دبیر علمی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) مطرح کرد:
جشنواره از رسانههای تمام جناحها و اقشار اثر دریافت کرده است
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و دبیران علمی و اجرایی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) با شرکت در نشست خبری از تمدید مهلت ارسال جشنواره تا نیمه فروردین ماه سال آینده خبر دادند.
به گزارش ایلنا، علت تمدید استقبال رسانهها از بخشهای مختلف جشنواره، استفاده از مناسبتهای ملی و معنوی ماه رجب و شعبان و عید نوروز و آماده نبودن شرایط کشور برای برگزاری حضوری جشنواره به علت کرونا اعلام شد.
دکتر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و دبیر علمی اولین دوره جشنواره رسانهای امام رضا (ع) در گفتگو با خبرنگاران افزود: تاکنون هزار و ۹۰۰ اثر از استانهای مختلف حتی از استانهای با برادران سنینشین به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و پیشبینی میشود این میزان با توجه به مناسبتهای پیش رو افزایش قابل توجهای داشته باشد.
دبیر علمی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا (ع) گفت: مراسم پایانی این جشنواره در صورت مساعد بودن شرایط به مناسبت عید سعید فطر اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
ویژگیهای جشنواره
دبیر علمی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا (ع) تنوع و تعدد آثار از همه مناطق، وجود داوران با اندوختههای تجربی و تئوریک بالا، توجه ویژه به رسانهها و قالبهای جدید و اختصاص بخش ویژه به تولیدات در فضای مجازی در جشنواره مذهبی و محدود نبودن آثار جشنواره به آثار منتشره را از جمله ویژگیهای متمایز این جشنواره دانست و گفت در این جشنواره حتی از طرح و ایدههای مرتبط با فرهنگ رضوی ارزیابی و در صورت داشتن استاندارهای لازم برای تولید حمایت میشود.
نصرالهی همچنین مزین بودن اسم جشنواره به نام مبارک امام رضا (ع) و مردمی و معنوی بودن جشنواره را ویژگی خاص این جشنواره دانست و افزود: این جشنواره از رسانههای تمام جناحها و اقشار و از مناطق مختلف تاکنون آثار ارزشمند دریافت کرده است و شواهد نشان میدهد هر کسی با هر نگاه سیاسی سعی کرده است عشق و ارادت خود را در قالب تولیدات متنوع به جشنواره عرضه کند.
دبیر علمی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا ع با دعوت از از همه اهالی رسانه به عنوان خادم رسانهای برای ترویج فرهنگ رضوی گفت رسانهها، سفیران مردم ایران و فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی آنها به ویژه سفیران فرهنگ رضوی هستند و رسانهها با ترویج سیره امام رضا ع بویژه در گفتگو و مباحث علمی و اقناعسازی حتی مخالفان میتوانند بسیاری از مخاطرات و بحرانهای دنیای امروز را حل کنند.
نصراللهی جشنوارهها را فرصتی برای شناخت فرصتها و تهدیدها و همچنین نقاط قوت و ضعف و نیز همافزایی و همراهی اهالی و فعالان رسانهای دانست و گفت: جشنواره رسانهای امام رضا (ع)، فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانهای، حمایت از آنها، بهره مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران به منظور برنامهریزی دقیقتر در دوران پساکرونا و همچنین فرصتی برای همافزایی، شبکهسازی و افزایش خادمان رسانهای و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانهای در حوزه معارف رضوی است.
وی گفت با برگزاری صحیح جشنوارهها میتوان از دل آنها افق، اهداف و راهبردهای اصلی را استخراج کرد و مبنای کار رسانهای برای آینده قرار داد.
پرهیز از کمیگرایی و توجه به سوژههای فراتر از حرم و مشهد
دبیر علمی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا (ع) در بخش دیگری از سخنان خو در تشریح برخی از شاخصهای اریابی آثار جشنواره گفت توجه به سوژه اختصاصی، پرداخت اختصاصی، رویکرد روندی، راهبردواقع نمایی، جامعیت، ساختار و تنظیم و قالب رسانهای متناسب با مخاطبان و رسانهها و توجه به پیرامون را جمله معیارهای مهم ارزیابی آثار دریافتی است.
نصراللهی با رد کمیگرایی و راهبردهای مغایر با اخلاق دینی و اسلامی اغراق و بزرگنمایی گفت خادمان و فعالان رسانهای باید تلاش کنند فرهنگ و ارزشهای رضوی و عشق و ارادت مردم و برکات وجود امام رضا ع را واقع نمایی کنند و موضوعات مربوط به امام رضا (ع) به جای داخل حرم و مشهد و افراد معروف و مسئول، از حاشیه و پیرامون و افراد گمنام کشف و واقع نمایی شود.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با انتقاد از سهم پایین خبرهای دینی و همچنین پرداخت نامناسب آن گفت میزان آثار مذهبی در ایران هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت ضعیف است و درشان این کشور مسلمان نیست.
جشنواره شتابدهنده تولیدات امام رضایی
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی هم در ابتدای این نشست رسانهای با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب به اخلاق و معنویت به عنوان دو محور اصلی در چهل سالگی انقلاب اسلامی تاکید دارند، تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم جشنواره رسانهای امام رضا (ع) این است که به عنوان شتابدهنده تولیدات امام رضایی، پیوندزننده مجموعههای مختلف و هنرمندانی که دل در گرو اهل بیت (ع) دارند با آستان قدس رضوی باشد.
خیرجو با اشاره به تدوین طرح شبکه خادمیاران رسانهای گفت: قرار است برای تمام ارادتمندان به ساحت حضرت رضا (ع) که در حوزههای متنوع فعال و علاقهمند به خدمت رسانهای هستند، زمینه ارائه خدمت فراهم شود.
به گفته وی، تشکیل بانک ایده و سوژه خبری و رسانهای، یکی دیگر از اقدامات مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در راستای تحقق خادمیاری رسانهای است تا همه علاقهمندان به خدمت که امکانات رسانهای لازم را در اختیار ندارند، از این فرصت معنوی بهرهمند شوند.
محسن هوشمند دبیر جشنواره رسانهای امام رضا (ع) و معاون مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی هم، چهار هدف کلی برگزاری این جشنواره را گسترش و ترویج آموزههای و فرهنگ والای رضوی در عرصههای مختلف، بازخوانی مفاهیم بنیادین در سیره امام رضا (ع)، حمایت، تجلیل و تکریم از پدیدآورندگان آثار فاخر رضوی و نیز توجه به ابعاد کمی و کیفی آثار رسانهای عنوان کرد.
دبیر اجرایی نخستین جشنواره رسانهای امام رضا (ع) گفت: خبر، گزارش، سرمقاله، یادداشت، مصاحبه، عکس و گزارش خبری و اینفوگرافی در بخش رسانههای خبری و تحلیلی، پادکست، طرح بازی و نرمافزار و موشن گرافی در بخش رسانه مجازی و برنامه تلویزیونی، رادیویی، مستند و نماهنگ تلویزیونی از جمله قالبهای رسانههای صوتی و تصویری نخستین جشنواره رسانهای امام رضا ع هستند و متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت نام شرکت در جشنواره میتوانند به وب سایت این جشنواره به نشانی mediafest. razavi. ir مراجعه کنند.