شبکههای برون مرزی به اندازه نفت فرصت آفرین هستند/ نباید دایره خودی و غیر خودی را اینقدر تنگ کنیم که حتی خودیها هم نتوانند از آن عبور کنند
نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیتی که شبکههای برون مرزی برای ایجاد فرصتهای اقتصادی و روانه کردن سرمایه به کشور دارند، گفت: شبکههای برون مرزی اگر حمایت شوند، به اندازه نفت فرصت ساز خواهند بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش و جایگاه رسانهها گفت: تردیدی نیست که امروزه جایگاه رسانه موقعیت تاثیرگذاری است، رسانههای برون مرزی صداوسیما هم چه در بخش رادیویی و هم تلویزیونی اگر توانسته باشند به رسالت حرفهای و تعهدات اخلاقی خودشان در انتقال پیام درست به مخاطبان عمل کرده باشند، بدون تردید توانستهاند در این زمینه ایفای نقش کنند. در شرایط فعلی که مافیای رسانهای و پر قدرت جهانی علیه ایران سیاه نمایی میکنند و واقعیتها را وارونه جلوه میدهند، مسئولیت این شبکهها در برنامهسازی بسیار سنگین است و باید خلا این نارسایی را پر کنند. لذا بایستی از سرمایههای اجتماعی جامعه در داخل و خارج از کشور استفاده شود و تلاش شود از نظرات فرهیختگان جوامع در تجزیه و تحلیل مسائل بهره گیری شود.
وی درباره اینکه شبکههای برون مرزی چگونه میتوانند به عنوان نمایندگانی از جمهوری اسلامی در سراسر جهان رسالت خود را ایفا کنند، گفت: شبکههای برون مرزی ایران اگر در این اندیشه باشند که در دیپلماسی عمومی نقش پر رنگی داشته باشند، باید سرمایههای اجتماعی و فرهیختگان جوامع گوناگون را شناسایی کنند و در هر حوزه فارغ از نگرش، رنگ، جنسیت و هویت از آنها استفاده کند؛ چراکه کشور به حد کافی دشمن دارد و مافیای رسانه علیه ایران انحراف ایجاد میکند. بنابراین ما نباید خودتحریمی داشته باشیم و مثلا دایره خودی و غیر خودی را اینقدر تنگ کنیم که حتی خودیها هم نتوانند از آن عبور کنند. اگر واقعا عزت و مصلحت کشور راهبرد اصلی باشد، دستیابی به این مهم با مشارکت همگانی نتیجه بخش است؛ اگر ادعایام القرایی داریم در ابتدا در جامعه خود باید انسجام ایجاد کنیم و این مهم در میدان عمل باید محقق شود و صرفا شعار نباشد.
اکبری درباره نقش شبکههای برون مرزی در دیپلماسی عمومی عنوان کرد: اگر شبکههای برون مرزی کشورمان بتوانند با فرمتهای میدانی پژوهش کنند و شناخت ذائقه مخاطبان را جدی بگیرند و به محتوای برنامهها توجه کنند، قطعا جاذبه بیشتری پیدا خواهند کرد. ما میتوانیم این همه سرمایه و ظرفیتی را که در کشور داریم، به صورت شفاف، تبیین و بازگو کنیم. اگر توانستیم بیننده و شنونده را علاقهمند و از تکرار مسائل کم محتوا پرهیز کنیم، شبکه برون مرزی ما توانسته به رسالت خودش عمل کند. یک واقعیت وجود دارد و آن این است که خوشبختانه ایران کشوری است که به لحاظ میراث فرهنگی، آثار باستانی، تنوع فرهنگی اقوام مختلف، طبیعت چهار فصل و سایر داشتههایش موزاییکی از زیباییها است. برای معرفی این ظرفیتها و داشتهها و انعکاس و ارائه سرمایهها به جامعه بین الملل نیز اندیشه و کار حرفهای لازم است.
وی با توجه به نقش و اهدافی که شبکههای برون مرزی رسانه ملی نظیر پرس تی وی، سحر و العالم و… دنبال میکنند، تصریح کرد: به اعتقاد من رسانه ملی و اختصاصا شبکههای برون مرزی آن باید مدام در حال مطالعه و شناخت نیازهای رسانهای جوامع بین المللی باشند، از یک طرف هم باید یافتهها را تبدیل به برنامههای پر محتوا متناسب و مقتضیات مکانی و زمانی کند.
نماینده سابق شیراز در این باره افزود: فرهنگ و داشتههای ما به حد کافی قوی و گسترده است و این ظرفیت را باید شناخت و تبدیل به برنامه و محتوا کرد و در اختیار مخاطبان قرار داد. اگر از نگاه طبیعت گردی و اکوتوریسم بخواهیم به مطلب نگاه کنیم، طبیعت ایران فوق العاده است و گاهی در یک روز اختلاف دما در مناطق سرد و گرم به ۶۰ درجه میرسد. یعنی ممکن است در یک منطقه شرایط اسکی فراهم باشد و در یک منطقه مقابلش مردم در دریا شنا کنند و یا از تفریحات متناسب با این هوا استفاده کنند.
وی گفت: از سوی دیگر، کمتر جوامعی دارای این حد از تنوع فرهنگی موجود در ایران هستند، خرده فرهنگها و جوامع عشایری به عنوان بهترین سرمایههایی که کمتر هم به آنها توجه میکنیم واقعا محل رجوع است و برنامههای مختلفی را میتوان با استفاده از این ظرفیتها تولید کرد؛ چه برای گردشگران چه برای جامعهشناسان و مردم شناسان. اینها فوق العاده هستند و میتوانند نواقص و نارساییهای ما را پُر و به اندازه نفت ایجاد درآمد کنند.
اکبری درباره ظرفیتها و قابلیتهای موجود در ایران که سوژههای خوبی برای برنامهسازی شبکههای برون مرزی کشور به شمار میآیند، به آثار باستانی و تاریخ کهن کشورمان اشاره کرد و افزود: میراث فرهنگی، تاریخی و تمدن کهن ایران بیبدیل است، این را واقعا باید شناخت و معرفی کرد؛ چرچیل یک جمله دارد که میگوید: «اگر ایران بمیرد تمدن از بین رفته است». به طور کلی تلاش برای فهم سلیقه مخاطب اولین اقدامی است که شبکههای برون مرزی هر کدام به اقتضای خود باید به عمل آورند، از طرف دیگر هم شناخت ظرفیتها و توانمندیهای داخلی و تلفیق این دو دستاورد برای تولید برنامههای پرمحتوا و فاخر را باید در اولویت قرار دهیم و این یک ضرورت است؛ امید است که شبکههای برون مرزی با جامع نگری و رعایت منافع ملی با رعایت اخلاق حرفهای به رسالت فرهنگی خودشان عمل کنند.