه «سبک بال»، «گفت و گوی دل» و سرود گل از حسین دهلوی با حضور برخی از اعضای ارکستر ملی به رهبری آرش گوران اجرا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز