خبرگزاری کار ایران

نایب رییس اتاق اصناف شیراز

می‌دانستیم تغییرات خوبی در اقتصاد ایران حاکم می‌شود

با نگاهی کوتاه به اقتصاد ایران در سال‌های گذشته از 92 می‌بینیم که بی‌انضباطی بودجه‌ای، تزریق بی‌محابای نقدینگی و کم اثر دیدن پس لرزه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه دست کم گرفتن تنگناهای تشدیدکننده التهابات ارزی منجر به از دست رفتن کم سابقه ارزش پول ملی شد.

به گزارش ایلنا، مجموع این اتفاقات  از جمله خطاهای بزرگ اقتصادی بودند  که در کناردست و دل بازی‌های بودجه‌ای دولت و هزینه کرد درآمدهای نفتی و تبدیل آن به ریال اثرات اقتصاد بیماری هلندی را در اقتصاد ایران نمایان کرد و بخش زیادی از دلارهای ناشی از فروش نفت خام صرف واردات فاقد ضرورت و اضافه بر نیاز واقعی کشور شد و بسیاری از واحدهای تولیدی در اثر همین واردات، توان رقابتی خود را از دست دادند.

اما نایب رییس اتاق اصناف شیراز با بیان اینکه اقتصاد ایران قبل از روی کار آمدن این دولت نه نوعی از یک اقتصاد سوسیالیستی بود نه لیبرال می‌گوید: می‌توانم بگویم حتی اقتصاد اسلامی نیز کمرنگ و یک هرج و مرج در اقتصاد کشور حاکم بود.

ما به هیچ کشوری اعتماد نداشتیم 

خسروفروغان با اشاره به تحریم‌های گذشته و اقتصاد بسته و محدودی که در کشور حاکم بود اضافه می‌کند: آن زمان تمام تلاش کشورهای دیگر این بود که اقتصاد ایران را ضعیف کنند وحملات آنها بیشتر اقتصادی بود به همین خاطر ما به هیچ کشوری اعتماد نداشتیم.

نایب رییس اتاق اصناف شیراز به تصمیمات مقطعی و بخشنامه‌های مغایر قبل از دولت یازدهم اشاره می‌کند و می‌گوید: اما امروز در دولت تدبیر و امید شاهد یک تغییر ساختاری در اقتصاد کشور هستیم.

نگرش دنیا نسبت به ما تغییر کرد

وی می‌افزاید: با تلاش این دولت و برداشته‌شدن تحریم‌ها نگرش دنیا نسبت به ایران تغییر کرد و علاوه بر اینکه قصد حمله اقتصادی وجود ندارد بلکه متوجه موقعیت خوب بازارهای ایران نیز شده‌اند.

فروغان تصریح می‌کند: ارتباط با کشورهای دیگر باعث رونق اقتصادی می‌شود همچنین که حتی اگر خیلی بدبینانه بخواهیم پیش بینی کنیم تا دو سال آینده عضو سازمان تجارت جهانی wto  خواهیم بود.

وی با بیان اینکه لوایح که از سوی دولت مطرح می‌شود بسیار کارشناسی و بر اساس اصول بین المللی است می‌افزاید: امروز شاهدیم که برای تدوین برنامه ششم، دولت نظر اتاق‌های بازرگانی و اصناف و دیگر نهادهای بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده است.

نایب رییس اتاق اصناف شیراز با بیان اینکه می‌دانستیم که تغییرات خوبی در اقتصاد ایران حاکم می‌شود می‌افزاید: بنابراین اتاق اصناف در این راستا فعالیت خود را به صورت شورای راهبردی را از چندین ماه پیش آغاز کرد.

وی اضافه می‌کند: آموزش اصناف در زمینه‌های مختلف به صورت فشرده  برای آشنایی با گروه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری از خارج از کشور می‌آیند از جمله فعالیت این شورا است با این هدف که علم و آمادگی برای رقابت را داشته باشند.

فروغان از انعقاد تفاهمنامه‌ای با سازمان فنی حرفه‌ای خبر می‌دهد و می‌گوید:  امروز دستیابی به علوم جدید از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی کشور هاست و این علم ودانش است که صاحبان آن را متعالی نگاه می‌دارد و توانایی تسخیر دنیا را از این طریق میّسر می‌سازد که در این راستا با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و اتاق اصناف مرکز جوار راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه اتاق اصناف و سازمان فنی و حرفه‌ای شیراز مسوولیت تغییر و استانداردسازی حرفه‌های مختلف را به عهده گرفته‌اند می‌گوید: نیاز است که  کسبه و کارگران براساس استانداردهای روز جهانی کار کنند که این اموزش‌ها در مرکز جوار صورت می‌گیرد.

نایب رییس اتاق اصناف بیان کرد: استان فارس به عنوان استان پایلوت کشور در این زمینه شناخته شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده است می‌افزاید: برای استقبال اتحادیه‌ها واحدهای صنفی را رتبه‌بندی کرده‌ایم.

فروغان می‌گوید: اگراین واحدها  به استانداردهای جهانی نزدیک نشوند و در مرکز جوار آموزش نبیند فاقد رتبه خواهند بود بنابراین با فعالیت‌های صورت گرفته در 6 ماه اول سال آینده مردم تفاوت را احساس خواهند کرد.

گزارش: نرگس فرجام

کد خبر : ۳۵۸۶۲۷