گزارش سومین روز جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان؛
از نشست پرچالش فیلم «بام بالا» تا فضای فانتزی «برزنگی»
سومین روز از سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با نمایش و نشست پرسش و پاسخ دو فیلم «بام بالا» از سید جمال سیدحاتمی و «برزنگی» ساخته حسین قاسمیجامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین روز جشنواره بیالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در سینمافرهنگ با حضور پررنگ داوران کودک و نوجوان که با دقت خاصی به تماشای فیلمها نشستند، برگزار شد؛ بچههایی که بعد از مدتها دوری از فعالیتهای اجتماعی، آمده بودند تا در رویدادی شرکت کنند که به خودشان تعلق دارد.
آموزش واژه «دوستت دارم» به بچهها در خلال فیلم «بام بالا»
سانس اول اکران فیلمها در خانه جشنواره به نمایش «بام بالا» تازهترین اثر سیدجمال سیدحاتمی با بازی حمید لولایی، امیر غفارمنش، حسین سلیمانی و بازیگران نوجوان اختصاص داشت.
قصه این فیلم درباره دو کودک بود که به دلیل اختلاف میان والدین دچار نگرانی میشوند و درصدد هستند تا پدربزرگ را برای حل مشکل به خانه بیاورند. در این بین نقش محوری داستان به حضور عروسکی اختصاص دارد که وارد قصه میشود تا به پدربزرگ کمک کند.
نشست خبری این فیلم با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اما به قدری فضا چالشی و پر از سوال بود که میتوان عنوان طولانیترین نشست خبری تا به اینجا را به آن داد.
نشست پرسش و پاسخ فیلم «بام بالا» با حضور عوامل، کارگردان و اصحاب رسانه با اجرای آرزو پاقلعهنژاد در سالن شماره ۲ سینما فرهنگ برگزار شد.
در ابتدای این نشست که یکی از طولانیترین و پرچالشترین نشستهای خبری جشنواره بود، سید جمال سید حاتمی کارگردان فیلم گفت: «بام بالا» فیلمی برای کودکان است و قرار است مخاطب کودک را خوشحال کند و این موضوع را در تمامی بخشها رعایت کردیم.
وی ادامه داد: من دستیار آثار عروسکی بسیاری چون «الو الو من جوجوام»، «کلاهقرمزی» و…. بودهام و دوست داشتم یک بار به صورت مستقل کار کودک انجام دهم.
امیرمحمد عبدی فیلمنامهنویس این فیلم در بخشی از نشست گفت: وقتی قرار است فیلمی برای کودک ساخته شود، عروسک وارد کار میشود و فیلم رنگ و لعاب دیگری میگیرد. سید جمال سیدحاتمی و بهروز مفید مدتی طولانی منتظر رسیدن فیلمنامه بودند.
بامداد افشار سازنده موسیقی متن این فیلم نیز گفت: این اولین تجربه ساخت موسیقی در سینما برای مخاطب کودک برای من بود. دوست داشتم فضای کودک را تجربه کنم. تلاش من در این پروژه دور شدن از ژانر مرسوم موسیقی کودک بود و دوست داشتم آزمون و خطایی داشته باشم. ضمن این که همسرم نیز در حیطه موسیقی کودک کار کرده است و این ماجرا باعث شد که بتوانم خودم را در فضای کودک قرار دهم.
در ادامه حسین ناظریان مدیر فیلمبرداری فیلم «بام بالا» گفت: بر خلاف این که همه فکر میکنند این فیلم صرفا یک فیلم کودک است، من فکر میکنم مخاطبان «بام بالا» بزرگسالان نیز هستند. یکی از جذابیتهای فیلمبرداری این فیلم برای من، رنگهای این اثر بود. حتی فیلمبرداری کار چند ماه به تعویق افتاد تا هوا گرم شود و ما به رنگ مورد نظر برسیم.
مونا غمخوار نیز در ادامه این نشست گفت: این دومین همکاری من با سید جمال سیدحاتمی است. خیلی دوست داشتم که در جشنواره کودک حضور داشته باشم، چون خودم هم از بچگی بازی میکردم. در سینما ظاهر اهمیتی ندارد چراکه سینما نیازمند همه چهرههاست. اگر کودکی به سینما علاقه دارد باید والدینش را کنار خود ببیند و در کلاسهای بازیگری شرکت کند.
مرتضی پورحیدری طراح صحنه و لباس فیلم گفت: من پیشتر فضای کودک را نمیشناختم، برای همین به تماشای آثار کودک بسیاری نشستهام، بلکه از این طریق بتوانم به نقطه مد نظر کارگردان که فیلمی سرشار از رنگ و نور بود، برسم و امیدوارم که عملکردم مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد.
احسان روناسی طراح چهرهپردازی فیلم در ادامه گفت: گریم این فیلم برایم جذاب بود چراکه قرار بود کودک را در صحنهای به میمون تبدیل کنیم و چنین مسئلهای در نظرم بسیار جالب بود.
در ادامه مهرداد جلوخانی، صداگذار فیلم «بام بالا» نیز از لذتبخشی کار کودک گفت و نیما قپانوری طراح جلوههای ویژه فیلم نیز درباره فضای فانتزی فیلم صحبت کرد.
سپس سیدحاتمی در پاسخ به این پرسش که آیا «بام بالا» از «پاتال و آرزوهای کوچک» وام گرفته، گفت: خیر، چنین چیزی نیست اما این خیال که کسی بیاید و آرزوها را برآورده کند، همواره رویای کودکان بوده است و در فیلم و قصهها شکل پرداخت به این رویا تفاوت داشته است.
کارگردان «بام بالا» در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به یکی از اهالی رسانه درباره اینکه چرا سراغ روایتی از طبقه اجتماعی مرفه رفته است، گفت: بر اساس آمار، در شمال شهر تهران، از هر سه ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق میشود. در بحث طلاق اولین ضربه به بچه وارد میشود. در این فیلم، بچهها در گیر و دار این ماجرا هستند و در خلال این قصه، واژه «دوستت دارم» به بچهها یاد داده میشود. همچنین من در این فیلم از این جهت به طبقه مرفه پرداختم که رنگ و لعاب بهتری در این طبقه اجتماعی به چشم میآید.
امیرمحمد عبدی در ادامه گفت: نگرانی ما بلایی است که معضل طلاق بر سر بچهها میآورد و وظیفه خود دانستیم که به این معضل بپردازیم و فکر کنیم که وقتی پدرها و مادرها از هم جدا میشوند، کودکان به چه چیزهایی فکر میکنند. من باید بگویم هدف ما پز دادن با ارتفاع اقتصادی این خانواده نبود!
جواد هاشمی هم که همچون روزهای قبل در این نشست حضور داشت، در پایان اظهار داشت: من بابت ساخت این فیلم به سازندگان «بام بالا» تبریک میگویم چراکه این فیلم، اثر بسیار خوبی است.
«برزنگی» با فضای فانتزی از دنیای پریها و تقابل دیرینه سیاهی و سپیدی
در دومین سانس فیلم «برزنگی» به کارگردانی حسین قاسمیجامی با فضای فانتزی از دنیای پریها و تقابل دیرینه سیاهی و سپیدی به نمایش در آمد. نقش اصلی این فیلم را نوجوانی بازی میکرد که در دنیای موزیکال قصه با رنگ و لعاب ایرانی به دنبال سپیدی بود.
نشست پرسش و پاسخ فیلم «برزنگی» با حضور عوامل و بازیگران با اجرای فرانک آرتا در سالن شماره ۲ سینما فرهنگ برگزار شد.
حسین قاسمیجامی کارگردان فیلم «برزنگی» در این نشست درباره دلیل پرداختن به دنیای کودکان گفت: کرونا محدودیتهایی به وجود آورد، اما در نهایت شرایطی فراهم شد تا ساخت فیلم به قوت خود باقی بماند. من در طول فعالیتم حتی اگر فیلم دفاع مقدس ساختم هم دنیای کودکانه را با خود حفظ کردم. من در سن ۱۱ سالگی از کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان کار خود را آغاز کردم و در سال ۱۳۵۳ اولین فیلمم را ساختم. این نگاه به دنیای کودکان همچنان با من همراه است و علاقهمندم برای کودکان فیلم بسازم. از بین کارهای من، فیلمهای «برزنگی» و «پریا» فانتزی بودهاند، اما «پسران دریا» ژانر متفاوتی دارد. با این حال، همه این آثار به دنیای کودکان اختصاص داشتهاند.
وی ادامه داد: قطعا فیلمهایی که میسازیم از لحاظ صحنهپردازی به فیلمهای غربی نمیرسد، اما در فضاسازی و قصه سعی کردم از مادرم و قصهگوییهایش کمک بگیرم و رنگ و لعاب ایرانی به فیلمهایم بدهم.
آرمین طهماسبی یکی از دو فیلمنامهنویس فیلم درباره نحوه شکلگیری ایده اولیه توضیح داد: ایده اول فیلم از قصه «جوجه اردک زشت» آمد و به تفاوتهای کاراکترهای کودکان پرداختیم تا کودک فیلم در خلال قصه، به دنبال هویت خود برود. قصد داشتیم اقتباس مستقیم و غیرمستقیم داشته باشیم و اشارات قرآنی هم به فیلم اضافه شده است.
در ادامه علی رهگذر بازیگر فیلم درباره بازی در «برزنگی» گفت: من وقتی به مانی اسلامی (بازیگر نقش برزنگی) نگاه میکنم، فقط عشق و علاقه را در وجود او میبینم. من دو فرزند دارم و هدفم این بود تا عشق بیشتری به کودکان بدهیم و در همین راستا خواستم سرمایهگذاران به بخش کودک بیایند و کاری که با عشق تولید شده است، بازگشت مالی هم داشته باشد.
سپیده دستینه بازیگر نقش پریزاد نیز در ادامه این نشست، درباره حال و هوای حضور خود در این اثر، گفت: قبلا تجربه کار کردن با کودکان را در تئاتر داشتم و بازی برای مخاطبان کودک، خصوصا برای کودکان این نسل که بسیار آگاه هستند، چالش بزرگی بود. کودکان به واسطه فضای فعلی جامعه و دنیا از نسل ما آگاهتر هستند و همیشه ساخت فیلم برای نسل جدید برایم مهم بود. تجربه بسیار شیرینی از بازی در «برزنگی» داشتم و از این بابت خوشحال هستم.
الهام اسماعیلی هم درباره نقش خود گفت: من نقش شبح را بازی کردم و تجربه اولین کار سینمایی را با «برزنگی» پشت سر گذاشتم. از کودکی عاشق بازیگری بودم و هیچوقت فکر نمیکردم ورودک به سینما با ژانر کودک و نقش منفی باشد. سعی کردم بهترین بازی خودم را در این نقش ایفا کنم و خانم دستینه و آقای قاسمیجامی به من کمک کردند تا این نقش را بازی کنم. امیدوارم تجربه بازی، باز هم برایم اتفاق بیفتد.
حمیدرضا یراقچیان آهنگساز فیلم «برزنگی» در ادامه با اشاره به نقش موسیقی در فیلمهای کودک عنوان کرد: زمانی که مخاطب موسیقی فیلم را بپسندد، یعنی کارم را درست انجام دادهام. نویسنده فیلم برداشت صحیحی از «جوجه اردک زشت» داشت و همیشه این کاراکتر در کتاب، معصومیت و زیبایی خاصی داشت که به نظر من مانی اسلامی هم از این جذابیت برخوردار بود و بابت حس خوبش سپاسگزارم.
وی ادامه داد: من سعی کردم در این فیلم موسیقی ایرانی را با انواع موسیقی تلفیق کنم، در واقع توازن را به هم زدم تا با وجود آوردن الاکلنگ، موسیقی در سرعت فیلم موثر باشم و سعی کردم موسیقی هالیوودی را ایرانیزه کنم. در واقع جایگاه موسیقی در این کار پررنگ است و در کل به نظر من اگر در فیلمی موسیقی نباشد، آن فیلم نقصان دارد.
قاسمی جامی نیز در پایان صحبتهای خود با اشاره به تولید این فیلم در شرایط کرونایی عنوان کرد: به قدری در سال ۱۳۹۹ حال بدی داشتم و به کرونا مبتلا شدم که فکر نمیکردم بتوانم سال ۱۴۰۰ را ببینم، چه برسد به اینکه فیلم سینمایی «برزنگی» را بسازم. من ساخت فیلم را به فال نیک میگیرم.
همچنین مانی اسلامی بازیگر نوجوان کاراکتر «برزنگی» هم صحبتهای خود را با جمله «سلام من جوجه اردک زشت هستم» آغاز کرد و از قاسمیجامی بابت اعتمادش به او تشکر کرد.
بهرهگیری از خیال و خلاقیت در ایدهپردازی در المپیاد
المپیاد فیلمسازی نوجوانان در سومین روز جشنواره روز پرباری را پشت سر گذاشت و نوجوانان علاقهمند به هنر هفتم پای صحبت مربیان و منتورهای این حوزه نشستند تا ضمن شکلگیری ارتباط بین نسلها، فیلمسازان آینده ایران یاد بگیرند که چطور باید با جادوی سینما مخاطب را راهی سرزمین خیال کنند. چگونگی بهرهگیری از خیال و خلاقیت در ایدهپردازی محور کلاسهای روز دوم المپیاد بود.
تاکید بر هنر خوب دیدن توسط حبیب احمدزاده در کارگاه جشنواره
حبیب احمدزاده هم در قالب کارگاهی تجربیات خود را در اختیار نوجوانان علاقهمند به این حوزه قرار داد و برای بچهها گفت که یک فیلمساز خوب هنر خوب دیدن را در ابتدا میآموزد.
احمدزاده به بچهها توضیح داد: تمام داستانهایی که خراب میشوند به علت کپی کردن است. کپی هیچ ارزشی ندارد و صنعتهای کپی شده واجد ارزش نیستند. سعی کنید در همه مسائل اولین نفر باشید!
گپ و گفت عیرضا تابش با نوجوانان و کارگاه تاثیر انیمیشن بر سلامت روان کودک و نوجوان
علیرضا تابش دبیر جشنواره نیز در سومین روز برگزاری پای صحبت نوجوان علاقهمند به دنیای سینما نشست و همراه با حبیب ایلبیگی از کلاسهای المپیاد فیلمسازی نوجوانان بازدید کرد.
همچنین سارا کهربایی مدرس خلاقیت و هنردرمانگر کارگاهی برگزار کرده بود که در آن به بررسی تاثیرات انیمیشن و کارتون بر سلامت روان کودک و نوجوان پرداخت.
در سومین روز جشنواره تصویر ایستاده علی لندی قهرمان دهه هشتادی هم در سالن انتظار سینما فرهنگ قرار گرفته بود و نگاه نافذ او همسالانش را جذب خود میکرد تا کنار قهرمان همنسلی خود عکس یادگاری بگیرند و دربارهاش بنویسند.
برپایی جشنواره در اصفهان هم مانند گذشته با شور و حال دنبال میشود و استانهای میزبانی این دوره جشنواره نیز با حضور داوران کودک و نوجوان، پرشورتر از گذشته حال و هوایی متفاوت را به جشنواره سیوچهارم بخشیدهاند.