خبرگزاری کار ایران

مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا در شیراز افتتاح شد

مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا در شیراز افتتاح  شد
کد خبر : ۱۴۹۸۱۱۲

مراسم افتتاحیه مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا با حضور رئیس جهاددانشگاهی کشور و رئیس پژوهشگاه رویان در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این مؤسسه دارای دو مرکز درمان ناباروری و ژنتیک پزشکی به نام شکیباست که در مجموعه خیریه ابوعلی سینا راه‌اندازی شده است و ریاست آن به عهده حسین بهاروند، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و رئیس مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا در این مراسم گفت: قرار است مجموعه ابوعلی سینا یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان را بسازد زیرا دانشگاه یکی از ارکان پیشرفت هر جامعه‌ای است.

حسین بهاروند با بیان اینکه انتظار می‌رود دانشگاه آموزش و پژوهش باشد اما نکته مهم عمل در آن است، افزود: بناست که دانشگاه نسل سومی به نام دانشگاه ابوعلی سینا در شیراز تأسیس شود که در کنار آن قسمت عملیاتی و کارآفرینی و به عبارت دیگر دره فناوری‌های این دانشگاه بناست که مؤسسه رویان ابوعلی سینا باشد. 

بهاروند یادآور شد: نطفه موسسه رویان ابوعلی سینا در قالب همکاری پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و مرکز پیوند اعضا ابوعلی سینا به مهر 1401 باز می‌گردد که با حمایت استاندار فارس، ملک حسینی و خیران و خانواده رویان جهاددانشگاهی قوام یافت و رخت هویت پوشید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: این مؤسسه در گام اول سعی کرد در جهت حل دو چالش در کشور یعنی مشکل باروری و تشخیص‌های پزشکی گام بردارد و بر همین اساس دو مجموعه را تشکیل داد که این کار با کمک خیران و همکاران ممکن نبود.

وی با بیان اینکه کار یک پزشک کار خیریه است چون می‌خواهد کار خوب انجام دهد، افزود: یک استاد هم کار خیریه انجام می‌هد به شرط آنکه هرچه یاد گرفته است به دیگران منتقل کند. انسان‌ها در کار خیر با هم رقابت می‌کنند.

مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا در شیراز افتتاح  شد

بهاروند انجام امور خیر را یک توفیق الهی دانست که باید برای آن شاکر باشیم و سپس ادامه داد: با افتتاح این موسسه نباید فکر کنیم که کار تمام شده است، بلکه تازه ابتدای راه هستیم.

رئیس مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا به وضعیت بیماری پارکینسون اشاره کرد و افزود: لازم است جایی برای پیشگیری، درمان و تشخیص بیماری پارکینسون ایجاد شود و لازم است یک مرکز ملی برای این بیماری تأسیس کنیم و بهترین مکان می‌تواند مرکز خیریه ابوعلی سینا باشد.

وی از عموم مردم ایران خواست تا کمک کنند که در مرکز خیریه رویان ابوعلی سینا، مرکز ملی پارکینسون تأسیس شود و در ادامه گفت: در این مرکز از روش‌های علمی با استفاده از سلول‌های بنیادین اقدامات مختلف پیشگیری و درمان پارکینسون را انجام خواهیم داد.

مرکز رویان احداث شده باید مهندسی معکوس را ادامه دهد

پدر علم پیوند ایران هم در این مراسم با بیان نکاتی درباره علم ژنتیک و علم پزشکی که در قرآن کریم هم درباره آن مطرح شده است و با توسعه علم، معجزات قرآن کریم نمایان شده است، گفت: همه موجودات زنده‌ای که در کائنات وجود دارد، فقط از 4 عنصر ساخته شده است.

سیدعلی ملک حسینی  با تصریح اینکه بهترین شرح نطفه در قرآن کریم آمده است، برخی از آیات قرآن کریم در این رابطه را یادآور شد و افزود: سلول نطفه‌ای که خداوند خلق کرده است، سلول بنیادین است. 

وی به احداث مرکز رویان ابوعلی سینا اشاره کرد و افزود: این مرکز رویانی که اینجا احداث شده است باید مهندسی معکوس خود را ادامه داده و جلو رود. هنوز مباحث زیادی از علم وراثت مانده است که باید کشف کند و هنوز 98 درصد DNA معلوم نیست که چیست و تنها 2 درصد آن شناخته شده است.

مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا در شیراز افتتاح  شد

ملک حسینی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم تأکید کرده است که انسان را در بهترین زمان و مکان خلق کرده است، به تحلیل این آیه و همچنین آیات بعدی و ارتباط آن با علم ژنتیک و وراثت پرداخت و گفت: این کاری که در رویان شروع کردیم، یک کار تجاری نکردیم اما تجارت در آن می‌آید زیرا هرچیزی که نیاز مردم باشد، خود مردم به سمت آن می‌آیند و حتی نیاز به تبلیغات هم ندارد.

موسس بیمارستان خیریه ابوعلی سینا اظهار کرد: اینجا را احداث کردیم و چند گروه ما را یاری دادند. خیران اصلی خانواده‌هایی هستند که اجازه دادند در سخت‌ترین شرایط، اعضای عزیز آن‌ها اهدا شود و دوم خیرانی هستند که در احداث این مرکز اهتمام داشتند.

مشارکت در ساخت دانشگاه ابوعلی سینا

رئیس جهاددانشگاهی کشور نیز در این مراسم یکی از ویژگی‌های این نهاد را کنار هم قرار دادن پژوهش، تحقیق و کار در کنار یکدیگر عنوان کرد و از مشارکت در ساخت دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا در شیراز خبر داد.

 حسن مسلمی نائینی، جهاددانشگاهی را یک نهاد انقلابی دانش‌بنیان توصیف کرد که واقعاً در علم و فناوری از ابتدای تأسیس تاکنون پیشران بوده است.

وی افزود: از اوایل انقلاب اسلامی که جهاددانشگاهی تأسیس شد، مشکلات متعددی در کشور وجود داشت، دانشگاه‌ها تعطیل بود و حتی تحقیقاتی در دانشگاه‌ شروع نشده بود اما جهاد دانشگاهی از همان ابتدای تأسیس در زمینه‌های مختلف علمی، پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و سایر رشته‌های مورد نیاز کشور اقدامات و تحقیقات و پژوهش‌های متعددی انجام داد.

مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا در شیراز افتتاح  شد

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در جبهه‌ها را تقویت کرد یا از بنیان ساخت، گفت: یکی از اقداماتی که جهاددانشگاهی انجام داد این بود که به خصوص در دهه 60 که خروج ارز زیادی به خاطر درمان ناباروری و سایر موضوعات پزشکی از کشور خارج می‌شد، متوقف کرد. 

رئیس جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: زنده یاد دکتر کاظمی آشتیبانی با تعدادی از جوانان جهاددانشگاهی و محققانی که همگی افراد متعهد و دارای ایمان و اعتقاد بودند، پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد و کارهایی در حوزه درمان ناباروری و ژنتیک انجام داد که باعث شد پرچم جمهوری اسلامی هم در داخل هم در دنیا برافراشته شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی جزو 10 پژوهشگاه بزرگ دنیاست، افزود: مباحث درمان ناباروری و ژنتیک آن ابتدا در تهران شکل گرفت اما بسیاری از نقاط کشور خواهان دریافت این خدمات بودند لذا شعب رویان در نقاط مختلف کشور ایجاد شد.

مسلمی نائینی با بیان اینکه بخشی از علوم حوزه درمان ناباروری و ژنتیک آن منحصراً در اختیار جهاددانشگاهی است، گفت: امروز در شیراز مؤسسه خیریه رویان ابوعلی سینا افتتاح شد که دارای مراکز درمان ناباروری و ژنتیک است و این به دلیل آن است که جهاددانشگاهی افرادی که در پژوهشگاه رویان تربیت کرده است را به راحتی در اختیار دیگر بخش‌ها قرار می‌دهد به خصوص در جایی که خیران پای کار هستند و قطعاً جهاددانشگاهی کمک خواهد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی این است که تحقیق، پژوهش و کار در کنار هم هستند. در عین حال که در بیمارستان درمان انجام می‌دهند، همزمان روش‌های درمانی مختلف را تحقیق و پژوهش می‌کنند و این یکی از ویژگی‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی هم هست.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی مراکز درمانی را در کنار مراکز پژوهشی قرار داده است، افزود: در آینده نزدیک در اینجا دانشگاه نسل سوم ابوعلی سینا با همکاری و همت جهاددانشگاهی در شیراز تأسیس خواهد شد تا هم تولید علم انجام داده و علم تولید شده را به کار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز