همایش مفسران قرآن در بیت علامه طباطبایی(ره) برگزار شد؛
جوادی آملی: قرآن را امام جماعت خود قرار دهیم
باید در رکوع و سجود و کلا در هر فراز و فرودی پیرو آن امام جماعت باشید / معنای اقتدا کردن این است که کسی در برابر قرآن حرف نزند و سخنگو خود قرآن باشد / قرآن کتابی است شیرین و ظریف که باید در آن تدبر کرد.
یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، مفسران قرآن، این کتاب را امام جماعت خود قرار دهند، گفت: اگر شما جماعتی تشکیل دادید که امام جماعت آن قرآن کریم است، باید در رکوع و سجود و کلا در هر فراز و فرودی پیرو آن امام جماعت باشید.
به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیتالله جوادی آملی؛ چهارشنبه شب در دهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در محل خانه علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: وجود امام علی(ع) که خود قرآن ناطق است، میفرمایند متقی کسی است که هویت خود را به پیشگاه قرآن بسپارد و رهبری قرآن را بپذیرد و به او اقتداء کند.
وی با بیان اینکه مفسران قرآن، این کتاب را امام جماعت خود قرار دهند، گفت: اگر شما جماعتی تشکیل دادید که امام جماعت آن قرآن کریم است، باید در رکوع و سجود و کلا در هر فراز و فرودی پیرو آن امام جماعت باشید.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه معمولا مسلمانان به کسی اقتدا میکنند که به او وثوق دارند، گفت: معنای اقتدا کردن این است که کسی دربرابر قرآن حرف نزند و سخنگو خود قرآن باشد؛ همانگونه که در نماز جماعت کسی دربرابر امام جماعت حرفی نمیزند؛ از این رو باید تأکید کنیم که مفسر در برابر قرآن حرفی نمیزند.
وی گفت: این کتاب قرآن، کتاب صدق است و از این رو اگر کسی مفسر شد، گوهر ذاتش باید صادق بوده و چیزی نبافد و از کذب هم مبرا باشد.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه این کتاب نفوذ ناپذیر است، گفت: قرآن کتاب است که اگر بخواهی حرف خودت را به او تحمیل کنی، یا تحریف کنی، یا مطالب آن را کم و زیاد کنی، در هر صورت نفوذ ناپذیر است؛ به همین علت است که اگر کسی در بحثقرآن ورود پیدا کرد باید شخصیتش به گونهای باشد که نفوذ ناپذیر باشد.
وی گفت: قرآن کتابی است شیرین و ظریف که باید در آن تدبر کرد اما تنها منبع تدبر در این کتاب بزرگ، این است که در دل کسی قفل باشد.
این مرجع تقلید در پایان با تجلیل از شخصیت علامه طباطبایی(ره) گفت: در هر عصری مردانی پیدا میشود که حتی خداوند با آنها حرف میزند و آنها را بیدار میکند و دلی که اینگونه بیدار شد؛ خواب نخواهد رفت.