خبرگزاری کار ایران

در آستانه‌ی برگزاری هفته خوشنویسی مطرح شد؛

به زندانی‌ها خوشنویسی بیاموزید/ جهانیان پذیرفته‌اند نستعلیق متعلق به ایرانیان است/ اهمیت دادن به خوشنویسی از ابتذال در مدارس می‌کاهد

به زندانی‌ها خوشنویسی بیاموزید/ جهانیان پذیرفته‌اند نستعلیق متعلق به ایرانیان است/ اهمیت دادن به خوشنویسی از ابتذال در مدارس می‌کاهد
کد خبر : ۱۱۴۲۹۰۶

نشست خبری هفته خوشنویسی، امروز سه‌شنبه بیستم مهرماه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان برگزار و طی آن رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان و برخی از اعضای شورای عالی جزئیات این مراسم را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری انجمن خوشنویسان (به مناسبت هفته خوشنویسی از بیست و یکم تا بیست و هشتم مهرماه) امروز سه‌شنبه بیستم مهرماه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. 

غلامحسین امیرخانی (رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان)، محمدحسین ساکت (نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان)، علی‌اشرف صندوق‌ایبادی (نایب رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان)، محسن میرحسینی (روابط عمومی انجمن)، میرحیدر موسوی (عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان)، یدالله کابلی (عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان) و براتی (مدیر اجرایی) حاضران در این نشست بودند. 

در ابتدای مراسم غلامحسین امیرخانی (رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان) گفت: نقش رسانه در ارائه اخبار بسیار مهم و با اهمیت و موثراست. تاثیر رسانه در ارائه اخبار هنری از قرن بیستم به جریانی عمومی تبدیل شد و اینگونه مردم با هنر آشنا شدند. به همین دلیل حضور خبرنگاران را در نشست‌ها و برنامه‌ها بسیار بااهمیت می‌بینم، لذا از حضور خبرنگاران در این برنامه تشکر می‌کنم. 

امیرخانی با تاکید بر اینکه، اگر مردم در جریان هنرها و اتفاقات مربوط به آن‌ها نیستند باید از رسانه‌ها توقع داشته باشیم، ادامه داد: البته رسانه‌ها و خبرنگاران هم با محدودیت‌هایی مواجهند و کلا این سوال ایجاد می‌شود که آیا واقعا صفحه فرهنگی وهنری در روزنامه‌ها همچنان مورد توجه است؟ باید این توجه وجود داشته باشد تا هنرمندان تجسمی و دیگر عرصه‌ها به مردم و مخاطبان شناسانده شوند. 

رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان در ادامه توضیح داد: به نگاهی به آثار و فعالیت‌ها می‌توان گفت که تعداد نخبگان نسبت به گذشته بیشتر شده است. اگر به رویدادها و نمایشگاه‌ها توجه کنیم، متوجه این کثرت خواهیم شد. به طور مثال اگر در نمایشگاهی دویست اثر داشته باشیم، تعدادی از آن‌ها قابل تحلیل کارشناسانه هستند. اغراق نیست اگر بگویم در اغلب نمایشگاه‌های خووشنویسی اگر مثلا دویست اثر داشته باشیم پنجاه تای آن‌ها ارزش موزه‌ای دارند که اتفاق بسیار خوبی است. 

امیرخانی در ادامه اذعان داشت: حدود دوسال پیش نمایشگاهی داشتیم که چهل خانم نسخ‌نویس آثارشان را نمایش داده بودند. این چهل خانم همه استاد مسلم بودند؛ در حالی که دهه پنجاه تعداد هنرمندان و استادان عرصه خوشنویسی و خط نسخ خیلی کم بود. مورد دیگر اینکه در نستعلیق که خط ملی ماست، وسعت و کیفیت بیشترر است. 

امیرخانی گفت: اینکه چگونه حافظ را به یک انگلیسی یا هند و دیگر کشورها معرفی کنیم، مراتبی دارد زیرا آن‌ها خاطره‌ای ندارند و هنر و موسیقی ما را ندارند. لذا باید برای معرفی هنرمان به دیگر کشورها به مخاطب پیش زمینه‌ای بدهیم و اینکه قوی‌ترین نقد بیشتر از تعریف در ذهن می‌ماند. 

امیرخانی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما تنها تشکیلات مدنی هستیم که به صورت افقی مدیریت خود را تنظیم کرده‌ایم و طی این روند فضا به گونه‌ای نیست که صرفا یک نفر در راس باشد. ما از شهرهای مختلف مدیران تصمیم گیرنده داریم و از تمام ایران منتخبانی داریم که در شورای عالی حضور دارند. 

محسن میرحسینی (روابط عمومی انجمن) پس از امیرخانی به حضار گفت: انجمن چندسالی است بحث هفته خوشنویسی را رقم زده و در این هفته فعالیت‌ها در سراسر کشور جدی‌تر و پررنگ‌تر است. 

در ادامه مراسم محمدحسین ساکت (نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان) گفت: بعد از موسیقی اصیلترین هنر ما خوشنویسی است و بیش از هزار سال است در این زمینه تاریخ مدون داریم. 

او ادامه داد: حال نستعلیق خط ویژه ایرانی، هنری تکامل یافته و بالنده اس؛ هرچند برخی کشورها می‌خواهند آنرا به نام خود بزنند اما موفق نخواهند شد. یک زمانی نستعلیق را در رویدادها راه نمی‌دادند، اما حال پذیرفته‌اند نستعلیق متعلق به ماست و پرکارترین خط در کتابت همین استَ. خوشبختانه این خط در حال تکامل بیشتر است. 

ساکت در ادامه گفت: در مدرسه‌ها باید خوشنویسس رواج پیدا کند، معلم هم نباید معلم ورزش باشد، خوشنویسی به نوعی پیام‌رسانی ایرانی اسلامی است و باید گسترش یابد، به ویژه در بین نوجوانان و جوانان. ؛ به این دلیل که این توجه از ابتذال در مدارس جلوگیری می‌کند. 

وی در توضیح کامل‌تر گفت: خوشنویسی باید در منابع آموزشی ما جدی‌تر و پر رنگ‌تر باشد. پیشنهاد دیگرم آموزش خوشنویسی به زندانیان است و پیامد آن ترویج آموزه‌های دینی، حکمت و اخلاق خواهد بود. وقتی زندانی آموزش دید هنر را به خانه می‌برد و خانواده او نیز به این هنر علاقمند خواهند شد. 

نماینده ارشاد در انجمن خوشنویسان تاکید کرد: وزارت ارشاد باید با بستن سندهای همکاری زمینه این ترویج را فراهم کند و امیدواریم هفته خوشنویسی با هنر و خلاقیت خطاطان همراه باشد. 

علی‌اشرف صندوق‌آبادی (نایب رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان) دیگر مسئولی بود که درباره خوشنویسی و اهمیت آن با حضار صحبت کرد. 

او گفت: خوشنویسی هنری اصیل و ایرانی است و در فرهنگ و تاریخ ما ریشه دارد. این هنر می‌تواند روحیه‌ها را تلطیف می‌کند و امیدوارم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد. 

براتی (مدیر اجرایی)  نیز ضمن تبریک هفته خوشنویسی و روز ملی خوشنویسی، گفت: سال گذشته تعداد زیادی از هنرمندان و استادان به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند و یاد و خاطره آن‌ها را گرامی می‌داریم. 

براتی در ادامه به ارائه آماری کلی درباره انجمن پرداخت و گفت: امروز تعداد شعب انجمن خوشنویسان ایران در داخل و خارج ۳۵۰ شعبه است. شورای عالی و بازرسان از میان فعالان انتخاب می‌شوند و این یعنی انجمن نهادی مدنی و جهانی است. به علاوه اینکه انجمن از سال پیش تا الان ۴۸۰ نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده است. تعداد کلیپ‌های ساخته شده در یک سال گذشته، با موضوع خوشنویسی چهارصدتا بوده است. در ادامه گزارش خبری منتشر شده در طول یک سال در رسانه‌ها هشتصد خبر بوده است. در حال حاضر انجمن یازده هزار و صد وسی نفر عضو فعال دارد. 

او در ادامه توضیح داد: انجمن هزاران نفر را مورد تعلیم قرار داده در حالی که فرهنگ بیگانه بسیار جدی است. خوشنویسی باعث اشتغال شده و جایگاه خود را در میان مردم و هنرمندان پیدا کرده است. به هرحال ایران سرزمین هنرهاست و باید مورد عنایات دولت‌ها قرار گیرد. تورم مالی و اقتصادی بسیار بالا گرفته و کرونا باعث فشار بر هنرمندان شده است. بنا به همه اینها از دولت تقاضای یاری داریم. واقعیت این است که هنرمند معاصر باید کار خود را کند و این کار بسترهای حمایتی می‌خواهد و از دولتمردان و دولت جدید تقاضای عنایات ویژه داریم. 

در ادامه برنامه میرحیدر موسوی (عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان) درباره رویدادهای پیش روی مربوط به دوسالانه خوشنویسی قزوین توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: امسال دوسالانه خوشنویسی و امتیاز آن را به انجمن دادند. از امسال بینال توسط انجمن برگزار می‌شود و ما سعی کردیم با برگزاری جلسات معایب اصلی مرتفع شود. دوسالانه قزوین پنج روزه است و بیست و دوم مهر افتتاح می‌شود و اختتامیه آن با حضور وزیر ارشاد و اساتید برگزار خواهد شد. 

او گفت: در دوره‌های قبل اعتراض‌هایی از سوی جوان‌ترها مطرح بود مبنی بر اینکه حضور بزرگان و استادان در رویداد فرصت آن‌ها را برای حضور و دیده شدن می‌سوزاند، بنابراین امسال بخش جداگانه‌ای برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شده که جوایز ویژه‌ای هم دارد. مورد دیگر اینکه دوسالانه در بیست و هشت استان کشور برگزار خواهد شد. 

او افزود: امسال بخش نقاشی خط، به چهار رشته همیشگی اضافه شده و تعداد آثار ۱۱۴۱اثر بوده است. در خلال برنامه‌ها بزرگداشت عماد الکتاب را داریم و برگزاری برنامه‌های زنده‌ای را هم در دستور کار داریم که طی آن‌ها درباره عمادالکتاب هم صحبت خواهد شد. داوران هم در لایوها حاضر می‌شوند به سوالات پاسخ می‌دهند. 

در ادامه برنامه میرحسینی درباره برنامه‌های انجمن در هفته خوشنویسی در تهران و دیگر استان‌ها توضیحاتی داد. او گفت: بحث دوسالانه خوشنویسی قزوین را را داشتیم که هماهنگی آن با هفته خوشنویسی کار دشواری بود اما با تلاش دوستان و همکاران این امر میسر شد. 

او اضافه کرد: برنامه‌های هفته خوشنویسی را کرونا تحت تاثیر قرار داد، تحت چنین شرایطی برنامه‌ها توسط ستاد به شعب دیگر استان‌ها ارائه شده است. آن‌ها پوستر و بنر در شهرها نصب می‌کنند و برنامه‌های لایو هم دارند. دیدار با اساتید و مدیران نیز یکی دگر از برنامه‌های ما در تهران و شهرستان‌هاست. 

او گفت: در کنار برنامه‌های مذکور، کارگاه‌های خوشنویسی، کاغذسازی، آهار و مرکب را خواهیم داشت. غبارروبی از آرامگاه بزرگان و اساتید هم برنامه دیگر ما در تهران و شعب استان‌هاست. کوهنوردی هم پروژه‌ای است که به نام استادان بزرگ برگزار می‌شود و در استان‌ها هم وجود دارد، تشویق خردسالان فارغ‌التحصیل و نوابغ هم جز برنامه‌های ماست و به آن پرداخته می‌شود.

او در پایان گفت: ایجاد ساز و کار و تعامل با رسانه هم برنامه دیگر شعب استان‌هاست. هر شب لایو خواهیم داشت و مراسمی در دزاشیب داریم که به فعالیت‌های زنده‌یاد جهانگیر نظام العلما می‌پردازد. درا دامه هم از کتاب «راز سر به مهر» که توسط آقای خیام (یکیاز اعضای شورای عالی انجمن) جمع‌آوری و تالیف شده، رونمایی می‌شود. کتاب میرعماد هم قرار است در کاخ سعدآباد رونمایی شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز