گام بلند اتاق بازرگانی و دانشگاه برای پیوند صنعت و دانشگاه/همکاری دانشگاههای مطرح اروپا و آمریکا با ایران
مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر صبح امروز در محل اتاق تهران برگزار شد. بر اساس این تفاهمنامه همکاری، بخشخصوصی و تشکلها میتوانند از خدمات آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهرهمند شوند. همچنین علاوه بر تفاهمنامه همکاری، چند قرارداد برای برگزاری دورههای آموزشی به امضای بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران، و مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر رسید.
به گزارش ایلنا؛ رییس اتاق تهران در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه از جمله رسالتهای اتاق تهران، ارتقای سطح علمی - کاربردی و آموزش اعضای این اتاق است، گفت: «اتاق تهران در زمینه آموزشهای کاربردی به اعضای خود تاکنون اقدامات سازندهای داشته و دورههای کابردی متعددی نیز از سوی اتاق تهران برگزار شده است. ما همچنان به دنبال آن هستیم که برگزاری دورههای آموزش آکادمیک به فعالان اقتصادی و تشکلها را تقویت کرده و توسعه دهیم.» مسعود خوانساری با اشاره به ورود اقتصاد کشور به دوره جدید پس از رفع تحریمها، توانمندسازی بخشخصوصی کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: «یکی از وظایف بنیادی اتاق تهران رشد کمّی و کیفی فعالان کسبوکار و تشکلها برای ورود به دوره جدید اقتصادی کشور است که در این راستا با امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی به دنبال تحقق این رویکرد هستیم.»
رییس اتاق تهران در همین زمینه به همکاری میان اتاق تهران با دانشگاه صنعتی شریف و نیز دانشگاه وولسفبورگ آلمان در زمینه برگزاری دورههای MBA برای اعضای اتاق تهران اشاره کرد و افزود: «دورههای یکساله مدیریت MBA که توسط دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در اتاق تهران برگزار میشود، مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است و اکنون نیز نخستین دوره MBA دانشگاه وولسفبورگ آلمان در اتاق تهران در حال برگزاری است.» خوانساری توضیح داد که اتاق تهران قصد دارد با پیوند نزدیکتر با نهادهای علمی که پرورشدهنده نیروهایی در حوزه صنعت هستند، این افراد را به حوزه عملی نزدیک کند و باعث قرابت بیشتر صنعت و دانشگاه شود.
اتاق تهران به کانال ارتباط دانشگاه با صنعت تبدیل میشود
در ادامه این نشست احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سخنانش را این گونه آغاز کرد: «از یک سالونیم پیش زمانی که کار را در دانشگاه امیرکبیر شروع کردیم، دو هدف را مدنظر قرار دادیم؛ نخست، هدایت دانشگاه به سوی استانداردهای دانشگاههای نسل سوم و دیگری اینکه دانشگاه امیرکبیر در عرصه فناوری، و تولید ثروت نقش مهمی را ایفا کند؛ چرا که امروزه صرفاً تولید علم و انتشار مقاله، شاخصهای ارزیابی دانشگاهها نیست و اغلب دانشگاههای مطرح در جهان به سوی تولید ثروت گام برداشته اند.»
معتمدی افزود: «برای حرکت در این مسیر لازم است ساختارها را تغییر دهیم و زبان برقراری ارتباط را به زبان صنعت تغییر دهیم و به زبان صنعت با یکدیگر صحبت کنیم. اتاق بازرگانی تهران نیز میتواند به عنوان کانال ارتباط ما با صنعت باشد.» معتمدی با انتقاد از مدرکگرایی در سیستم آموزشی کشور گفت: «نگرش به مدرک باید تغییر کند و ما باید در صدد برگزاری دورههای حرفهای کوتاهمدت باشیم که ارزش آن از دوره لیسانس بالاتر باشد.»
او سپس از اهمیت برنامهریزی سخن گفت و افزود: «حتی در مورد دوران پساتحریم که سخنهای بسیاری در باب اهمیت آن مطرح شده است، هنوز برنامه تدوین شده مشخصی وجود ندارد. درحالی که اگر برنامه مشخصی برای بهرهبرداری علمی و دقیق از این فرصت تدوین نشود، همانند فرصتهای دیگر از دست خواهد رفت.» او گفت: «تلاش ما این است که خدمات آموزشی دانشگاه امیرکبیر به اتاق تهران حرفهای باشد که پس از مدتی، نتیجه ملموسی از آن قابل مشاهده باشد.»
راهبردهای آموزشی اتاق تهران
در ادامه این نشست، ناصر عندلیب، معاون آموزشی اتاق تهران به تشریح فعالیتهای مرکز آموزش اتاق تهران پرداخت و گفت: «فعالیتهای این مرکز برای آموزش اعضای اتاق و تشکلها طراحی شده و هدف کلی فعالیتهای آموزشی اتاق تهران، ایجاد محیطی مساعد برای رشد و توسعه اعضا و تشکلهای بخش خصوصی است.» عندلیب ادامه داد: «ایجاد شایستگیهای حرفهای به عنوان چارچوب این فعالیتها در نظر گرفته شده و ما درصدد ایفای نقشی سازنده در تدوین ضوابط و استانداردهای شایستگیهای حرفهای برای بازرگانان و فعالان اقتصادی هستیم.» عندلیب سپس به راهبردهای فعالیتهای آموزشی اتاق نیز اشاره کرد و گفت: «راهبرد نخست این است که این فعالیتها به روش برونسپاری اجرا میشود. راهبرد دوم، نیازسنجی دقیق آموزشی است. استفاده از روشهای متنوع آموزشی و استفاده از سیستمهای مدیریت فرآیند نیز به عنوان راهبردهای بعدی مورد نظر قرار میگیرد.» معاون آموزشی اتاق در ادامه برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت برای اعضا وکارکنان اتاق و تشکلها، برگزاری دورههایی برای تربیت مدیران فعلی و آینده بنگاهها و برگزاری همایشها و گارگاهها را به عنوان اهم برنامههای مرکز آموزش اتاق برشمرد.
تاسیس کلینیک صنعت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم از آمادگی دانشکده مدیریت این دانشگاه برای ارائه دورههای کوتاهمدت و بلندمدت به اعضای اتاق بازرگانی تهران خبر داد و افزود: «یکی از اهداف تفاهمنامه اخیر میان اتاق تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کمک به شرکتهای نوپای ایرانی در جهت توسعه اقتصادی دانشبنیان است.» دکتر برومند همچنین از راهاندازی مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیندهای نزدیک خبر داد که به گفته وی، این مرکز میتواند به رشد و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط کمک کند. وی گفت: «با توجه به اتفاقات اخیر در عرصه سیاسی و تحولات پیش رو در فضای اقتصادی کشور، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، توسعه و رشد شرکتها و بنگاههای اقتصادی و صنعتی را در دستورکار خود قرار داده و از این رو، یکی از مخاطبان اصلی این دانشگاه برای ارائه خدمات، بخش خصوصی است.» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه با اشاره به وجود 26 مرکز تحقیقاتی و 16 قطب علمی در این دانشگاه، افزود: «طی این تفاهمنامه، کمک به بخش خصوصی برای انتقال دانش فنی به داخل کشور را مورد توجه جدی قرار دادهایم.» برومند همچنین از راهاندازی کلینیک صنعت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد که به گفته وی، بنگاههای اقتصادی و فعالان کسبوکار میتوانند با مراجعه به این مرکز، مشاورههای لازم در راستای توسعه و تقویت فعالیتهای خود دریافت کنند.
همکاری دانشگاههای خارجی با ایران
محمدحسن سبط، رییس دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم از همکاری دانشگاههای معتبر اروپایی و آمریکایی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: «طی ملاقاتهای صورت گرفته، برخی از دانشگاههای آمریکا از جمله استنفورد برای توسعه همکاریهای علمی و آموزشی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام آمادگی کردهاند و قرار است تا پیش از پایان سال نو، نمایندگان این دانشگاه برای انجام مذاکرات به تهران سفر کنند.» وی چابکسازی دانشکدههای دانشگاه صنعتی امیرکبیر را یکی از برنامههای مسولان این نهاد آموزشی عنوان کرد و در همین زمینه ارائه خدمات به بنگاههای اقتصادی از سوی دانشکده مدیریت را مورد اشاره قرار داد.