«قرآن و قبله» نوشته محمدرضا حکیمی رونمایی شد
کتاب «قبله و قرآن» اثر استاد محمدرضا حکیمی با حضور حجتالاسلام احمد مبلغی و عبدالکریم بیآزار شیرازی، عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران و مسئول دفتر جنبش حماس در تهران رونمایی شد.
رونمایی از کتاب «قبله و قرآن» اثر استاد محمدرضا حکیمی شب گذشته(۲۱ مرداد) در مجتمع فرهنگی انقلاب اسلامی " سرچشمه " با حضور حجتالاسلام احمد مبلغی و حجتالاسلام عبدالکریم بیآزار شیرازی از اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، عزیزالله بابایی عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران و خالد قدومی مسئول دفتر جنبش حماس در تهران برگزار شد.
• بیآزارشیرازی: بررسی کتب روایی نیاز به عالمان خبره دارد
در ابتدای این نشست حجتالاسلام عبدالکریم بیآزار شیرازی با بیان اینکه استاد حکیمی از شخصیتهای بزرگ اسلام و شیعه است، گفت: یکی از کتابهای گرانقدر وی که در سطح والایی نگاشته شده کتاب «الحیات» است که یکی از کمبودهای شیعه همین کتاب بود چرا که کتابهای حدیثی شیعیان کمتر غربال شده و در کتابهای ما روایتهای صحیح و غیر صحیح در کنار هم است و برخی در ماهوارهها به روایتهای ضعیف استناد کرده و روی آنها مانور میدهند.
وی با بیان اینکه این احادیثمورد تأیید علمای ما نیست، افزود: استاد حکیمی محاسن کلام اهل بیت(ع) را به سبک روز در «الحیات» جمعآوری کرده است و قدر این کتاب روز به روز بیشتر آشکار میشود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حکیمی شیعهای عالم و اصیل است، تأکید کرد: ما شیعه و سنی بدلی زیاد داریم و چون اصلی و اصیل گرانبهاست کمتر به سراغ میروند؛ در ادیان نیز اصیلها چون به سادگی امور را مطرح نکردهاند اقبال کمتری دارند و مردم اغلب به سراغ فرقههای بدلی میروند و فرقهای در اسلام اصیل است که دعوت به وحدت کرده است چرا که توحید تنها به یک خدا اعتقاد داشتن نیست بلکه همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند توحید ثمره دارد و ثمره آن این است که همه بدانند بنده یک خدا هستند و کلمه توحید موجب توحید کلمهای و موجب " وحدت " شود لذا فرقههایی که به تفرقه دعوت میکنند بدلی و زمینیاند نه آسمانی.
بیآزار شیرازی به پیشنهاد علامه حکیمی در برپایی رشته استعمارشناسی به داستانی درباره نقش استعمار در برهم زدن تقریب بین مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: آیتالله قمی دبیرکل دارالتقریب اسلامی الازهر به من گفت که جواز پیروی از مکتب جعفری قبل از استاد محمود شلتوت قرار بود توسط استاد عبدالمجید سلیم صادر شود که اگر اینگونه میشد اهمیت بیشتری داشت و برای این کار تمام مقدمات فراهم شده بود و قرار بود در جلسهای در الازهر این فتوا صادر شود.
وی افزود: آیتالله قمی میگفتند چند روز بعد بستههای پستی به نام تکتک اعضای دارالتقریب ارسال شد که کتابی بود که در آن بر وجوب سبع و لعن جبت الطاغوت که منظور خلیفه اول و دوم است تأکید شده بود و کتاب منسوب به یکی از بزرگان صفویه بود.
بیآزار شیرازی ادامه داد: چند روز بعد در هنگام جلسه دیدم همه اعضا عصبانی هستند و میگویند ما از شیعهای حمایت میکنم که به بزرگان ما سبع و لعن میکنند.
پس از سخنان اعضا شیخ عبدالمجید سلیم بلند شد و گفت: آیا اگر کسی به پدر شما توهین کرد از برادری اسلام خارج میشود همه گفتند نه؛ او گفت آنانی که به صحابه توهین کردند به پدران ما توهین کردهاند اما از برادری اسلام خارج نمیشوند و ثانیاً اگر چنین مشکلی نبود ما اینجا جمع نمیشدیم و سوماً آیا تمبر روی بستهها را دیدهاید که همگی از اروپا است؛ و این نقش استعمار است که باید پند بگیریم.
عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران: ثمره وحدت اسلامی آزادی قدس است
در ادامه این مراسم، عزیزالله بابایی استاد دانشگاه و عضو جماعت دعوت و اصلاح اهل سنت ایران با بیان اینکه کتابهای استاد حکیمی را خوانده است، گفت: این نشان میدهد که میتوان چنان نگاشت و درباره وحدت سخن گفت که من اهل سنت شافعی از کتابهای یک عالم شیعی استفاده کنم.
وی به حوادثاین روزها در فلسطین اشاره کرد و افزود: قدس و قدسیت قدس تنها مربوط به ۸ میلیون و فلسطینی و ۳۰۰ میلیون عرب نیست بلکه قدس محل نبوت موسی و عیسی و محل نزول تورات و انجیل و محل عبور ابراهیم و عروج پیامبر اکرم(ص) و قبله اول مسلمین و الویت جهان اسلام است.
بابایی با تأکید بر وحدت اسلامی گفت: ثمره این وحدت آزادی قدس است و دشمنان این وحدت و آزادی قدس تلاش میکنند که آتش جنگهای مذهبی را شعلهور سازند تا کشورهای اسلامی به دست خود مسلمانان تخریب شود.
وی افزود: دلسوزان باید برخورد قاطع کنند و از بین رفتن این غده سرطانی را در اولویت اول جوامع اسلامی قرار دهند و مشروعیت سیاسی آن را به جهانیان بیان کنند و به جامعه فلسطین کمک کنند که همه آنها بدون خشونت و کشتار زندگی کنند.
این استاد دانشگاه؛ پیروزی غزه را مقدمه آزادی مسجدالاقصی دانست و تصریح کرد: متأسفانه برخی جریانات در شیعه و سنی و در ایران و خارج از ایران برادرکشی، تکفیر و مشرک دانستن دیگران را اولویت قرار میدهند. این در حالی است که اگر به پروتکلهای صهیونیستها نگاه بیندازیم میبینیم که غزه و فلسطین تنها هدف آنها نیست بلکه هدف نیل تا فرات و حتی شهر مدینه است و در اینجاست که حماس و مقاومت لبنان و فلسطین سپر جان مسلمانان شدهاند.
مبلغی: گروهی تنها شیعه را میبینند
در ادامه این مراسم، حجتالاسلام احمد مبلغی رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در سخنانی صاحبان اندیشه را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: صاحبان اندیشه یا جزئی و قطعهای مینگرند یا مجموعهای جزیرهای و یا دارای اندیشههای منظومهای مجمعالجزایری هستند.
وی به معرفی این سه گروه پرداخت و اظهار کرد: گروه اول صرفاً اندیشهای را جدا از قطعات دیگر فهم میکنند و شناختی از نقش متقابل اندیشهها ندارند؛ گروه دوم از گروه اول مثبتتر است و اندیشه را در ارتباط با هم میبیند اما بخشی از اندیشهها را درک کرده و یک به نوعی یک جزیره را درک میکند و بقیه را مرتبط نمیداند.
مبلغی ادامه داد: این گروه تنها در یک منطقه از مناطق جغرافیای فکری جهان اسلام حیات دارد و مثلاً تنها شیعه را میبیند و وقتی به آیاتی چون امت واحده برمیخورد به سرعت از آنها عبور میکند.
وی به معرفی صاحبان اندیشه منظومهای و سیستمی با نگاه مجمعالاجزایری پرداخت و تأکید کرد: این گروه اسلام را دارای جزایر مرتبط، منسجم، متحد و دارای هدف واحد در جهت محقق ساختن حوادثخاص تحلیل میکند و صاحبان این اندیشه سریع از اندیشهای به اندیشهای دیگر میرود و مغز و ریشه آنها را درمییابد و از کربلا به غزه میرسد و از اندیشه مقاومت تاریخی شیعه مقاومت اسلامی را میخواند.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ادامه داد: این گروه در چهره فرهنگ، اقتصاد را میبیند و از در سیاست وارد میشود و همچنین اندیشه شیعه آنها را به تعصب و مقابله نمیخواند بلکه آنها را به دلسوزی و اهتمام به حال امت اسلامی هدایت میکند و از یاد و نام قبله هدف واحد میخواند و اسلام را سیستمی میداند.
حجتالاسلام مبلغی با بیان اینکه این گروه افراد وحدت اسلامی برایشان چون روز بودن روز است، تأکید کرد: آنها بیش از هر چیز از تعصب مذهبی میترسند و حدیث«من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» را با تمام جان و دل درک میکنند و اگر در غزه هزاران نفر کشته شوند آسوده نیستند که بگویند او از مذهب من نیست.
وی افزود: این گروه امت اسلامی را به قربانگاه مذهب نمیبرند و اهتمامشان به امت روح سیلان یافته، جریان یافته و نهادی شده است و در این جهان چنین انسانهایی برنده میشوند.
مبلغی علامه حکیمی را چنین شخصیتی دانست و ادامه داد: در نظر او وحدت امت اسلامی واجب است و او از خاستگاه شیعه به امت واحده میرسد و از فرهنگ به اقتصاد راه مییابد و جهان را یک کل میبیند و این نگاه به او در کتاب قرآن و قبله که امروز رونمایی میشود، دیده میشود چه اینکه این کتاب اگر چندمقالهای بیش نیست اما ادبیات جهانی دارد.
نماینده حماس در تهران: اقتضا و نتیجه هدایت وحدت است و نتیجه ضلالت تفرقه است
آخرین سخنران این مراسم خالد قدومی رئیس دفتر جنبش حماس در تهران بود که با اشاره به اینکه قرآن رمز وحدت امت اسلامی است، گفت: اگر در جهان به مردم بنگریم اکثر آنها در منطقه خاکستریاند و اگر در تاریخ رخدادی بوده که این معادله برهم خورده و قبله خونین شده آن حادثه کربلا بوده است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که در آنها بر امت واحده تأکید شده است، افزود: این آیات نشان میدهد مردم عامه امت واحده نیستند اما هنگامی که خداوند پیامبرش را خطاب قرار میدهد امت واحده میشوند این یعنی اقتضا و نتیجه هدایت وحدت است و نتیجه ضلالت تفرقه است.
قدومی با اشاره به تاریخ جهان اسلام تأکید کرد: از تاریخ میفهمیم که اختلافات طائفهای در جای رخ میداده که منافع سیاسی و دینی با هم برخورد داشته است و اختلافات از جناحبندیهای سیاسی بوده است.
وی با اشاره به گفته شدن ۴ اذان در مسجد اموی دمشق افزود: مذاهب چهارگانه اهل سنت تا دهه ۶۰ قرن بیستم برای خودنمایی هر کدام در زمانی مختلف اذان میگفتند و موجبات سردرگمی مردم را فراهم میآورند اما پادشاه وقت سوریه آمد و جلوی آنها را گرفت و امروز در مسجد اموی ۴ نفر همزمان و در یک وقت اذان میگویند چرا که حکم فقهی این ۴ مذهب برای وحدت یکسان شده است.
وی افزود: در میان اعراب که هستیم از ما میپرسند چرا حماس با ایران رابطه دارد و در ایران از ما میپرسند چرا حماس با عربستان و قطر رابطه دارد. برادران سرزمین فلسطین سرزمین انبیاء است و رمز پیروزی در قضیه فلسطین وحدت است لذا باید از همه پتانسیلهای جهان اسلام بهره گرفت.
قدومی با طرح این سؤال که میزان افراطگرایی در جهان اسلام چقدر است، تأکید کرد: فکر نمیکنم میزان افراطگرایان بیشتر از ۱۰ درصد باشد بیاید این انگلهای وابسته را رها کنید شما و کسانی که تفکر اعتدالی دارند اعم از شیعه و سنی ۹۰ درصد هستند حال این ۹۰ درصد چه طرح عملی برای فلسطین دارند.
قدومی: با صهیونیستها می جنگیم؛ میپرسند ناصبی هستید یا رافضی
وی با اشاره به شهادت نزدیک به ۲ هزار نفر در غزه افزود: آیا منتظریم که این تعداد به یک میلیون نفر برسد تا بیدار شویم در حالی که جوانان غزه در برابر ۴ قدرت بزرگ جهانی ایستادهاند و رژیم صهیونیستی حتی نتوانست مساحتی به اندازه یک سوم شهر تهران را اشغال کند و آنگاه از من میپرسند شما ناصبی هستید یا رافضی؛ من در عجبم که آیا الان زمان فتنه و تفرقه و کشمکش سیاسی است؟!
رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از همه روحانیون شیعه و سنی میخواهم به مراجع و اصول خود برگردند و وحدت را ایجاد کنیم چرا که فلسطین نمیتواند به تنهایی موفق شود البته ما محکم ایستادهایم؛ این کار چندانی ندارد حضرت نوح(ع) تنها از ۴ کلمه استفاده کرد و به خدا گفت که من مظلوم واقع شدهام یاریم ده و خلوص و عبادت او موجب اجبات دعایش شد لذا بیایم با خدای خودمان خلوت کنیم که آیا دین خدا را نصرت میدهیم و بخشی از سپاه آزادی مسجدالاقصی هستیم؟
وی در پایان از علامه حکیمی به خاطر اختصاص بخشی از فوائد چاب کتاب «الحیات» در بیروت به رزمندگان فلسطینی تشکر کرد.
در پایان این مراسم نیز سخنرانان لوحی را برای وحدت اسلامی امضا و ضمن گرفتن عکس یادگاری از کتاب «قرآن و قبله» محمدرضا حکیمی رونمایی کردند.