خبرگزاری کار ایران

آهنگساز شیرازی در گفت و گو با ایلنا:

کلهر ماندگاری خود را از بیلبوردهای تبلیغاتی به دست نیاورد/ جایزه «وومکس» بدیهی‌ترین پاسخ جهان به هنرمندی همچون کلهر بود

کلهر ماندگاری خود را از بیلبوردهای تبلیغاتی به دست نیاورد/ جایزه «وومکس» بدیهی‌ترین پاسخ جهان به هنرمندی همچون کلهر بود
کد خبر : ۸۲۷۹۹۸

نوید افقه آهنگساز و نوازنده تنبک با تأکید بر اهمیت اعطای جایزه اکسپوی جهانی موسیقی وومکس به کیهان کلهر افزود: این جایزه حاوی پیام‌هایی به جامعه موسیقی ایران، مدیران فرهنگی کشور و همچنین جامعه جهانی است.

نوید افقه که در سال‌های 95 و 96 در کنسرت‌های «پردگیان باغ سکوت»، کیهان کلهر، علی بهرامی‌فرد و هادی آذرپیرا را در شهرهای مختلف ایران و جهان همراهی می کرد ، در گفت‌وگو با ایلنا از اهمیت و پیام‌ اعطای جایزه اکسپوی جهانی موسیقی وومکس به کیهان کلهر گفت.

 افقه ابتدا با تبریک به کیهان کلهر، دوستداران موسیقی و همه ایرانی‌ها به خاطر دریافت این جایزه افزود: همواره معتقد بوده‌ام که چنین جوایزی پاسخ جهان به هنرمند است؛ «وگرنه درون ذهن هنرمندی مانند کیهان کلهر، موسیقی همواره فراتر از این جایزه‌هاست.»

خالق آلبوم های «آفرینش» و «پیدایش» از این منظر معتقد است که اعطای چنین جایزه‌ای به کیهان کلهر، «بدیهی‌ترین اقدامی است که جهان می‌تواند در برابر چنین هنرمند و هنرمندانی انجام دهد.»

کلهر ماندگاری خود را از بیلبوردهای تبلیغاتی به دست نیاورد/ جایزه «وومکس» بدیهی‌ترین پاسخ جهان به هنرمندی همچون کلهر بود

نوید افقه در ادامه با تأکید بر اهمیت اعطای جایزه اکسپوی جهانی موسیقی وومکس به کیهان کلهر افزود: این جایزه حاوی پیام‌هایی به جامعه موسیقی ایران، مدیران فرهنگی کشور و همچنین جامعه جهانی است.

به باور افقه، این انتخاب معنی‌دار، سبب می‌شود جامعه جهانی متوجه جریان کلی موسیقی ایران شود و بدون تردید از این پس بسیاری از نهادهای فرهنگی جهان به شکلی جدی‌تر به ظرفیت‌های موسیقی ایرانی و نوازندگان ایرانی توجه خواهند کرد.

این آهنگساز و نوازنده سپس با بیان اینکه موسیقی ایران می‌تواند توجه جهان را به این موسیقی جلب کند، ادامه داد: اما باید از مدیران فرهنگی پرسید که آنها با موسیقی چگونه رفتار می‌کنند؟ مدیران فرهنگی برای اینکه نوازنده‌های ما به سطح کیهان کلهر برسند، چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

وی سپس با اشاره به دشواری‌های تأسیس هنرستان موسیقی در شیراز در سال 67 تصریح کرد: موسیقی سومین نهاد در جریان فستیوال‌های جهانی است، اما آیا همان‌گونه که با ورزش فوتبال رفتار می‌شود، با موسیقی هم رفتار می‌شود؟

کلهر ماندگاری خود را از بیلبوردهای تبلیغاتی به دست نیاورد/ جایزه «وومکس» بدیهی‌ترین پاسخ جهان به هنرمندی همچون کلهر بود

نوید افقه با اشاره به هنرجویان مستعد موسیقی که به دلایل مختلف، سازشان صحنه اجرا را تجربه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: هنگامی که کنسرت هنرجویان و نوازنده‌های مستعد موسیقی قبل از اجرا لغو می‌شود، آنها ناامید می‌شوند؛ حال آنکه نباید این‌گونه باشد که نوازنده‌های جوان از ادامه فعالیت در عرصه موسیقی و تبدیل‌شدن به هنرمندی جهانی همچون کیهان کلهر ناامید شوند.

کلهر ماندگاری خود را از بیلبوردهای تبلیغاتی به دست نیاورد

خالق آلبوم «معبد پیکره های چوبی» در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در ایران نوازندگان کمانچه برجسته‌ای حضور دارند، افزود: نوازندگان بسیاری هستند که از روزگار کهن تا به امروز در ساز کمانچه تاثیرگذار بوده‌اند، اما بدون تردید اگر کسی بخواهد در این مسیر تاریخ کمانچه ایران را بررسی کند، به نام نام‌آور کیهان کلهر نیز می‌رسد.

نوید افقه با بیان اینکه کیهان کلهر یکی از بهترین نوازنده‌های کمانچه ایرانی است، گفت: امثال کیهان کلهر ماندگاری خود در حوزه فرهنگ و هنر را از بیلبوردهای تبلیغاتی به دست نمی‌آورند.

افقه سپس با اشاره به ویژگی‌های اجرا و نوازندگی خالق «تنها نخواهم ماند» بیان کرد: کیهان کلهر مرد صحنه است و صحنه را تسخیر می‌کند. «در جریان برگزاری کنسرت‌های پردگیان باغ سکوت، گاه روی صحنه، منتظر بودیم او چگونه صحنه را تسخیر می‌کند.»

به باور این نوازنده چیره‌دست تنبک و تار، توانایی‌های ویژه کلهر در صحنه کنسرت، تنها به مسئله تکنیکال بسنده نمی‌شود. «ممکن است نوازندگان تکنیکال‌تر از کلهر هم در ایران داشته باشیم، اما آن‌ها همچون او صحنه را تسخیر نمی‌کنند و شنونده را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.»

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز