آیین نکوداشت مصطفی معین برگزار شد
آیین نکوداشت مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش ایلنا، آیین نکوداشت مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری عصر روز سهشنبه ۲۸ بهمنماه به میزبانی کتابخانه ملی ایران و با حضور اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا ظریفیان رییس اندیشگاه این سازمان و جمعی از دوستان و همکاران مصطفی معین سالن همایشهای این سازمان برگزار شد.
اشرف بروجردی: مصطفی معین اندیشمندی بیادعا است
در ابتدای این مراسم اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر دانش، تفکر، تدبیر و اخلاق مصطفی معین تاکید کرد و گفت: مصطفی معین اندیشمندی بی ادعا است. او کسی است که دانش را با تفکر، تدبیر را با تصمیم، اخلاق را با علم و مدارا را با صبوری ممزوج ساخته است.
وی ادامه داد: مصطفی معین اندیشمندی بیادعا است؛ بدون شک سخن گفتن از مصطفی معین نه کاری آسان که نیازمند ژرفاندیشی و توجه به ابعاد شخصیتی است ذیوجوه، او کسی است که دانش را با تفکر، تدبیر را با تصمیم، اخلاق را با علم و مدارا را با صبوری ممزوج ساخته و من امروز از زاویه تصدیگری وی در منصب وزارت علوم میخواهم سخن بگویم و ورود به عرصههای دیگر و اثرگذاری و اثر بخشی او را سایر یاران همراهشان محول میکنم بهویژه عرصه سیاست را.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: حضور او در مسند وزارت علوم معنی بخش حکمرانی است که به تعبیر افلاطون یک حکمران اگر برخوردار از سه صفت حکمت، شجاعت اخلاقی و اعتدال باشد مدینه فاضلهای شکل خواهد گرفت که سعادت همگان را فراهم میسازد و شهاب الدین سهروردی حاکمیت حکیمی متأله را راه رسیدن به مدینه فاضله میداند و این دو نظر یعنی همین انسان وارستهای که میتواند ترسیمگر مدینه فاضلهای باشد که در آن امانت ها به اهلش سپرده می شود که خداوند میفرماید: أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ الی أَهلِها و اهل آن همان کسی است که قدرت اندیشه و دانش، عقل و تدبیر و اخلاق و امانتداری را به مدد گرفته تا مصداق این آیه شریفه باشد که میفرماید : إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ و اکنون رشته کار به دست امینی اندیشمند سپرده شده است. که اساس و مبنای مدیریتش را تحول و تغییر آنچه بوده و آنچه باید باشد آن هم بر مبنای دانش و تعامل قرارداده است تا بتواند فرهنگ اداری را تحولی دیگر بخشد و شأن دانش و دانشمند و دانشجو را به دیگران و به خودشان بشناساند. در حالیکه خود این تجربه را قبلاً نیاموخته که چگونه میتوان فرهنگ یک ملت را متحول کرد.
وی ادامه داد: لیکن نیک میداند که تحول فرهنگی از دو ویژگی باید برخوردار باشد گفتمان بر اساس دانش و تصمیم بر اساس تدبیر اما قبل از آن باید صداها را بخوبی شنید و آنها را به سخن در آورد لیکن این نیز نیازمند تجربه زیسته است که آزمونی بر آن مترتب نبوده است. پدیدارشناسان نشان دادند که تأمل در تجربهها و پدیدارهائی که بر ما ظاهر میشوند و ما محمل آنها هستیم میتواند منبع بزرگ خلاقیت و دانش باشد پس ابتدا باید با بهرهگیری از تجربیات گذشته به وضع حالمان اشراف بیابیم تا آگاهیها، نگرشها و مهارتهایمان در شکلدهی به پایگاه اجتماعی بتواند نقشآفرین باشد.
بروجردی افزود: معین با درک همه این ملزومات و برخورداری از آنها تن به پذیرش مسئولیت در منصب یکی از مراکز علمی داد تا بتواند جایگاه دانش را ارتقایی دیگر بخشد.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: شخصیتی که امروز از او تکریم میشود، از این جنس است. او میخواهد تحولی دانش بنیان را پایهگذار باشد تا اندیشهها بارور شده، به مدد اصلاح جامعه برآید و بدینسان راه نجات بشر هموار گردد. احتمالاً او مصداق این شعر سعدی میتواند باشد که میگوید: صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه/ بشکست عهد صحبت اهل طریق را؛ گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود /تا اختیار کردی از آن این فریق را؛ گفت آن گلیم خویش بدرمیبرد زموج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را.
وی اظهار داشت: و بر همین سیاق بود که شاهد تحولی بزرگ در بارور کردن اندیشه و توسعه دانش در وزارت علوم و در میان اصحاب اندیشه بودیم و آنچه موفقیت او را رقم زد اخلاص و صداقت و امانتداری بود که ثمرهاش را صاحبان اندیشه دریافتند و از آن دوران بهخوبی یاد میکنند.
بروجردی تاکید کرد: او هرگز در این مسیر غرّه نگشت و با صلابت و جدیت به آنچه باور داشت پایبند بود چرا که نیک میدانست امانتداری و وفای به عهد از اصول اولیه باورهای ایدئولوژیکش است. او برای رسیدن به موفقیت یاران همراهی را برگزید که تا پایان مسئولیتش او را چون نگین انگشتری در بر گرفته و یاری رسانش بودند و بدینسان توانست کارنامه موفقی از حکمرانی بر مسند وزرات علوم را به یادگار گذارد بدون اینکه فراموش کند که این مأموریت امانتی است در جهت توسعه ایران عزیز و عرصة علم و دانش تا از معبر آن به درک معنای زندگی دست یابیم و معنای زندگی رسیدن به کمال در پرتو معرفت الهی است و او اینچنین بود: و مصداق این معنی قرار گرفت که: آشنایان ره عشق در این بحر عمیق/ غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده.
منصور غلامی: تقویت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مناطق کم در دوران معین
در ادامه این مراسم صحبتهای رییس دولت اصلاحات به صورت تصویری پخش شد و در ادامه آن نیز پیام منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد. در بخشی از این پیام چنین آمده است: از برجسته ترین خدمات معین در نظام آموزش عالی کشور می توان به گسترش و تقویت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در مناطق کم برخوردار، در چارچوب فراگیر ساختن عدالت آموزشی، توسعه زیرساخت فناوری در نظام آموزش عالی با رویکرد حرکت به سوی همگرایی علم و فناوری و تغییر ماموریت وزارت متبوع به علوم، تحقیقات و فناوری با هدف شکل گیری شبکه سیاسی علم و فناوری اشاره کرد. افزون بر این، توجه به امر فرهنگی و اجتماعی و توجه به مسئولیت مدنی کنشگران دانشگاهی نیز مورد اهتمام ایشان بوده است. دغدغههای معین چنان که کارنامه پربار و درخشان ایشان گواهی میدهد هرگز محدود به عرصه علم برای علم نبوده است بلکه فراتر از آن رفته و به مرزهای خارج از نهاد علم، یعنی مقام نظر و عمل هم تسری یافته است. برای ایشان توسعه علم در معنای فراخ و گسترده آن اهمیت داشته و این توسعه را نه فقط در فرد عالم بلکه ابتنای آن را در اجتماعات و انجمن های علمی که واجد مسئولیت پذیری اجتماعی، فعالیت داوطلبانه، عمل اخلاقی، خرد جمعی و انتقادی هستند شایان توجه دانسته است که برای آن در ساحت اجتماعی و فرهنگی، مدنیت اجتماعی، فرهنگ مدنی و گفتوگوی سازنده آشکار میشود. بیگمان هویت دینی و ملی و خوانش درست تاریخ و ترویج علم، از این منظر که به فراخوان سرمایههای فرهنگی دیروز منجر شود و در افق امروز خوانشی تازه از آنها با هدف تقویت هویت و بازخوانی درست از خویشتن خود انجام شود امری شایان توجه بوده است. در این مسیر بیش از هر چیز نیاز به ایمان و فروزان نگه داشتن این باور داریم که امید چراغی برای راهگشایی در تاریکی روزهای سخت است.
غلامرضا ظریفیان: مصطفی معین پایهگذار دانشگاه دانشبنیان با خروجی دانشجوی دانشپذیر بود
رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آیین نکوداشت وزیر اسبق علوم تحقیقات و فناوری گفت: مصطفی معین طراح برنامههای استراتژیک سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی دانشگاهها بود زیرا پایه گذار و معتقد بود دانشگاه دانشبنیان باید دانشجوی دانش پذیر تحویل جامعه دهد.
رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه عنوان کرد: خداوند دانش را به هر کسی که ظرفیت داشته باشد اهدا میکند. معتقدم معین حکیم است، زیرا در گذشته نیز به پزشکان حکیم میگفتند و معین نیز پزشک است و به روایتی او دارای ویژگیهایی نظیرعلم، عدل، دانایی، دانش، معرفت فرهنگی، درست کرداری و دوست گفتاری است و در طول ۲۵ سال ارتباط نزدیکی که با معین داشتم این خصایص را از او جستم و تجربه کردم.
ظریفیان تصریح کرد: یکی از آثار حکیم بودن حضور در عرصههای سیاسی و اجتماعی است، همانطور که خداوند از دانشمندان و عالمان پیمان گرفته تا برای مظلومان و گرسنگان نقش ایفا کنند و به فرموده امیرمومنان (ع) در مقابل ظالمان و رانتخواران به پاخیزند.
وی ادامه داد: به تعبیر مقصود فراستخواه – جامعهشناس معین یک کنشگر نبضی است، زیرا صفاتی چون پزشک، دیندار، روشن فکر، مدیر مشارکت جو و سیستم ساز، اصلاح طلبی با اصول روشن، مدافع دانش و نهاد علم و استقلال آن، مروج اخلاق آکادمیک، مدافع حقوق بشر و توسعه دهنده فرهنگ است.
ظریفیان با تشریح تجربه زیسته خود که دربرگیرنده خاطرات زیادی از معین است، افزود: با معین سال 1376 آشنا شدم و با وزیر علوم که معین بود به جلسات شورای عالی امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی میرفتم و به بنده توصیه میکردند که در این جلسات از ابهت بزرگان جلسات واهمه ای نداشته باشم و اگر حرف حقی بود حتما آن را عنوان کنم.
وی افزود: معین در دورانی که مسئولیت در وزارت علوم داشتم ما را موظف کرده بود تا برنامه استراتژیک سیاسی و فرهنگی و زیست محیطی دانشگاهها را تهیه کنیم، زیرا معتقد بودند دانشگاه دانشبنیان باید دانشجویی دانش پذیر تحویل جامعه دهد و فوق برنامهها را عین برنامه میدانستند.
ظریفیان ادامه داد: حاصل این فعالیتها از سال ۷۶ تا ۷۸ - تشکیل دو هزار تشکل علمی و فرهنگی در دانشگاهها شد و سه هزار نشریه دانشجویی به چاپ میرسید و جشنوارههای دانشگاهها تنه به جشنوارههای ملی و فجر میزد.
وی ادامه داد: معین حتی در دوران وزارت هرگز به ما عنوان نکردند که از چه جریانی حمایت کنیم. وی حراستهای دانشگاهها را تبدیل به حراستهای علمی و آموزشی کرده بود و حراستها به جای مچ گیری به موقعیتی برای حفظ بیشتر مصونیت اساتید و دانشجویان تبدیل شده بودند بنابراین معین هیچ زمانی نگاه طبقاتی به کسی نداشت، البته با مسئولین برخورد جدی داشتند ولی با دانشجویان برخوردشان با عطوفت بود.
رئیس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطر نشان کرد: بنده به چند شخصیت از جمله شهید بروجردی و معین علاقهمندم. زیرا معین، ابهت قدرت متمرکز را به قدرت منتشر، رواج دادند و به واقع دوستی با معین مقام امنی است.
رضا ملکزاده: معین طراح طب روستایی است
رضا ملکزاده همکار مصطفی معین به فعالیتهای انقلابی وی اشاره کرد و گفت: یکی از آرمانهای مصطفی معین همواره این بود که در جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه و حوزه سلامت الگو داشته باشیم. او شورای برنامه ریزی استان فارس را در ابتدای فعالیت خود تشکیل داد و در کنار آن طرح طب روستایی را برای رسیدگی به روستاها و مناطق محروم مطرح و دنبال کرد، او با تمام وجود تلاش میکرد که به همه مردم ایران خدمت کند. خدمات علمی ماندگار معین را میتوان در تشکیل هیاتهای امناء دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، تاسیس و توسعه دانشگاهها در مناطق محروم کشو، ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، گسترش تحصیلات تکمیلی و طراحی و اجرای نظام آموزشها علمی و کاربردی (دانشگاه جامع) و برنامه ریزی و گسترش آموزش های نیمه حضوری و از راه دور (دانشگاه پیام نور)، تاسیس و گسترش مراکز رشد علم و فناوری و پارکها و شهرکهای تحقیقاتی، توسعه و تقویت انجمنهای علمی و تخصصی و تقویت مجلات و نشریات علمی و تخصصی تنوع بخش به خدمات و منابع درآمدی آموزش عالی خلاصه کرد.
هادی خانیکی: مصطفی معین صادقانه نقد میکند
هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات اظهار داشت: معین دور از قدرت و کنش درجامعه مدنی موسسه رحمان و انجمن اخلاق در علم و فناوری را تاسیس کرد.او امروز تصمیم گرفته به اختیار خود با میراثی در توسعه علمی بازنشسته شود.او همواره مقام را سخت می پذیرفت اما راحت وا مینهاد. این شخصیت صادقانه نقد میکند و دلسوزانه راه مینماید.
همچنین ایرج فاضل از دیگران همکاران مصطفی معین در دولت و نظام پزشکی گفت: مصطفی معین انسانی درستگو، قابل اعتماد و اتکا است. او دانشمندی است که از ابتدای انقلاب اسلامی تلاش کرد این مسیر را به سمت پیشرفت هدایت کند.
جعفر توفیقی: استقلال دانشگاهها در دستور کار معین بود
در ادامه جعفر توفیقی از همکاران مصطفی معین در وزارت علوم تصریح کرد: شایستگی و ویژگیهای مصطفی معین به میزانی برجسته است که در افکارعمومی و جامعه علمی انعکاس بارز و روشن دارد. من در سال ۷۶ به عنوان معاون آموزشی در خدمت مصطفی معین بودم. از ویژگیهای شخصیتی او میتوان به سختکوشی، پرتلاشی، مصمم بودن وی اشاره کرد نظام علمی کشور باید یک سر و گردن فراتر از سایر وزارتخانهها باشد، این نیازها منجر به ۲ تحول اساسی در فاصله سالهای ۷۶ تا ۸۴ شد، یکی از آنها بحث استقلال دانشگاهها بود که به طور جد در دستور کار معین قرار گرفت و از آن می توان به عنوان یک دستاورد طلایی در حوزه مدیریت این شخصیت یاد کرد.
رضا امین: معین به آموختن علاقهمند است
رضا امین هم از دیگر مهمانانی بود که پیام وی در این جلسه پخش شد. وی که از اساتید وزیر سابق علوم در شیراز، است درباره وی گفت: معین به آموختن به دستیاران جوان و دانشجویانی که دوره بالینی را میگذراندند علاقهمند بود. وی مدیری متدین، اهل مطالعه، علاقهمند به تحقیق و پژوهش و دلسوز بیماران بود.
احمد جلالی: معین به اعتلای علمی و فرهنکی در یونسکو اهمیت میداد
احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو در آیین نکوداشت مصطفی معین وزیر اسبق وزارت علوم تحقیقات و فناوری با ارسال پیامی صوتی از مقام علمی مصطفی معین تجلیل کرد و گفت: رحمت بر پدر و مادر معین که نام مصطفی را بر او خود گذاشتند.
وی درباره دغدغه او نسبت به جایگاه ایران در یونسکو اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۷۶ معین، سفیر ایران در یونسکو را معرفی کرد و تاکید داشت جایگاه ایران در نهاد حاکمیتی یونسکو براساس جایگاه تاریخی ایران ارتقا پیدا کند و بر مشارکت جدی در کارگروههای یونسکو تاکید داشت. در سال ۱۳۷۸ به عضویت شورای یونسکو که قلب تصمیم گیری یونسکو به حساب میآمد؛ درآمدیم. در سال ۱۳۸۰ نیز نامزد کنفرانس عمومی یونسکو شدیم و با وجود اینکه حادثه ۱۱ سپتامبر نیز رخ داده بود ولی با اعتماد به نفسی که داشت و همچنین اعتماد به نفسی که میبخشید در این زمینه نیز موفق شدیم.در سال ۱۳۸۱ نیز دفتر مرکزی یونسکو در تهران تاسیس شد و کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان نیز با محوریت ایران از این موقعیت بهرهمند شدند.
وی افزود: معین دغدغهای مهم در حوزه یونسکو داشت و این بود که جایگاه اخلاق در علم در این سازمان خالی است، بنابراین با ابتکار معین جایزه اخلاق در علم با عنوان جایزه ابن سینا برای اخلاق علم در یونسکو به تصویب رسید و هر دو سال یک بار این جایزه در سازمان ملل اهدا میشود.
جلالی خاطرنشان کرد: در حوزه اخلاق در علم، 5 جایزه در دنیا مطرح است، ولی به جرات میتوان گفت جایزه ابن سینا برای اخلاق علم در سطح سازمان ملل در جایگاه نخست قرار دارد و این جایزه از ابتکارات معین در سازمان ملل است. رضا فرجیدانا رییس وقت دانشگاه تهران در دوران وزارت مصطفی معین گفت: مدیریت قاطع اما دلسوزانه وی درعرصه آموزش عالی از ویژگیهای معین بوده است، او قاطعانه از حریم دانشگاه و دانشگاهیان دفاع میکند.
محمدحسین بنیاسدی: معین سیاستمداری اخلاقمحور است
محمدحسین بنی اسدی عضو هیات علمی انجمن اخلاق اظهار داشت: برای سیاستمداران اخلاقمحور، قدرت ارزش چندانی ندارد، این خدمت است که ارزشمند است، این دسته از افراد دنبال عدالت و خدمت هستند، مهمترین و عالیترین این الگو پیامبر اکرم (ص) است و بعد از آن عدالتخواهی امام علی (ع) است که سرمشق قرار گرفته است؛ در روزگار خودمان در اینزمینه الگوهایی هستند که میتوان به ماندلا و آیتالله طالقانی اشاره کرد، در همین زمینه توجه به زندگی مصطفی معین خالی از فایده نیست. او در دوران وزارت خود اهدافی را دنبال میکرد، او تاکید داشت که دانشگاه ها باید استقلال و آزادی علمی داشته باشند.
فاطمه راکعی: باور به توانایی زنان از ویژگیهای اخلاقی معین است
فاطمه راکعی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: اخلاق و فرهنگ از هم جدا نیستند و بُعد فرهنگی و اخلاقی مصطفی معین در وجود او نهادینه شده است. باور به توانایی زنان از ویژگیهای اخلاقی او است و تشکیل کنگره «زن، دانشگاه و فردای بهتر» یکی از این اتفاق های مثبت در زمان تصدی گری معین است و مقدمه ای برای پیشبرد اقدامات در حوزه زنان شد.
رضا خاتمی: معین علم را کلید حل مشکلات میداند
پخش پیام رضا خاتمی، نماینده مجلس ششم بخش دیگر از آیین نکوداشت مصطفی معین بود. وی با اشاره به تلاش معین برای تاسیس نهادهای علمی و مدنی اشاره گفت: تلاش معین او این بوده است که بگوید علم کلید حل مشکلات است و نه ایدئولوژی و نه شعار. اگر امروز اوضاع نابسامان است، به خاطر بی ارزش بودن عقل و علم است. معین کوشید عقلانیت را سیطره دهد و علم را حاکم کند، این امر بیتردید عملی خواهد شد. او برای ما یک فرد نیست بلکه یک راه و یک الگو است، قدردانی از او قدردانی از عقل و علم است.
سمیه توحیدلو: معین بر پیمانش وفادار ماند
سمیه توحیدلو عضو انجمن دانشگاه، کنگره مولانا گفت: مصطفی معین برای ما به مدد استعفای پر معنایش برای حراست از فضای داتشگاه تبدیل به فردی شده بود که بر پیماش وفادار است. وی یکدستترین و استوارترین تیمهای تاریخ جمهوری اسلامی ایران را داشت که این خود ماندگار است.
محمدصادق کاملان: تفکر عالمانه و فکر کردن امتیاز بزرگ معین است
در ادامه محمد صادق کاملان متفکر حوزه و استاد دانشگاه گفت: معین از فضایل و شایستگیهای فراوانی برخوردار است اما تفکر عالمانه و فکر کردن او امتیاز بزرگی است. به قول حضرت امام (ره) حوزه و دانشگاه دو جامعه فرهیخته و متفکر است واگر این دو نسبت به یکدیگر دیدگاهی همراه با مساعدت داشته باشند به طوری که هیچ کدام مورد نهی قرار نگیرد، جامعه اصلاح میشود.
گوهرالشریعه دستغیب: معین با مردم زندگی میکند
گوهرالشریعه دستغیب فعال سیاسی و نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مصطفی معین، داماد خانواده ما هست و ما برای ازدواج تک دخترمان حساس بودیم. از همان دیدار نخست سیمای مصطفی معین جلوه یک مرد مومن و با اندیشه و فهیم را داشت و مرحوم اسدی همسر بنده نیز تا زمانی که زنده بود برای چنین آشنایی و دامادی معین، خدا را شاکر بود. یکی از مهمترین ویژگیهای مصطفی معین مردمی بودن او است، یعنی انسانی است که با مردم زندگی میکند.
وی تصریح کرد: در یک دوره در مجلس شورای اسلامی با او هم دوره بودیم و بسیاری از نمایندگان از رابطه مادرزن و دامادی معین سوال میکردند، در حالی که با توجه به ویژگیهای او مانند پسران خودم است و پسران بنده نیز او را مانند برادر تلقی میکنند.
فرزند مصطفی معین: به شاگردی پدرم افتخار میکنم
محمد معین فرزند مصطفی معین گفت: نمیدانم در نقش فرزند صحبت کنم یا یک شاگرد، او یک استاد بالفطره است، من فراتر از مناسبات خونی خداوند را شاکرم که چنین معلمی را سالیان سال در کنار خود داشتهام و به شاگردی او افتخار می کنم. او فردی است که توکل فلسفی عمیق به خداوند و کائنات دارد و این امر باعث شد بسیار اندک او را مضطرب میبینم او همیشه آرامش عجیبی دارد.
وی ادامه داد: پدرم در سختترین زمانها همچنان امیدوار و خوشبین است و این مهم را از او یاد گرفتهام. خوش بینی گوهر کم یابی است که هرفردی آن را داشته باشد بیتردید خوشبخت است، او به رغم مشغله های بسیار فراوان، در دوران وزارت و دهها فعالیت سنگین اجتماعی، اما همزمان در خانواده رابطه عمیق و پر از آرامش را حفظ کرد. او نهایت مسئولیت پذیری را نسبت به همنوعان و جامعه خود دارد، من کمتر کسی را دیدهام که به اینمیزان احساس مسئولیت در قبال جامعه داشته باشد. او پس از استعفا در کمال شگفت همه به قدرت بازنگشت و به حوزه فعالیتهای اجتماعی پرداخت، او عطش خدمت در راستای مسئولیت های اجتماعی را دارد.
در پایان مراسم نکوداشت مصطفی معین بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان شیراز توسط حمیدرضا بیدگلی قرائت شد و با اهدای لوح تقدیر از سوی اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از مقام علمی مصطفی معین تجلیل به عمل آمد.