خبرگزاری کار ایران

عملیات روانی با تکنیک منفورسازی

عملیات روانی با تکنیک منفورسازی
کد خبر : ۱۰۹۰۰۲۷

به گزارش ایلنا، رسانه‌ها برای جذب مخاطب از شیوه‌های مختلفی بهره می‌گیرند. هر رسانه بنا بر رسالت و هدفی که دنبال می‌کند به روشی مخاطبان خود را جذب می‌کند. یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای منفورسازی است. در این تکنیک رسانه موردنظر تلاش می‌کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده، گروه یا کشورهای خاص برانگیزد.

به‌طور مثال نزدیک به پایان جنگ جهانی دوم هواپیماهای آمریکایی بر روی هیروشیما و ناکازاکی با انداختن بمب‌های اتمی بیش از 100هزار نفر غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به قتل رساندند. اما یک هفته بعد از این اتفاق وحشتناک، یک نظرخواهی عمومی نشان داد که کمتر از 5درصد از جمعیت آمریکا مخالف استفاده از آن سلاح‌ها بودند. عجیب‌تر آنکه 23درصد از مردم آمریکا اعتقاد داشتند پیش از آنکه اجازه تسلیم شدن به ژاپنی‌ها داده شود باید بمب‌های بیشتری ریخته می‌شد و این به دلیل همان عملکرد رسانه‌های آمریکایی در اهریمن‌سازی از ژاپنی‌ها بود.

در این تکنیک رسانه‌های آمریکایی چهره‌ای از ژاپن در نظر مردم آمریکا ساختند که آن‌ها بدون در نظر گرفتن جنبه انسانی قربانیان این حادثه، نابودی آن‌ها را بدون عذاب وجدان بپذیرند.

به همین دلیل در این تکنیک اگر گروهی منفور، از موضوعی پشتیبانی کنند، صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن آن موضوع، رسانه وجهه منفی گروه حامی را بزرگ‌نمایی می‌کند و از این طریق، بر مواضع جمعیت مخاطب اثر می‌گذارد.

#سواد رسانه ای

#فضای مجازی

#شبکه های اجتماعی

#منفور سازی

حجم ویدیو: ۱۵.۱۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۱ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز