دبیر انجمن قطعه سازان خودرو خبرداد:
تلاش برای بازگرداندن واحدهای قطعه ساز تعطیل شده به چرخه تولید
عضو انجمن قطعه سازان ایران تاکید کرد: اگر می خواهیم به ظرفیتهای واقعی تولید که حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال است دست یابیم باید به جذب نیروی انسانی به شکل جدی تری بیندیشیم ضمن اینکه به روز کردن ماشین آلات و تکنولوژی و انجام سرمایه گذاریهای جدید نیز از ضروریاتی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.
دبیر انجمن قطعهسازان ایران با اشاره به ظرفیت تولید واحدهای قطعه سازی افزود: در سال ۹۰ صنعت قطعه سازی برای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو قطعه تامین کرد اما در حال حاضر ظرفیت قطعه سازی تا دو میلیون خودرو به لحاظ تجهیزات وامکانات وجود دارد.
به گزارش ایلنا؛ ساسان قربانی افزود: نباید فراموش کرد که این فقط در زمینه بحثتجهیزات است. برخی از تجهیزات نیازمند به روز آوری و انجام سرمایه گذاری به لحاظ وسعتند ضمن اینکه جذب نیروهای تعدیل شده را نیز نباید از نظر دور داشت.
وی افزود: طی سالهای ۹۱ و ۹۲ بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بخش خصوصی قطعه سازی از این صنعت کنار رفتند که از سال ۹۲ در تلاشیم تا این میزان را برگردانیم.
عضو انجمن قطعه سازان ایران تاکید کرد: اگر می خواهیم به ظرفیتهای واقعی تولید که حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال است دست یابیم باید به جذب نیروی انسانی به شکل جدی تری بیندیشیم ضمن اینکه به روز کردن ماشین آلات و تکنولوژی و انجام سرمایه گذاریهای جدید نیز از ضروریاتی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.
وی افزود: وقتی توانسته ایم مدیریت تامین قطعه یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را به خوبی انجام دهیم تامین ۳۰۰ هزار قطعه برای رسیدن به دو میلیون ظرفیت تولید دور از دسترس نیست.
قربانی در ادامه با اشاره به وضعیت واحدهای تعطیل شده، نیمه تعطیل یا با ظرفیت تولید پایین این صنعت اظهار کرد: سالهای ۹۰ و ۹۱ که همراه بود با کاهش تولید و افزایش نرخ ارز در صنعت خودرو، شرایط نامساعدی را برای شرکتهای قطعه سازی شاهد بودیم.
وی گفت: دراین ایام برخی از شرکتهای قطعه سازی نتوانستن به رقابت و تولید بپردازند و ناچار به تعطیلی شدند، تعدادی دیگر از شرکتها با ظرفیت بسیار پایین به تولید ادامه دادند و کاهش ظرفیت را در دستور کار خود گذاشتند اما کارخانه را غیرفعال و متوقف نکردند. قربانی ادامه داد: دراین بین شرکتهایی نیز بودند که به دلیل اینکه شرکتهای دیگر نتوانسته بودند به فعالیت ادامه بدهند با ظرفیت بالا مشغول به کار شدند.
به گفته وی؛ برای اینکه شرکتهایی که به حالت تعطیل، نیمه تعطیل یا با ظرفیت پایین دوباره بتوانند به چرخه تولید عادی خود برگردند نیازمند حمایت از سوی مسئولان هستند چرا که این شرکتها به انرژی و کمک بیشتری نیاز دارند تا بتوانند خود را بازیابی کنند.
قربانی تصریح کرد: دراین شرایط برخی از شرکتها منتظر روشن شدن وضعیت تحریمهاهستند تا با شرکای خارجی خود وارد بازار شوند. دراین جا به نظر می رسد دولت در قالب تسهیلات قابل قبول می تواند حمایت خود را از این واحدها به عمل آورد.
دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه به اشاره به آینده صنعت قطعه سازی افزود: علاوه بر پتانسیلی که دراین صنعت وجود دارد وسرمایه گذاریهای گسترده ای که دراین صنعت انجام شده در کنار علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ما و همینظور پتانسیل مناسبی که به لحاظ جغرافیایی همگی این موارد دست به دست هم داده تا ما بتوانیم آینده روشنی برای صنعت قطعه سازی متصور شویم.
وی گفت: ایران یکی از کشورهای مطرح دنیا در صنعت خودرو سازی است از این رو توسعه این صنعت نیازمند متناسب کردن ساختارهای نظام اقتصادی و صنعتی است.
قربانی اظهار کرد: برای توسعه این امر باید در محیط صنعتی و بین المللی در بخش قوانین و مقررات و تصمیبات استراژیک و کلان اقدامات مناسب را انجام دهیم.
به گفته وی؛ بنگاهها وشرکتهای تولیدی و شرکتهای خودروساز و قطعه ساز باید بازنگری درونی داشته باشند تا بتوانند تکنولوژی روز را جذب و واحدهای طراحی مهندسی خود را متنوع کنند.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران همچنین افزود: تعامل با دنیا از موضوعاتی است که دراین صنعت می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد چرا که تولید خودروها و قطعاتی باید در دستور کار قرار بگیرد که قابلیت صادراتی داشته باشند.
وی ادامه داد: شرکتهای خودروساز و قطعه ساز باید به تولیدی فراتر از مرزهای داخلی بیندیشند و ورود به بازارهای جهانی را همواره مد نظر قرار دهند.
وی یادآور شد: در حال حاضر هر دو خودروساز بزرگ کشور برنامه های توسعه و تحول را در دستور کار خود قرار داد ه اند و می توان انتظار داشت به تبع آن صنعت قطعه سازی نیز با حرکت رو به جلو مناسبی همراه باشد.