خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای شهر شیراز :

محرومیت بر تمام سلول شهر اثرگذار است

محرومیت بر تمام سلول شهر اثرگذار است
کد خبر : ۱۵۲۹۹۳۶

در راستای محرومیت‌زدایی حیاط ۱۰۰ مدرسه شیراز آسفالت می‌شود

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: محرومیت شهری یک پدیده پیچیده است که به نظر می‌رسد در شهرنشینی نباید محرومیت باشد؛ اما یک سری عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این اتفاق در شهر بیفتد.

به گزارش ایلنا، سیده مریم حسینی امروز، ۲۵ شهریورماه در نشست شهرداری شیراز افزود:  سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نامناسب شهری و تمرکز بیش از حد بر توسعه مناطق غنی شهر بدون توجه به مناطق دیگر و از نظر اقتصادی به آن قسمت فرصت‌های شغلی کاری ایجاد و باعث می‌شود به خاطر درآمدها افراد در نوع استفاده از بهره‌مندی و خدمات شهر متفاوت شود و این موضوع باعث ایجاد محله‌ای برخوردار و محله‌ای کم برخوردار شود و بالای شهر و پایین‌شهر شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه محرومیت نه‌ تنها بر فرهنگ، بلکه بر افکار و تمام سلول شهر اثرگذار است، افزود: باید به دنبال زدایش و رفع محرومیت از چهره شهر باشیم و در این راستا تلاش مضاعفی کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه چنین کمیته‌ای با این عنوان و سیاست‌گذاری در کل شوراهای شهر در کشور وجود نداشته است، بیان کرد: کمیته محرومیت‌زدایی مورد توجه همه قرارگرفته است و باید برای کل کشور الگوسازی شود.

‌حسینی اضافه کرد: سپاه فجر استان فارس دو سال قبل از شورای ششم به محرومیت‌زدایی پرداخت اما بعد از تشکیل کمیته محرومیت‌زدایی در شورای ششم با هم‌افزایی شورا و شهرداری قوت بیشتری پیدا کرد و اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد.

وی  با اشاره به در پیش‌رو بودن بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید گفت: با توجه به شروع ماه مهر و آغاز مدارس در راستای محرومیت‌زدایی با تلاش عمرانی شهرداری حیاط ۱۰۰ مدرسه آسفالت می‌شود که با شروع ماه پرمهر مهر دانش‌آموزان در فضایی مناسب‌تر به تحصیل بپردازند.

‌رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، فعالیت در این کمیته را میدانی و جهادی قلمداد کرد و گفت: برای فعالیت و تقسیم‌بندی محرومیت ما ابتدا کل شهر را در نظر گرفتیم، بعد تقسیم به مناطق یازده‌گانه انجام شد و بعد به محلات تقسیم شد و با شاخص‌هایی که در نظر گرفته شد از جمله محرومیت‌ها، کم برخورداری‌ها، نهایت توسعه که برپایه هرم مازلو لایه‌های زیرین و بر اساس نیازهای اولیه شهر و زیرساخت ها در نظر گرفتیم و اولویت‌بندی کردیم.

وی اضافه کرد: بعد از شناسایی و احصا که بسیار اهمیت داشت از یاوران شوراکه از بطن مردم هستند کمک گرفتیم، پرسش‌نامه تهیه شد و نیاز مردم در محلات توسط خودشان مطرح شد که در نهایت معیار را مدنظر قرار دادیم و مشخص شد کدام محلات دارای محرومیت بیشتری هستند و کدام اقدامات تأثیرگذاری بیشتری دارد که بر این اساس پروژه‌ها تعریف شد.

عضو هیئت‌رئیسه اسلامی شورای شهر شیراز افزود: در این راستا مسئله مهم که به آن مفتخر هستیم بودجه خاص و جداگانه برای محرومیت‌زدایی در شهرداری بود که در شورا مصوب شد.

‌حسینی ضمن تقدیر از نگاه ویژه شهردار شیراز به محرومیت‌زدایی گفت: در این خصوص همه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نیز دست‌به‌دست هم تفکر محرومیت زدایی و خدمت به مردم را دارند که امیدواریم با این کار جهادی مردم محلات کم برخوردار طعم خوش‌خدمت را بچشند و از ما که خادمان شهروندان هستیم خشنود و راضی باشند.

 وی با اشاره به اثرگذاری پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری که باعث پیشرفت شهر و سهولت دسترسی در شهر می‌شود، بیان کرد: پروژه‌های کوچک شهری نیز برای مردم اثرگذاری زودبازده و بسیاری دارد و به‌سرعت اثر آن محله مشخص می شود و حس رضایت اهالی محله را افزون می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز به بازآفرینی در محله پودنک نیز اشاره‌ای داشت و گفت: در این محله در راستای رفع محرومیت و زیباسازی بازآفرینی تعریف و اجرا شد.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: محرومیت‌زدایی و بازآفرینی تأثیر بسزایی در رفتار، اخلاق مردم و همچنین تأثیر زیست‌محیطی دارد و زمانی که در محلات با مشورت خود اهالی محل کار می‌شود احساس مسئولیت و تعلق آنان بیشتر می‌شود که که می‌توان از لوله‌گذاری و کنترل پساب منازل در بافت‌های قدیمی، کف‌سازی و جداره سازی در کوچه‌های صعب‌العبور، ساخت سرویس بهداشتی در مکان‌های پرتردد، مرمت منازل، آسفالت کوچه‌ها و بازآفرینی محلات قدیمی نام برد.

وی در رابطه با فعالیت کمیته محرومیت‌زدایی طی این مدت گفت: در سال ۱۴۰۱ با وجود اینکه تازه چارچوب اولیه محرومیت‌زدایی تعریف‌شده بود ۱۰۲ پروژه در مناطق مختلف با مبلغ ۴۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعریف که برخی تکمیل نشد و در پروژه سال ۱۴۰۲ تعریف شد که در این سال نیز ۷۰ پروژه بااعتبار ۵۰۵ میلیارد تومان و در ۱۴۰۳ نیز ۶۸ پروژه با مبلغ ۶۰۷ میلیارد تومان تعریف شد که پروژه‌ها متفاوت بوده است.

به گفته حسینی، محرومیت‌زدایی طرحی متفاوت بود که روزبه‌روز اعتماد مردم بیشتر به آن جلب می‌شود و پروژه‌هایش علی‌رغم اینکه ریز پروژه تعریف می‌شوند اما مؤثر و زودبازده هستند که موجب خرسندی شهروندان خواهد شد.

وی گفت: رفع محرومیت و محرومیت‌زدایی یکی از اصول مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است که هدف آن ایجاد یک شهر عادلانه‌تر و پایدارتر است که در آن همه شهروندان بتوانند از امکانات و خدمات آن بهره‌مند شوند.

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در این راستا کمیته محرومیت‌زدایی شورا سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کند و این شهرداری کلانشهر شیراز است که همت می‌کند و پروژه‌ها را به‌خوبی اجرایی کرده که در این خصوص از دستگاه‌های خدمات‌رسان تقاضا دارم فعالیت‌های عقب‌افتاده خود را در خصوص محرومیت‌زدایی به اتمام برسانند و همراه ما پای کار و جهادی  فعالیت بیایند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز