شرکت های ایرانی خود را با شرایط جهانی تطبیق دهند
نشست سالیانه توسن با حضور شخصیتهای علمی و اجرایی، صاحبان تجربیات بینالمللی در عرصه بانکداری و پرداخت و همچنین بانکها و مؤسسات مالی برگزار شد .
به گزارش ایلنا ،در این نشست، روند خلق ارزش و رویکرد توسن در پاسخ به نیازهای جدید مشتریان و همچنین دیده بانی فناوری و خدمت در دستور کار قرار گرفت. بررسی فرصت های توسعه ی صنعت بانکداری و ملزومات تحقق آن، تبیین ره یافت های متنوع پیرامون افزایش توانمندی بانک ها در زمینه ی ارائه خدمات نوین بانکداری الکترونیک و ایجاد امکان بهره مندی از تجارب نوین جهانی در کنار مورد کاوی برخی از دستاوردهای بانک های داخلی پیرامون به کارگیری امکانات فناوری، عمده ی محورهای این نشست را تشکیل می دادند. همچنین، دستاوردهای جدید گروه شرکت های توسن و برخی از شرکای تجاری این شرکت در حوزه ی مشاوره و راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در نمایشگاه جانبی این نشست، ارائه شد.
دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن درباره چشم انداز شرکت گفت : تصویر روشنی که ما از این چشم انداز ترسیم کرده ایم مسیر تکاملی شرکت را به سمت اهداف راهبردی آن نشان می دهد.
هسته مرکزی و یکی از مولفه های اصلی این چشم انداز که در واقع بازتاب صدای مشتریان است ، بازتعریف و توسعه بستری منسجم و پایدار ، پلتفرمی سبک وزن مبتنی بر معتبرترین و کارآمدترین استانداردها ومعماری با حداکثر انعطاف پذیری و توسعه پذیری است.
این پلتفرم باز که دسترسی پذیری از ویژگی های آن است این امکان را برای مشتریان فراهم خواهد ساخت که آنها بتوانند اپلیکیشن ها و محصولات وسرویس های خود را بر اساس نیازشان با سرعت و عملکرد مستقل و صرفاً با منابع داخلی خود توسعه داده ، به نوآوری و ارزش آفرینی بپردازد و به سطح مطلوبی از سرویس دهی برسند که ساخت چنین پلتفرمی ، از سوی توسن نیازمند تشکل و ساختار سازمانی مناسب با پیچیدگی این پلتفرم و تعریف و پیاده سازی مجموعه ابزار و روندهایی است که زیرساخت پایدار این پلتفرم را تشکیل خواهد داد.
در ادامه الکساندر دمبیتز رئیس هیئتمدیره شرکت سافجِن اولین سخنران کلیدی نشست سالیانه توسن درباره موضوع گشودگی در مقابل گشودگی صحبت کرد. وی با اشاره به جذابیت های بازار ایران از لحاظ جمعیتی، تحصیلی و اقتصادی گفت: بازار پرداخت ایران بازاری جذاب است اما شرکت های ایرانی مجبورند برای جهانی شدن خود را منطبق با تغییرات جهانی کنند.
وی در بخشی از صحبتهای خود به این موضوع اشاره کرد که هزینه سختافزار در سال ۹۵ حدود ۵۰ درصد هزینههای بانکها بود که امروز به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و همچنین نرمافزار در تمام طول این سالها ۳۰ درصد هزینه بانکها بوده است.
به گفته وی ، هزینه سرویس اما در سال ۹۵ حدود ۲۰ درصد بود که اکنون به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
همچنین آیتاله ابراهیمی مدیر عامل بانک انصار در این نشست با بیان اینکه ، بانک انصار بیش از 15 سال با شرکت توسن افتخار همکاری دارد و دومین مشتری شرکت توسن است گفت : افتخار میکنیم به پیشکسوتان عزیز شرکت کیش ویر و توسن که به این نقطه رسیده اند ، بانک انصار از خدمات این شرکت کاملاً راضی است و امیدواریم که دوستان توسن در رسیدن به اهدافشان موفق باشند.
ابراهیمی درباره مدیریت فرایندهای کسبوکار گفت: نسبت مشتریانی که در حال برنامهریزی برای تغییر بانک خود هستند از سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۷۰ درصد افزایش یافته است.
امروز عملکرد بانکی و فضاسازی شبکه بانکی باعث شده که در شعبه با پارادوکسی مواجه باشیم که مشتریان هم سودسپرده بالا و هم تسهیلات ارزان می خواهند .
وی گفت: با موضوع جنگ قیمت ها و شکل عمل بانکها ، بانکداری در آینده دچار فرسایش می شود.
کلید موفقیت بانکها در این اقیانوس قرمز مدیریت همزمان مشتریان، فرایندها و فناوری و محصولات است. ابراهیمی اشاره کرد که ترکیب SOA و BPM بانک را قادر میسازد متناسب با الزامات جدید و نیاز مشتری بدون اختلال در کسبوکار واکنش نشان دهد.
دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو درباره دگرگونی به سوی بانک دیجیتال با بیان اینکه درآمد بانکها رو به کاهش و هزینه ها رو به افزایش است، گفت: زمانیکه هویت بانک روی داده می رود دیگر شعب بانکی معنای سابق خود را ندارد و یا شعبه باید به شعبه دیجیتال تبدیل شود و یا باید حذف شود.
مظاهری در ادامه گفت : بزرگترین ریسکی که بانکها با آن مواجه آن هستند سرمایه گذاری گسترده در شبکه شعب است و از آن طرف هم مشتریان و بانکداها نیز بانکداری بدون شعبه را باور ندارند.
به گفته مظاهری ، با بررسی 12 بانک در سال 94 مشخص شد که درآمد شبکه بانکی 18 درصد رشد داشته و هزینه ها 30 درصد رشد داشته و این فشار زیادی را به شبکه بانکی می آورد و بر این اساس تا 35 درصد از درآمدهای بانکی را هزینه ها از بین می برد.
مظاهری گفت : 8 هزار شعبه 12 بانک فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفته که 60 درصد هزینه های پرسنلی، هزینه اداری و استهلاک به شعب تعلق داده شده و ما به این نتیجه رسیدیم سهم هزینه های شعب 38 درصد هزینه های بانکی است و همچنین در بانکهای دنیا 40 تا 60 درصد هزینه های بانک مربوط به شعب می شود بنابراین با این هزینه ها اگر شعب بانکها تبدیل نشوند هزینه شعب کشنده می شود با این وجود ۶۳ درصد بانکها شعبه را محل اصلی کسب درآمد بانک میدانند.
مظاهری در ادامه گفت : در بررسی از بانک مکزیکی مشخص شده که 40 درصد تراکنش ها در وقت اداری انجام می شود و در ایران نیز 39 درصد تراکنش ها در ساعت اداری انجام میشود و بنابراین هزینه میلیاردی شعب برای 40 درصد تراکنش ها در ساعات اداری منطقی نیست.
به گفته مظاهری 82 درصد از افرادی که شعبه برای آنها اهمیت دارد، فقط ماهی یکبار به شعبه بانک رجوع میکنند و بانک بدون شعب را قبول ندارند و چالش بعدی بانکداران هستند که 62 درصد مدیران بانک هنوز باور دارند شعبه برای آنها محل درآمد است و در ایران نیز مدیران به شعبه باور دارند.
وی درباره مدلهای متنوع شعب گفت : یک مدل شعبه به شکل فروشگاه است ، یک مدل شعب دیجیتال است ، شعب دیگر فول سرویس مثل داروخانه است و بعضی شعب نیز شعبه خاص ارتباط مستقیم با مشتریان است.
در بانکداری دیجیتال دگرگونی شعب راهبرد بانک است و به اعتقاد اکسنچر 50 درصد شعب بانکها سلف سرویس ، 30 درصد شعب بصورت فروشگاهی ، 15 درصد شعبه فول سرویس و 5 درصد شعبه شعب خاص هستند.
به گفته مظاهری شعبه قابل حذف نیست اما چارهای جز تغییر و دگرگونی نیست.
وی درباره محصول VTM شرکت گفت : توسن تکنو در دو سال گذشته یک کانال جدید به شبکه معرفی کرده است به نام بانکداری ویدیویی که در دیجیتال بانک قابل استفاده است.
وی گفت: از 2010 بانکها به موبایل بانک تمایل پیدا کردند اما از سال 2017 بانکداری ویدیویی برای بانکها مهم می شود و به سمت آن حرکت خواهند کرد ، به گفته مظاهری ، قیمت تمام شده فروش خدمات روی VTM یک سوم شعبه است .