در نشست خبری جشنواره هنرهای تجسمی مطرح شد؛
جشنواره جای بینالها را نگرفته/ امسال زنان حضور چشمگیری دارند
نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، صبح امروز سهشنبه ۱۴ بهمنماه در سالن اجتماعات معاونت هنری واقع در طبقه پنجم دفتر موسیقی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی مظفری (رییس شورای سیاستگذاری)، علی اشرف صندوق آبادی (دبیر جشنواره) و احمد وکیلی (دبیر هنری و کیوریتور بخش چاپ دستی) مسئولانی بودند که در نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور داشتند.
حتی مخالفان هم جشنواره را دنبال میکنند
ویژگی عمده جشنوارههای فجر عام بودن و ایرانشمول بودن آنهاست
در ابتدای مراسم هادی مظفری (رییس شورای سیاستگذاری) ضمن خوشآمدگویی به حضار و اهالی رسانه و تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه فجر، گفت: جشنواره تجسمی فجر، قطاری است که به اتفاق بر آن سواریم و طی مسیر میکنیم. از طرفی حجم آثار در رویداد امسال زیاد بوده و بارها و بهطور مکرر در اینباره مزاحم خبرنگاران شدهایم و بابت این همکاریها از همه ممنونم. پیروزی انقلاب را تبریک میگویم.
مظفری در ادامه گفت: تا چند سال پیش جشنواره تجسمی فجر در سپهر رویدادها قرار نداشت و نسبت به دیگر جشنوارههای فجر کمفروغتر بود. اینگونه احساس میشد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در نیمه راه به جشنوارهها اضافه شده، اما طی چند سال گذشته این رویه تغییر کرد و حال منتقدان و حتی مخالقان نیز درباره این رویداد صحبت میکنند که این یعنی رویداد مذکور جایگاه خوبی در میان هنرمندان پیدا کرده است.
او افزود: نکته بعد اینکه اینگونه تصور میشد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جای دیگر بینالها را گرفته که واقعیت ندارد و بینالها در حال برگزاری هستند. جشنواره جوانان و جشنواره تجسمی فجر نیز مسیر خود را طی میکنند، آن هم با اهداف و مخاطبان مجزا.
مظفری در ادامه گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با ده بخش موجود و کیفیت بالای آثار کمتر از اتفاقات تخصصی نیست و تلاش ما و دیگر همکاران برای ارتقای کمیت و کیفیت به صورت همزمان بوده است. البته این حرف من نیست و گفته اعضای شورا و هیئت داوران است.
رییس شورای سیاستگذاری در ادامه افزود: نکته سوم اینکه، دوران قرنطینه میان مردم و حوزههای مختلف فرهنگی و هنری فاصله انداخته و طی بحران موجود و رویدادهای هنری نیز آسیب دیدهاند. اما در کنار همه آسیبها، فرصتهایی برای آفرینشهای هنری مهیا شده است. طی این مدت هنرمندان به فعالیتهای خود ادامه دادهاند و حال برخی از آن آثار در جشنواره حضور دارد و به نمایش درخواهد آمد.
مظفری در ادامه گفت: ویژگی عمده جشنوارههای فجر عام بودن و ایرانشمول بودن آنهاست. به طور معمول بخش عمده رویدادهای اینچنینی، متمرکز در پایتخت است، اما آثار حضور یافته در جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال شامل هفتاد درصد از شهرهای دیگر است. هفتاد درصد عدد قابل توجهی است که گویای توجه به دیگر استانها و شهرهاست.
وی سپس به ارائه آماری از هنرمندان حضور یافته در جشنواره امسال از استانها و شهرها پرداخت و در ادامه گفت: این پراکندگیهای استانی جشنواره را به رویدادی برای تمام ایران تبدیل کرده است. آمار میگوید جشنواره امسال رشد فزایندهإای داشته است. پیشرفت مذکور ۹۶ درصد در آثار و ۹۱ درصد در تعداد هنرمندان بوده است. در مجموع آثار نمایشگاه امسال دو برابر سال قبل است.
رییس شورای سیاستگذاری جشنواره با اشاره به اینکه نمایشگاه چاپ دستی و عیدیسازی جایگزین گالریها شدهاند، گفت: روز شنبه ۱۸بهمنماه نمایشگاه در بخش طوبای زرین بازگشایی میشود و برنامه در سه محل گشایش خواهد داشت تا به این ترتیب پروتکلهای بهداشتی رعایت شود. این اتفاق طی سه روز رخ میدهد. زیرا میخواستیم از تجمع مخاطبان که در سالهای گذشته نیز شاهدش بودیم، جلوگیری شود.
مظفری در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: بخش جدی این دوره مقالات است. ۲۴مقاله به پژوهشگران سفارش داده شده که درباره هنرهای تجسمی طی صدسال گذشته تا دهه اخیر است.این بخش و موضوعات مرتبط با آن موضوعی جدی است و در آینده کتاب آن مرجع خواهد بود.
تعداد شرکتکنندگان خانم چشمگیر بود
در ادامه برنامه علی اشرف صندوق آبادی (دبیر جشنواره) گفت: به تلاشگران این حوزه خوشآمد میگویم و امیدوارم در کنارهم جشنواره را شایسته برگزار کنیم.
او افزود: در جشنواره امسال چند بخش داشتیم که یکی مسابقه بود و طوبای زرین نام دارد. این بخش به لحاظ کمی و کیفی رقم قابل توجهی داشته است. از طرفی من، در کلیه داوریها حضور داشتم و از زحمات هیئت دهگانه داوری تشکر میکنم که با تلاش بسیار آثار را به حساسیت و دقت ارزیابی کردند.
وی گفت: کیفیت آثار به گواه استادان، امسال بیسابقه بوده است. انتظارمان این بود که آثار ضعیف حذف شوند، اما آثار از کیفیت بالایی برخوردار بودند، لذا امکان حذف آثار وجود نداشت. در ادامه نیز نمایشگاه در سطح قابل قبول و بالایی دایر خواهد بود و از علاقمندان و هنرمندان میخواهیم از آن بازدید کنند.
صندوقآبادی گفت: در بخش طوبای زرین برای اینکه فرصت را به مستعدان جوان بدهیم، برگزیدگان دیگر رویدادها را بدون داوری در جشنواره قرار دادیم تا آن افراد خودشان را نشان دهند و کارشان دیده شود.
او در ادامه به ارائه آماری ضمنی پرداخت و گفت: در بخش طوبای زرین تعداد کل اثار ۷۷۵۳ اثر بوده که از میان آنها تعداد ۲۳۱۵ اثر با تعداد ۹۱۱ شرکتکننده مربوط به بخش عکاسی است. ۸۷۱ اثر از ۳۵۱ هنرمند در رشته گرافیک، ۵۱۱ اثر از ۲۳۹ هنرمند در بخش خوشنویسی، ۳۳۴ اثر از ۱۷۵ هنرمند در مجسمهسازی و ۲۵۴ اثر از ۱۵۰ هنرمند در بخش هنرهای جدید حضور دارند و این برخی از آمار است.
صندوقآبادی در ادامه با اشاره به اینکه، تعداد شرکت کنندگان خانم در جشنواره امسال چشمگیر بوده، گفت: یکی از مزایای این توجه و افزایش این است که در آینده مجموعه خانواده و جامعه به سمت فرهنگ و هنر گرایش پیدا خواهند کرد و این تلطیف اتفاق خوبی است.
او گفت: از میان تعداد ۳۲۴۲ شرکت کننده ۱۷۵۸ نفر خانم بودهاند.
صندوقآبادی ادامه داد: در بخش ستارگان جشنواره امسال به کسانی که در جشنوارههای جهانی در دو سال گذشته حضور داشتهاند میپردازیم و این افراد تلاشگر طی حضور در جشنواره مورد حمایت قرار میگیرند و بخشی از نمایشگاه به آثار آنها اختصاص دارد. در دامه نیز کتاب نفیس این بخش به علاقمندان ارائه میشود که این اتفاق در بخش طوبای زرین نیز رخ میدهد.
او ادامه داد: در بخش مقالات نیز تعدادی از آثار با موضوعات روز هنری ارائه میشوند و بناست مقالات موجود در کتابی نفیس چاپ شود و در دسترس مردم و مخاطبان قرار گیرد. بخشی را نیز به تجلیل از مفاخر اختصاص دادهایم و قرار است از ۹ نفر تجلیل به عمل آوریم.
دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان صحبتهایش گفت: به عنوان دبیر جشنواره باید از ریاست شورای سیاستگذاری و اعضای این بخش تشکر میکنم. از هیئت محترم رشتههای دهگانه نیز ممنونم که با دقت داوریها را دنبال کردند. از تیم اجرایی که با نظم کارشان را کردند و به صورت خودجوش به تلاش ادامه دادند، ممنونم. از دیگر همکاران نیز صمیمانه قدردانی میکنم.
عیدیسازی سنتی مورد توجه قرار گرفت
چاپ سنگی در ایران هنری مرده
در ادامه مراسم احمد وکیلی (دبیر هنری و کیوریتور بخش چاپ دستی) توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: متاسفانهعدم اطلاع از چاپ دستی وجود دارد و بسیاری از ما فرق چاپ صنعتی و دستی را نمیدانیم به همین دلیل امسال بخشی را برای پرداختن به این موضوع در نظر گرفتهایم.
وکیلی افزود: شاید با عبارت عیدسازی آشنا نباشید که این نیز یکی دیگر از بخشهای رویداد امسال است. سنت عیدیسازی در دورانی که استاد شاگردی و مکتب مرسوم بوده وجود داشته است. طی این سنت اساتید برای نوروزه باسمهای را طراحی میکردند و آن را به شاگردانشان میدانند و هرکس که باسمههای بیشتری داشته به این معنا بوده که استادان بیشتری داشته است. من این سنت را طی سال گذشته رعایت کردهام. این بخش شامل دو قسمت است. تبادل در این حوزه و در تمام دنیا وجود دارد و هنرمندان آثارشان را تبادل میکنند. در رویداد امسال نیز ۵۰ اثر از این طریق به دستمان رسیده است که نمایش داده میشوند. به جز نمایشگاه نیز از پیشکسوتان به عنوان دعوتی خواستیم ۳الی ۴ اثر به ما بدهند و در ادامه ۵ ورکشاپ متفاوت خواهیم داشت.
او در ادامه گفت: چاپ سنگی با فاصله کم وارد ایران شده و عباس میرزا آن را به تبریز آورده و آثاری در این زمینه، در دوره قاجار وجود داشته است اما با ورود حروف سربی این هنر کمرنگ شده و روبه فراموشی رفته و ما در جشنواره امسال طی برگزاری ورکشاپها تولید و تکثیر آثار را به این شیوه نشان خواهیم داد، به اضافه اینکه فیلمهایی نیز در ورکشاپها نمایش داده میشود. ورکشاپهای فلز، چاپ لینو، صنعت کاغذسازی و نحوه و چگونگی شیوههای چاپ نیز برنامههای دیگری هستند که توسط من و دیگر هنرمندان برگزار میشود.
او در پایان گفت: مهمترین بخش لیتوگرافی یا چاپ سنگی است که در ایران هنری مرده است و امیدواریم آن را زنده کنیم.
در ادامه یادداشت کیانوش غریبپور درباره نحوه طراحی پوسترهای جشنواره خوانده شد.
هادی مظفری در پایان برنامه ولادت حضرت زهرا (س) و فرارسیدن روز زن را به حضار تبریک گفت.