ژاپن در بازاریابی کالاهای صادراتی ایران مشارکت کند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به ژاپنیها که سابقه درخشانی در صادرات کالا به دنیا دارند پیشنهاد داد که به ایران در زمینه بازاریابی کالاهای صادراتی کمک و خدمات مشاوره ای ارائه کنند.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «ولیا... افخمیراد» در دیدار «یاسوشی آکاهوشی» مدیر اجرایی جترو با بیان این مطلب افزود: با توجه به بهبود شرایط ایران و جهان و برچیده شدن تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان، بسیاری از کشورهای جهان علاقهمندی خود را برای گسترش روابط تجاری ابراز کردهاند.
وی گفت: ایران تمایل دارد در بخشهای مختلف با ژاپنیها همکاری کند اما با توجه به پیشرفت ژاپن در صادرات کالا به دنیا و همچنین سرمایهگذاریهای متعدد این کشور در کشورهای مختلف، ایران این آمادگی را دارد که به صورت مستقیم و یا مشترک با ژاپنیها دست به تولید و صادرات کالا بزند.
رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تمایل به توسعه صنعتی از نوع صنایع پایه و غیرمونتاژ به مراتب بیش از گذشته شده و ما در رشتههای مختلف صنعتی پیشرفتهای خوبی داشتهایم.
وی با اشاره به اینکه میزان صادرات نفت ایران به میزان پیش از تحریمها برگشته و این موضوع نشاندهنده وضعیت مطلوب صنایع نفت و گاز ایران است، گفت: ایران در سایر رشتهها مثل صنایع فولاد، خودرو، هایتک، نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی به پیشرفتهای خوبی دست یافته است با این وجود نگاه در ایران تغییر کرده و مسئولان ایران میخواهند به اتکا اقتصاد ایران به نفت پایان دهند.
وی گفت: در همین راستا بیش از هر زمانی در جمهوری اسلامی ایران به صادرات کالاهای غیرنفتی فکر میکنیم و به دنبال راهکارهای ارتقای روزافزون صادرات کشورمان هستیم و در این ارتباط امیدواریم ژاپن تجربیات موفق خود را در اختیار ایران قرار دهد تا زمینهای باشد برای گسترش روابط روزافزون دوکشور.
وی با بیان اینکه در سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران به رقمی نزدیک به 43 میلیارد دلار رسید، یادآور شد: با وجود پیشی گرفتن صادرات ایران از واردات، اما این ارقام در حد تولید ناخالص داخلی و تولید صنعتی کشور نیست و ما معتقدیم با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای ایران در تولید، صادرات ایران باید به جایگاه قابل قبولی در جهان دست پیدا کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: مشکلات بانکی در ارتباط با تحریم ایران به تدریج در حال برداشته شدن است و ما بازاریابی کالاهای ایرانی را به صورت جدی دنبال میکنیم.
وی در ادامه عنوان کرد: روابط بانکی کشورمان هم اکنون با بسیاری از بانکها برقرار شده است و امیدواریم به زودی روابط با بانکهای بزرگ نیز به حالت پیش از تحریمها برگردد.
افخمی به ژاپنیها پیشنهاد داد بازاریابان قدرتمند خود را راهی ایران کنند تا به شرکتهای ایرانی خدمات مشاورهای ارایه دهند.
رییس سازمان توسعه تجارت به تجربه استخدام بازاریابان خارجی در صنعت پتروشیمی ایران در سال های گذشته و تاثیر این اقدام بر افزایش فروش اشاره کرد و گفت: دولت و مردم ژاپن باید بیش از گذشته در خصوص ایران تحقیق کنند تا دید بهتری نسبت به ظرفیتهای ایران پیدا کنند.
وی گفت: ایران کشوری است که در دوران تحریمهای ظالمانه توانست در بسیاری از زمینهها به خودکفایی برسد و قطعا بعد از برجام نیز با تمام توان در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی عمل خواهد کرد، این یک عزم جدی است که در دولت یازدهم وجود دارد.