سهم سه درصدی ایران از کشتیسازی در دنیا
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تصریح کرد: طی سال گذشته این صندوق با انجام بازدیدهای میدانی از کارخانجات ساخت و تعمیر کشتی اطلاعات نسبتا دقیقی از وضعیت این کارخانجات بهدست آورد و با تجمیع این اطلاعات با گزارشات موسسات معتبر بین المللی، گزارشی را با عنوان «بررسی اجمالی وضعیت صنعت ساخت و تعمیر کشتی در ایران» تهیه و منتشر کرده است.
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: مطالعات نشان میدهد ۴۰ کارخانه کشتیسازی فعال در کشور وجود دارد که به طور متوسط تولید داخل ۱۹ فروند شناور در سال بوده و به عبارتی این کارخانجات با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کردهاند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین فاضل، ماموریت اول صندوق توسعه صنایع دریایی را ایجاد رونق در بنگاههای دریایی با تأمین مالی دانست و افزود: این مهم با تعریف بسته های حمایتی در حوزههای اولویت دار صورت میپذیرد و به مرور با افزایش منابع، خدمات صندوق نیز در این خصوص افزایش مییابد.
وی رسالت دیگر صندوق را هموار کردن مسیر توسعه پایدار و دانش بنیان صنایع دریایی از طریق انجام مطالعات توسعه ای، مطالعات بازار، آینده پژوهی و مطالعاتی از این دست دانست.
فاضل نبود آمار و اطلاعات و تحلیلهای مبتنی بر آنها را از مشکلات صنایع دریایی کشور دانست و گفت: بسیاری از اوقات نبود اطلاعات در سطوح مختلف موجب سردرگمی تصمیم گیران حوزه دریایی میشود. از جمله این موارد را میتوان نبود اطلاعات از توان واقعی کارخانجات صنایع دریایی، ظرفیت بازارهای صنایع دریایی در حوزه داخلی و منطقه ای و سهم کشورمان از این بازارها، حجم و گردش فعالیتهای دریایی انجام شده در کشور و سهم صنایع دریایی از GDP اشاره کرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تصریح کرد: طی سال گذشته این صندوق با انجام بازدیدهای میدانی از کارخانجات ساخت و تعمیر کشتی اطلاعات نسبتا دقیقی از وضعیت این کارخانجات بهدست آورد و با تجمیع این اطلاعات با گزارشات موسسات معتبر بین المللی، گزارشی را با عنوان «بررسی اجمالی وضعیت صنعت ساخت و تعمیر کشتی در ایران» تهیه و منتشر کرده است.
فاضل گفت: براساس این مطالعات در حال حاضر حدود ۴۰ کارخانه کشتیسازی فعال در کشور وجود دارد که توان بالقوه تولید این کارخانهها در حدود ۱۲۵ هزارCGT در سال است و از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا انتهای سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۰ فروند شناور سایز متوسط یعنی زیر پنج هزارCGT در داخل کشور، تحت نظارت مؤسسات رده بندی داخلی ساخته شده است.
وی ادامه داد: متوسط تولید داخل ۱۹ فروند شناور در سال بوده و به عبارتی این کارخانجات در طی این سالها که دوران اوج ساخت کشتی جهان بوده است با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کرده اند.
فاضل در ادامه با اشاره به وضعیت کشورهای ژاپن و کره جنوبی افزود: این کشورها براساس اصول و مفاهیم تجارت صنعتی، در طول سالیان، حوزه فعالیت خود را در صنایع گوناگون از قبیل نساجی، الکترونیک و ماشین سازی تغییر دادهاند اما هیچ گاه صنعت کشتی سازی را ترک نکردهاند و همواره تلاش کردهاند بر برتری خود بر این بازار بیافزایند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی ادامه داد: امروزه چین ۳۴ درصد، کره جنوبی ۳۵ درصد و ژاپن ۱۳ درصد از بازار سفارشات کشتیسازی دنیا را در اختیار دارند. در حال حاضر مجموع ظرفیت کارخانههای کشتیسازی در جهان به حدود ۴۵ میلیون CGT می رسد و حجم سفارشات در سال ۲۰۱۳ میلادی بالغ بر ۲۰ میلیون CGT بوده است.
وی در ادامه یادآور شد: با توجه به آمار و ظرفیت حدود ۱۲۵ هزار CGT در کشور، می توان نتیجه گرفت که سهم کشور ما از کشتی سازی جهانی کمتر از سه دهم(۰.۳) درصد است و در واقع رتبه قابل توجهی در جهان نداریم و فقط در ساخت شناورهای فراساحل طبق برخی از گزارشات جهانی رتبه ۲۹ را در بین کشورها را دارا هستیم و این در حالی است که ترکیه طی سالهای اخیر رشد چشمگیری در این صنعت داشته و با حجم سفارش گیری به میزان۸۲۵ هزار CGT در سال ۲۰۱۰ نشان داد که می تواند حدود یک و هشت دهم(۱.۸) درصد از ظرفیت ساخت کارخانجات جهانی را سفارش بگیرد و هم اکنون چهارمین کشتی ساز دنیاست.
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی اظهارداشت: در حوزه تعمیرات شناور نیز ظرفیت سفارشات داخلی تعمیرات حدود ۶۰۰ فروند در سال برآورد می شود و این در حالیست که کارخانجات تعمیراتی کشور در سال گذشته حدود ۴۰ درصد این بازار را جذب کرده اند.
وی در مورد تامین بخشی از منابع مالی صندوق از محل ۱۰ درصد هزینه حمل مایعات نفتی و گازی حمل شده با ناوگان غیر ایرانی گفت: جذب این منابع نیاز به همکاری مجدانه وزارت نفت و گمرگ دارد که متاسفانه علیرغم نیاز صنایع دریایی به این منابع و پیگیریهای مکرر این صندوق، به علت عدم همکاری ارگانهای مذکور این صندوق تاکنون نتوانسته است منابع مالی مربوطه را جذب کند.